Citat:
Ursprungligen postat av
Rutinerad-Anka
Jag vågar tippa mer åt att det handlar om profilering från polisens sida än att de på något sätt använde någon form av "sci-fi teknologi" för att hitta en obesiktad bil, mao tur.
Det de gör är att man ställer upp sig på ett ställe och säger "första bilen som kommer på den här sträckan stoppar vi". För det kan vara som du beskrev mörkt och att det inte alls är många bilar som passerar på den sträckan. Taktiken är att bilar som passerar just där och då är bilar som är "intressanta".
Av samma anledning att polisen stoppar vissa fordon under vissa klockslag, klassikern är Volvo 240, då det troligen är någon yngling/gammalt rattfyllo. Av samma anledning ställer sig polisen utanför systembolaget kl 10 för att hitta rattfyllon som ska fylla på skafferiet. Eller har poliskontroller söndagar då många "bara ska köra hem efter en fest".
Samma profilering använder man när de patrullerar på stan. Man letar efter specifika klädstilar och individer. Så bästa sättet en knarkare/kurir eller vad fan det är som gör fuffens är att man har en barnvagn, med knark i. För det skulle de aldrig profilera. Luvtröjor, unga killar, magväskor, ryggsäck, olika klockslag osv., det är vad polisen arbetar efter. Kriminella är sååå korkade.

Profilering.. visst har du rätt i sak, men inte i mitt fall
Jag hade varit in och jobbat min typ 20e övertidstimme på jobbet den kvällen, en söndag..
Det var nånting som behövde bli gjort innan jag började på måndagmorgonen.
Anledningen att jag körde obesiktad bil var att jag beställt en ny bil som jag skulle få på fredagen och tiden för ombesiktning gick ut på just fredagen, men mekanikern som skulle göra bilen klar blev sjuk så dom hann inte färdigt min nya bil och jag tänkte "äh va fan, jag kör den i helgen".. det gick sådär!
I övrigt var jag vilken Svensson som helst med rent register, inte ens en fortkörning och vägen dom kontrollerade var självaste E4an, jag låg i slutet på en bilkö.
Den där "sci-fi" teknologin du pratar om har funnits sen innan 2010 enligt inlägg #2 den här tråden:
https://www.flashback.org/p23281741#p23281741
Här ser du den användas i en polisbil.. runt 1:50 ser du det jag är säker att dom gjorde på mig.
https://www.youtube.com/watch?v=aMcXQ4YmlPU