2024-02-07, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
De berättar ju att de vet vad som ligger bakom och att utredningen forsätter med mord som rubricering. Vad är det som du menar "ska falla i glömska"? Jag vet att det inte är lätt att vara konspiratorisk men ibland undrar jag hur ni idioter tänker.

Men de berättar inte för allmänheten vad som ligger bakom oavsett om det är mord eller inte! Klart som fan att man vill veta om de fått i sig något olämpligt och vad det är för något! Tycker inte jag ska bli klassad som idiot för det!
Citera
2024-02-07, 15:12
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Har också varit min teori från dag ett.
Helt enkelt en copycat.
https://sverigesradio.se/avsnitt/filmjolksmordet-del-1
Ingen av de överlevande hat tappat hår!
Så inte värst troligt, eller hur?
Citera
2024-02-07, 15:15
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Givet att de är från Eritrea och att åklagaren talar om att det är känt från utlandet (men förmodligen inte från Sverige) så är det enklare att tro på något giftigt från Afrika.

Helt riktigt.

Dessutom, givet att de kommer från en Eritreansk kultur så är det ju mer sannolikt att de kommer i kontakt med något som förekommer i Eritrea, än typ curare (härstammande från Sydamerika).

Inbillar mig också att det inte är helt lätt att få tag i exempelvis tallium. Men för en eritrean att få tag i gifter, droger eller livsmedel från Eritrea - det går nog.
Citera
2024-02-07, 15:19
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Men de berättar inte för allmänheten vad som ligger bakom oavsett om det är mord eller inte! Klart som fan att man vill veta om de fått i sig något olämpligt och vad det är för något! Tycker inte jag ska bli klassad som idiot för det!
Att de väntar med att berätta för allmänheten är en sak, men inte ens den drabbade familjen verkar ha fått information:

”En nära vän till familjen säger att familjen nu försöker börja om, och att de fortsatt lever med stor sorg. Enligt vännen har de ännu inte fått någon information om vad det är som gjort dem sjuka, och vad som dödade deras dotter.
– De har sökt polisen, men inte fått något svar. ”

(expressen)
Citera
2024-02-07, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Läste i GP att flickan, som sedan avled, hade förhöjt blodsocker när ambulanspersonalen testade henne (utan att ta med henne till sjukhus).

Förhöjt blodsocker.. en ledtråd som någon kanske kan tolka?

Kroppen kan frigöra socker från levern för att försöka höja blodtrycket vid vätskebrist. Kan vara orsaken.
Citera
2024-02-07, 15:20
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Kroppen kan frigöra socker från levern för att försöka höja blodtrycket vid vätskebrist. Kan vara orsaken.
Tack, verkar som en logisk förklaring.
Citera
2024-02-07, 15:32
Medlem
Lonnrots avatar
Intressant men lite beklaglig utveckling.

”Sammens är osäker på om de någonsin kommer att få svar.
– Så många frågetecken som man ställts inför som här, det tror jag aldrig jag har varit med om. Ofta kan det vara så att även om man inte har bevis i många fall så har man ändå en grundad uppfattning om vad det är som har hänt. I det här fallet har jag inte någon exakt bestämd uppfattning om vad det är som tordes ha hänt. Det återstår att se om vi kan få fram det, det kan landa var som helst.”

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/aklagaren-i-soderhamn-vet-vad-som-forgiftade-/

Kontentan blir att vi inte kommer ett steg längre här än vad vi i princip redan vetat.
Citera
2024-02-07, 15:35
Medlem
allegragellers avatar
Mitt strå till stacken:

Datura stramonium; Spikklubba..

”Växten är mycket giftig men förgiftningar genom olyckshändelse är dock ovanliga[1]. I maj 2013 förekom i Finland frön i djupfrysta grönsaksblandningar från Spanien, med flera förgiftningsfall som följd.[2]”

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Spikklubba

Ur en text om förgiftningsstatistik i östafrika (där ingen statistik från Eritrea fanns att tillgå men väl från Etiopien):

”Aga and Geyid [18] also reported on an outbreak of food poisoning resulting from eating food contaminated with Datura stramonium during the period of July and August 1984. In their paper, the authors reported on 688 cases seen at the study clinics exhibiting unusual signs and symptoms, with 33 requiring hospitalisation for intensive medical care. Nine deaths were reported (case fatality rate of 1.31%).

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5108859/
Citera
2024-02-07, 15:38
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Att de väntar med att berätta för allmänheten är en sak, men inte ens den drabbade familjen verkar ha fått information:

”En nära vän till familjen säger att familjen nu försöker börja om, och att de fortsatt lever med stor sorg. Enligt vännen har de ännu inte fått någon information om vad det är som gjort dem sjuka, och vad som dödade deras dotter.
– De har sökt polisen, men inte fått något svar. ”

(expressen)

Om det skulle vara så att de misstänker nån i familjen, så lämnar de nog inte ut sån information.

Nu säger jag inte att det är nån av föräldrarna som är skyldiga, men det kan vara en orsak till att polisen lagt locket på för de anhöriga. Att polisen först vill reda ut hur familjen fick i sig giftet och vem som gjorde det. Först när familjen är utan misstankar eller när man listat ut vem mördaren är, så går man ut med vad det var för gift.
Citera
2024-02-07, 15:43
Medlem
Det här är ett långskott, men har det pratats något om sprängört? Det är en växt innehållande toxinet cicutoxin som växer vid vissa vattendrag i Söderhamn. Små doser räcker för allvarlig förgiftning och kan vara dödligt. Roten, som i min mening ser ut lite som en grönsak, innehåller mest gift.

Citat:
Symtom: Kan komma plötsligt, inom en halvtimme, med kraftig salivavsöndring, magsmärtor, kräkningar, diarré, ihållande kramper, medvetslöshet och andningsförlamning.
Citera
2024-02-07, 15:47
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuxflickan
https://sverigesradio.se/artikel/aklagaren-har-fatt-svaren-om-soderhamnsfamiljen

I detta inslag säger Sammens att det som de fått i sig inte är okänt men har inte förekommit i Sverige i någon större utsträckning. Det borde väl nästan antyda att det är något som de fått i sig från utlandet.

Vad är det sista ordet som Sammens säger i inslaget ? Osant? Osannolikt?
Citera
2024-02-07, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Det här är ett långskott, men har det pratats något om sprängört? Det är en växt innehållande toxinet cicutoxin som växer vid vissa vattendrag i Söderhamn. Små doser räcker för allvarlig förgiftning och kan vara dödligt. Roten, som i min mening ser ut lite som en grönsak, innehåller mest gift.
Hur skulle de fått i sig det menar du?
De fall av förgiftning som finns gäller betande djur. När djuren går i vattenbrynet för att drick trampar de sönder rötterna och får då i sig giftet med vattnet. Men det är ytterst sällan man ser folk ligga på alla fyra bland nötkreatur och sörpla vatten.

Det är ingen växt man äter heller - ser inte ut som någon grönsak så förväxlingsrisken är i princip obefintlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in