2023-11-24, 19:28
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Se mitt inlägg citerat här ^
Ok har jag missförstått ber jag om ursäkt, blev lite rörigt med alla du citerade i samma inlägg.
Citera
2023-11-24, 19:30
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ingen av personerna detta handlar om har/hade diabetes, så sluta slösa energi och skapa trådsanningar.

Ha ha ha. Tack för visad uppskattning!

Låt oss då titta på annat än flickans höga blodsockervärde…
Citera
2023-11-24, 19:58
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Och tre till i familjen får inte diabetes praktiskt taget samtidigt!
Pust!

Nej men de kan varit okänt eller annan endokrint syndrom som påverkar, om de har samma. Matvanor och en magsjuka eller annat slår då hårdare . Teoretiskt är det fullt möjligt.

Annars är väl rekommendationen att barn och unga som har ett blodsockervärde på 14 ska remitteras till barnmedicinsk akutmottagning samma dag (om inte vårdcentralen har kapacitet att mäta pH värdet). Här vet vi ju inte om ambulansen gjort detta. Ketonvärden bör de rimligtvis kunnat mätt
Senast redigerad av bradgardsindianen 2023-11-24 kl. 20:19.
Citera
2023-11-24, 20:22
Medlem
Citat:
Ingen av personerna detta handlar om har/hade diabetes, så sluta slösa energi och skapa trådsanningar.

Vet du säkert att de inte har det, eller att ingen av dem har det eller annat endokrin sjukdomsbild? Kanske trådsanningen är att de var helt sunda och friska?
Människor som kommer från eller vistas i bl.a. Eritrea har högre förekomst av kronisk hepatit B och TBC, bland annat.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2023-11-24 kl. 20:28.
Citera
2023-11-25, 06:40
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Vet du säkert att de inte har det, eller att ingen av dem har det eller annat endokrin sjukdomsbild? Kanske trådsanningen är att de var helt sunda och friska?
Människor som kommer från eller vistas i bl.a. Eritrea har högre förekomst av kronisk hepatit B och TBC, bland annat.
Men de drabbas inte akut praktiskt taget samtidig!
Det är en så mikroskopisk sannolikhet!
Och mamman överlevde och de andra två!

Det de fick i sig är definitivt väldigt giftigt, så kroppen reagerade med ökning av kortisol, stresshormonet,så inte konstigt att flickan hade högt blodsocker, hon var ju jättesjuk!
Citera
2023-11-25, 08:37
Medlem
Pappan verkade inte speciellt påverkad. Tillfrisknande snabbt! Den minsta som avled var mest drabbad. Mamman och det andra barnet var troligen väldigt nära döden! Frun och två barn hade lika gärna kunnat dött! Pappan hade blivit ensam kvar! Jag kan nog tycka att det är lite underligt med kvinnan som tydligen ätit samma mat som familjen. Var kommer hon in i bilden? Hade pappan och hon något ihop!
Citera
2023-11-25, 10:59
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Nej men de kan varit okänt eller annan endokrint syndrom som påverkar, om de har samma. Matvanor och en magsjuka eller annat slår då hårdare . Teoretiskt är det fullt möjligt.

Annars är väl rekommendationen att barn och unga som har ett blodsockervärde på 14 ska remitteras till barnmedicinsk akutmottagning samma dag (om inte vårdcentralen har kapacitet att mäta pH värdet). Här vet vi ju inte om ambulansen gjort detta. Ketonvärden bör de rimligtvis kunnat mätt

På tal om högt blodsocker kan man även få det av svampförgiftning. Vet inte om det varit på tal redan.
Citera
2023-11-25, 11:47
Medlem
Citat:
Men de drabbas inte akut praktiskt taget samtidig!
Det är en så mikroskopisk sannolikhet!
Och mamman överlevde och de andra två!

Det de fick i sig är definitivt väldigt giftigt, så kroppen reagerade med ökning av kortisol, stresshormonet,så inte konstigt att flickan hade högt blodsocker, hon var ju jättesjuk!

Ja, fast ambulansen bedömde henne inte som jättesjuk.
Personer som jobbar inom vården kanske inte ser värdet som skithögt fastän enbart värdet i sig borde ha henne till barnakuten. Jag vet inte, kanske de är blasé för värden de får av sådana som missköter sin kända sjukdom, typ de som fått amputera ben fast ändå ska ha sina dagliga öl och annan sockerrik mat.

En del mediciner kan ha som bieffekt att påverka andningsorgan.

Bara det att syresättningen blir tillräckligt låg så riskerar man att skada organ i kroppen.
Jag funderar också om de kan ha andats in något, kanske inte så komplicerat, i en schampoflaska kanske? Kvinnan och dottern använder mer av detta?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2023-11-25 kl. 11:58.
Citera
2023-11-25, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pillowpop
På tal om högt blodsocker kan man även få det av svampförgiftning. Vet inte om det varit på tal redan.

Ja, Jo allt som skadar levern tenderar att dels ge sämre funktion hos bukspottkörteln som städar bort de höga glukosvärden och även öka dem. Men enzymer från svampförtäring var väl det första de kollade och uteslöt.
Citera
2023-11-25, 13:07
Medlem
Citat:
Ja, fast ambulansen bedömde henne inte som jättesjuk.
Personer som jobbar inom vården kanske inte ser värdet som skithögt fastän enbart värdet i sig borde ha henne till barnakuten. Jag vet inte, kanske de är blasé för värden de får av sådana som missköter sin kända sjukdom, typ de som fått amputera ben fast ändå ska ha sina dagliga öl och annan sockerrik mat.

En del mediciner kan ha som bieffekt att påverka andningsorgan.

Bara det att syresättningen blir tillräckligt låg så riskerar man att skada organ i kroppen.
Jag funderar också om de kan ha andats in något, kanske inte så komplicerat, i en schampoflaska kanske? Kvinnan och dottern använder mer av detta?

Min tanke är att de kanske haft någon sjukdomsbild sedan innan. Möjligtvis något endokrint (som påverkar hormonproducerande organ). Detta kan också inträffa av stress, antingen hög och intensivt eller långvarigt lågintensivt. En markant obalans av hormoner (som exempelvis adrenalin) kan ställa till det för annan hormonproduktion. Så det behöver alltså inte vara fråga om taskiga matvanor, utan kan bero på att man råkat ut för en olycka eller liknande. Men nu har de väl själva uppgivit att man åt pizza och sedan ett par timmar senare en pastarätt, plus att både fadern och vännen tydligt uttrycker i intervjuer att de försökt få i flickan juice så då är den kopplingen man funderar över med hennes höga blodsocker.
Många sjukdomar kan folk gå länge med innan de ger sig till känna med specifik smärta eller andra besvär. Folk med njursten tycker ju ofta att det "plötsligt" känns som att någon kört in en kniv i korsryggen men det är ju en försämring av njurarna (som är ett av kroppens "reningsverk" att filtrera bort skadliga ämnen) som ofta pågått ganska länge.
Citera
2023-11-25, 13:30
Medlem
Åter igen så står invandrare radarn högt. Många barn som ramlat ut genom fönster uteslutande invandrare. Konstiga dödsfall och förgiftningar dito.
Citera
2023-11-25, 13:59
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Ja, Jo allt som skadar levern tenderar att dels ge sämre funktion hos bukspottkörteln som städar bort de höga glukosvärden och även öka dem. Men enzymer från svampförtäring var väl det första de kollade och uteslöt.

Okej, då är jag med. Det är verkligen ett mysterium vad som hänt, hoppas familjen och vi alla får ett svar till slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in