2023-10-13, 19:52
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Det är nästan en standardfråga, varför vet jag inte men har hört den ett antal gånger

Jag har aldrig fått den frågan.
Citera
2023-10-13, 19:59
Medlem
kaktjuvens avatar
Får polisen stoppa en utan egentlig anledning?
Och om de stoppar en. Kan man bestämma att vara tyst igenom alla frågor?
Vad händer sen? Får de tvinga ut mig utan anledning av något brott?
Citera
2023-10-13, 20:04
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Men det har jag
Citera
2023-10-13, 20:38
Medlem
Angående kameror ja de har dem, men inte alltid påslagna.

För de lär larma hela tiden om ”småsaker”
Försenad besiktning, obetald försäkring/skatt.

Så de väljer ofta att ha den avstängd, om de inte aktivt söker efter någon speciell bil eller har mera tid för sådan uppgifter.
Citera
2023-10-13, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B

Citat:
Ursprungligen postat av che3
Men det har jag

Jag också.. alla 6 gånger jag blivit stoppad 2023, olika poliser varje gång.
Citera
2023-10-13, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktjuven

Har du varningstriangeln i bagaget så kan du välja på att kliva ut och visa den eller betala böterna.
Citera
2023-10-13, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktjuven

Polis har alltid anledning att stoppa dig för fordonskontroll. Ja, du kan vara tyst genom alla frågor så länge som du kan uppvisa körkort och blåsa. Ja, de kan beordra ut dig ur bilen.

Givetvis svarar man på deras frågor med:

Har du druckit? JA! (vatten)
Har du tidigare varit kontakt med polisen? JA! alla i Sverige är kända av polis och ghestapo. Kolla ASPen.
Är det din bil? Kolla din slagning.
Citera
2023-10-13, 22:13
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
14 Maj 2015 så skannade dom 877 bilar, så det låter konstigt..

https://www.aftonbladet.se/bil/a/ddrJVB/polisens-nya-vapen-ar-supereffektivt

Kan även tillägga att just 2015 åkte jag dit för att ha kört obesiktad bil (tiden för ombesiktning hade gått ut) och det finns inte en chans att polisen både hann se och slå på mitt regnummer innan dom tog upp jakten. Det var en mörk och regnig kväll med dålig sikt (max 50m), 70km/h väg och dom stod inbackade på en sidoväg. Dom började rulla ut efter mig samma sekund som jag passerade.. jag vågar slå vad om att dom använde kameran den gången.

Jag vågar tippa mer åt att det handlar om profilering från polisens sida än att de på något sätt använde någon form av "sci-fi teknologi" för att hitta en obesiktad bil, mao tur.

Det de gör är att man ställer upp sig på ett ställe och säger "första bilen som kommer på den här sträckan stoppar vi". För det kan vara som du beskrev mörkt och att det inte alls är många bilar som passerar på den sträckan. Taktiken är att bilar som passerar just där och då är bilar som är "intressanta".

Av samma anledning att polisen stoppar vissa fordon under vissa klockslag, klassikern är Volvo 240, då det troligen är någon yngling/gammalt rattfyllo. Av samma anledning ställer sig polisen utanför systembolaget kl 10 för att hitta rattfyllon som ska fylla på skafferiet. Eller har poliskontroller söndagar då många "bara ska köra hem efter en fest".

Samma profilering använder man när de patrullerar på stan. Man letar efter specifika klädstilar och individer. Så bästa sättet en knarkare/kurir eller vad fan det är som gör fuffens är att man har en barnvagn, med knark i. För det skulle de aldrig profilera. Luvtröjor, unga killar, magväskor, ryggsäck, olika klockslag osv., det är vad polisen arbetar efter. Kriminella är sååå korkade.
Citera
2023-10-13, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Jag vågar tippa mer åt att det handlar om profilering från polisens sida än att de på något sätt använde någon form av "sci-fi teknologi" för att hitta en obesiktad bil, mao tur.

Det de gör är att man ställer upp sig på ett ställe och säger "första bilen som kommer på den här sträckan stoppar vi". För det kan vara som du beskrev mörkt och att det inte alls är många bilar som passerar på den sträckan. Taktiken är att bilar som passerar just där och då är bilar som är "intressanta".

Av samma anledning att polisen stoppar vissa fordon under vissa klockslag, klassikern är Volvo 240, då det troligen är någon yngling/gammalt rattfyllo. Av samma anledning ställer sig polisen utanför systembolaget kl 10 för att hitta rattfyllon som ska fylla på skafferiet. Eller har poliskontroller söndagar då många "bara ska köra hem efter en fest".

Samma profilering använder man när de patrullerar på stan. Man letar efter specifika klädstilar och individer. Så bästa sättet en knarkare/kurir eller vad fan det är som gör fuffens är att man har en barnvagn, med knark i. För det skulle de aldrig profilera. Luvtröjor, unga killar, magväskor, ryggsäck, olika klockslag osv., det är vad polisen arbetar efter. Kriminella är sååå korkade.

Profilering.. visst har du rätt i sak, men inte i mitt fall
Jag hade varit in och jobbat min typ 20e övertidstimme på jobbet den kvällen, en söndag..
Det var nånting som behövde bli gjort innan jag började på måndagmorgonen.

Anledningen att jag körde obesiktad bil var att jag beställt en ny bil som jag skulle få på fredagen och tiden för ombesiktning gick ut på just fredagen, men mekanikern som skulle göra bilen klar blev sjuk så dom hann inte färdigt min nya bil och jag tänkte "äh va fan, jag kör den i helgen".. det gick sådär!

I övrigt var jag vilken Svensson som helst med rent register, inte ens en fortkörning och vägen dom kontrollerade var självaste E4an, jag låg i slutet på en bilkö.

Den där "sci-fi" teknologin du pratar om har funnits sen innan 2010 enligt inlägg #2 den här tråden:
https://www.flashback.org/p23281741#p23281741

Här ser du den användas i en polisbil.. runt 1:50 ser du det jag är säker att dom gjorde på mig.
https://www.youtube.com/watch?v=aMcXQ4YmlPU
Citera
2023-10-13, 22:50
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Profilering.. visst har du rätt i sak, men inte i mitt fall
Jag hade varit in och jobbat min typ 20e övertidstimme på jobbet den kvällen, en söndag..
Det var nånting som behövde bli gjort innan jag började på måndagmorgonen.

Anledningen att jag körde obesiktad bil var att jag beställt en ny bil som jag skulle få på fredagen och tiden för ombesiktning gick ut på just fredagen, men mekanikern som skulle göra bilen klar blev sjuk så dom hann inte färdigt min nya bil och jag tänkte "äh va fan, jag kör den i helgen".. det gick sådär!

I övrigt var jag vilken Svensson som helst med rent register, inte ens en fortkörning och vägen dom kontrollerade var självaste E4an, jag låg i slutet på en bilkö.

Den där "sci-fi" teknologin du pratar om har funnits sen innan 2010 enligt inlägg #2 den här tråden:
https://www.flashback.org/p23281741#p23281741

Här ser du den användas i en polisbil.. runt 1:50 ser du det jag är säker att dom gjorde på mig.
https://www.youtube.com/watch?v=aMcXQ4YmlPU

Kan nämna att den tekniken inte finns i samtliga polisbilar. När jag jobbade så var det slagning i telefon på "gamla hederliga sättet" och då snackar vi om bara några år sen. Vi hade på prov en bil med kamera med den var prototyp, fungerade väldigt bra, men det var inget snack om att ta in den förrän om några år. På samma sätt som Polman inte finns i samtliga bilparker.

En del kriterier finns ju också med den kameran och det var ju bland annat att man skulle ligga bakom fordonen så kameran kunde registrera regnumren och göra automatiska slagningar. Oftast kom det struntnummer upp som inte betydde ett skit. Men när den väl fungerade under gynnsamma förhållanden kunde den ta emot både mötande och fordon som låg före och sen "markera" om det var något med fordonet som var av intresse. Men allt gick inte att se som man får från en vanlig slagning så att sätta dit vanliga svenssons för oskattade fordon, körförbud och sånt trams funkar ju fint. Men att hitta en intressant person som står registrerad på fordonet som man kan söka vidare kan man ju glömma i dessa fall, det får man fortfarande göra manuellt.
Citera
2023-10-13, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Kan nämna att den tekniken inte finns i samtliga polisbilar. När jag jobbade så var det slagning i telefon på "gamla hederliga sättet" och då snackar vi om bara några år sen. Vi hade på prov en bil med kamera med den var prototyp, fungerade väldigt bra, men det var inget snack om att ta in den förrän om några år. På samma sätt som Polman inte finns i samtliga bilparker.

En del kriterier finns ju också med den kameran och det var ju bland annat att man skulle ligga bakom fordonen så kameran kunde registrera regnumren och göra automatiska slagningar. Oftast kom det struntnummer upp som inte betydde ett skit. Men när den väl fungerade under gynnsamma förhållanden kunde den ta emot både mötande och fordon som låg före och sen "markera" om det var något med fordonet som var av intresse. Men allt gick inte att se som man får från en vanlig slagning så att sätta dit vanliga svenssons för oskattade fordon, körförbud och sånt trams funkar ju fint. Men att hitta en intressant person som står registrerad på fordonet som man kan söka vidare kan man ju glömma i dessa fall, det får man fortfarande göra manuellt.

Enligt denna sida har alla nya bilar det sen 2022:
https://coldcases.se/polisenikorthet/nu-levereras-polisens-nya-fordon/

Kameratekniken, rent allmänt i telefoner och all elektronik, går ju sjukt snabbt framåt så den har nog förbättrats avsevärt sedan prototypen du testade! Vad dom hade i bilen som stoppade mig har jag ingen aning om, men det kan inte varit mer än 2-3 sekunder från att dom möjligtvis sett min regskylt tills dom började rulla ut efter mig, eftersom jag som sagt låg i en bilkö. Det skulle isf vara att dom sett min bil när den stod parkerad på jobbet och redan då sett att den var obesiktad? Men vad är sannolikheten för det..

Angående det sista och info kring föraren kan du ha rätt.. jag undrar dock om de kan rödflagga en bil på något sätt? Jag var en "person of interest" under en period och då upplevde jag att dom stoppade mig direkt min regskylt var inom läsbart avstånd, sen helt plötsligt slutade alla att stoppa mig. Om det handlade om att dom memorerat mitt regnummer så borde det inte gå från att bli stoppad 2ggr samma kväll till att inte bli stoppad alls från en dag till en annan.

Edit: Ang Polman så har alla bilar jag suttit i haft ett system som ser ut precis som det jag googlade fram, touchskärmar alltså. Men det har alla varit av nyare modeller tex V90 och XC60, finns säkert kvar några äldre bilar där ute utan nya systemet.
Senast redigerad av Rudan88 2023-10-13 kl. 23:15.
Citera
2023-10-13, 23:16
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Enligt denna sida har alla nya bilar det sen 2022:
https://coldcases.se/polisenikorthet/nu-levereras-polisens-nya-fordon/

Kameratekniken, rent allmänt i telefoner och all elektronik, går ju sjukt snabbt framåt så den har nog förbättrats avsevärt sedan prototypen du testade! Vad dom hade i bilen som stoppade mig har jag ingen aning om, men det kan inte varit mer än 2-3 sekunder från att dom möjligtvis sett min regskylt tills dom började rulla ut efter mig, eftersom jag som sagt låg i en bilkö. Det skulle isf vara att dom sett min bil när den stod parkerad på jobbet och redan då sett att den var obesiktad? Men vad är sannolikheten för det..

Angående det sista och info kring föraren kan du ha rätt.. jag undrar dock om de kan rödflagga en bil på något sätt? Jag var en "person of interest" under en period och då upplevde jag att dom stoppade mig direkt min regskylt var inom läsbart avstånd, sen helt plötsligt slutade alla att stoppa mig. Om det handlade om att dom memorerat mitt regnummer så borde det inte gå från att bli stoppad 2ggr samma kväll till att inte bli stoppad alls från en dag till en annan.

Ja, du har nog rätt! Är som sagt några år sen, myndigheten brukar ju ta tid på sig att modernisera sig.

Vågar bara säga profilering som ett säkert kort om man blir kontrollerad/stoppad flera gånger. Du får tänka själv att det blir många regnummer att hålla koll på, ansikten, adresser, osv. för de som verkligen är intressanta. Att ge sig på vanliga svenssons med körförbud och sånt skit är när man inte har något att göra och är uttråkad. Det man hoppades på var ju jagisar! Men då höll man sig till folk som var lite tyngre kriminella och hoppades att de skulle hoppa in i en bil, på med blåljusen och sen hoppas på att de smet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in