2023-10-13, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Frågan är helt enkelt för att få dig ur balans, att seom du myglar. En normal person skulle svara - Ja, det är min bil , medan om Tjack-Muhammed och Kniv-Steffe blir tagna i en kontroll med en tredje persons lånade/stulna bil blir frågan överrumplande och svaret -Ehh, alltså ja..men nej, den är eehh ..ehh du vet.. liksom ehh... Tjoff är du ute ur bilen och blir visiterad

Hahahha
Jag var redan ute ur bilen
Jag hatar då dom står och hökar över en med blåsapparat med mera
Sen har jag alltid väska och telefon där bak
Citera
2023-10-13, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo
Hahahha

Råkar du ofta ut för kontroller?
Har varit med om 3st på 25år
Citera
2023-10-13, 17:53
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
De vet saker som de verifierar. Ditt svar ger besked om de ska göra något annat. Att du har körkort var även en redan känd sak. Om du hade blivit osäker eller svävat på svaret kunde varit en sådan sak. De hör dig även prata och kan göra bedömningar av det.
Nu blir jag nyfiken. Hur menar du att polisen kan veta i förväg att en person har körkort, innan dom vet personens identitet?
Citera
2023-10-13, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Nu blir jag nyfiken. Hur menar du att polisen kan veta i förväg att en person har körkort, innan dom vet personens identitet?
Är det du som äger bilen? Att ägaren har körkort har de redan kollat. Säkert även familj och om andra är skrivna på samma adress. Likaså lite annat som brott och om fordonet. Att de pratar med en är inte bara för nöjes skull utan för att se hur du uppför dig. Är du nervös, sluddrar du, hur ser ögonen ut, svarar du med motfrågor?
Citera
2023-10-13, 18:18
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runx
Det enda man ska svara är att man avstår från att svara på frågor.

Lycka till med det.. Kan funka i vissa stater i USA men i Sverige gäller detta:

Har jag en skyldighet att identifiera mig för polisen på begäran?

En person som kör bil eller annat fordon som kräver ett körkort måste också ha med sig det. Enligt 3 kap. 15 § körkortslagen ska körkortet lämnas över till polisman eller bilinspektör om denna begär det.

Källa: https://lawline.se/answers/vad-hander-om-jag-inte-kan-identifiera-mig-for-polisen

Kan ha ändrat sig?
Senast redigerad av Mecanicus 2023-10-13 kl. 18:19. Anledning: Stavfel
Citera
2023-10-13, 18:53
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo
Hahahha

Kan det inte vara ganska trevligt? Jag som nu kommit upp lite i åren har börjat uppskatta folk som visar nyfikenhet i mig.

-Är det din bil?
-Ja, den här gamla kärran, "gurkkuken" som jag kallar den sedan den köptes på en loppis utanför Svansjö i slutet på 90-talet, har en lång historia. Kom så ska jag visa er...
Citera
2023-10-13, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Polisen har kameror i bilen som skannar regnumret och automatiskt visar informationen om bilen så det är inte särskilt jobbigt för dem, om det nu inte var en kontroll där polisen stod på en parkering och stoppade bilar?

Men oavsett så kommer dom att slå på regnumret för att se att bilen inte är efterlyst, avställd, obesiktad etc etc.

Får dom använda kamerorna ännu?
Citera
2023-10-13, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busibrallan
Får dom använda kamerorna ännu?

Som jag förstår det har dom använt det sedan 2015 och sedan 2022 är alla nya bilar utrustade med det.
Citera
2023-10-13, 19:06
Medlem
Citat:
Som jag förstår det har dom använt det sedan 2015 och sedan 2022 är alla nya bilar utrustade med det.
ja vet att de nya har men tror inte de får nyttjas nnu på grund av nån lag
Citera
2023-10-13, 19:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Lycka till med det.. Kan funka i vissa stater i USA men i Sverige gäller detta:

Har jag en skyldighet att identifiera mig för polisen på begäran?

En person som kör bil eller annat fordon som kräver ett körkort måste också ha med sig det. Enligt 3 kap. 15 § körkortslagen ska körkortet lämnas över till polisman eller bilinspektör om denna begär det.

Källa: https://lawline.se/answers/vad-hander-om-jag-inte-kan-identifiera-mig-for-polisen

Kan ha ändrat sig?

På polismans begäran om körkort är denna begäran tillgodosedd om personen som kör ett körkortspliktigt fordon pillrar ut sitt körkort genom en glipa i fönstret. Du har ingen skyldighet att identifiera dig muntligen. Att svara på frågor behöver man aldrig göra, förutom när vittnesplikt i domstol gäller.
Citera
2023-10-13, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busibrallan
ja vet att de nya har men tror inte de får nyttjas nnu på grund av nån lag

14 Maj 2015 så skannade dom 877 bilar, så det låter konstigt..

https://www.aftonbladet.se/bil/a/ddrJVB/polisens-nya-vapen-ar-supereffektivt

Kan även tillägga att just 2015 åkte jag dit för att ha kört obesiktad bil (tiden för ombesiktning hade gått ut) och det finns inte en chans att polisen både hann se och slå på mitt regnummer innan dom tog upp jakten. Det var en mörk och regnig kväll med dålig sikt (max 50m), 70km/h väg och dom stod inbackade på en sidoväg. Dom började rulla ut efter mig samma sekund som jag passerade.. jag vågar slå vad om att dom använde kameran den gången.
Citera
2023-10-13, 19:24
Medlem
Citat:
14 Maj 2015 så skannade dom 877 bilar, så det låter konstigt..

https://www.aftonbladet.se/bil/a/ddrJVB/polisens-nya-vapen-ar-supereffektivt

Kan även tillägga att just 2015 åkte jag dit för att ha kört obesiktad bil (tiden för ombesiktning hade gått ut) och det finns inte en chans att polisen både hann se och slå på mitt regnummer innan dom tog upp jakten. Det var en mörk och regnig kväll med dålig sikt (max 50m), 70km/h väg och dom stod inbackade på en sidoväg. Dom började rulla ut efter mig samma sekund som jag passerade.. jag vågar slå vad om att dom använde kameran den gången.

ok kan vara så
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in