2010-05-24, 01:26
  #1
Medlem
Hur långt har detta gått i Sverige vid det här laget? Kör alla civila och målade polisbilar runt med ANPR och automatiskt läser av alla registreringsskyltar? Kommer de snart att göra det?
Citera
2010-05-24, 10:59
  #2
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asteriks
Hur långt har detta gått i Sverige vid det här laget? Kör alla civila och målade polisbilar runt med ANPR och automatiskt läser av alla registreringsskyltar? Kommer de snart att göra det?

Det är trafikpolisens bilar som har det. Övriga bilar tror jag inte fått det installerat i så stor utsträckning ännu. Systemet har ju funnits i drift några år nu men det är först nu som det börjar komma i bilarna på bred front.
Citera
2010-05-24, 11:22
  #3
Medlem
actionbents avatar
Finns det ens hos svenska polisen? Jag har bara hört att dom klagar på att dom inte har det nu när skattemärket försvann.
Citera
2010-05-24, 11:52
  #4
Medlem
Som actionbent säger så har jag också hört lite det ena och det andra, bl. a. att det skulle vara i ett teststadium för att bedöma om polisen ö.h.t ska köpa in systemet.

Vore bra om vi kunde få något slutgiltigt svar på hur det ligger till.
Citera
2019-02-26, 22:20
  #5
Medlem
AndersM79s avatar
Bumpar tråden, hur ligger det till med ANPR i dagsläget?
Citera
2019-02-26, 22:42
  #6
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Bumpar tråden, hur ligger det till med ANPR i dagsläget?

Systemet bör vara sitta i de flesta polisbilar, åtminstonste de nyare, det infördes ju för ett par år sedan.

Systemet kan se om bilen har körförbud pga obetald skatt, är obesiktigad eller anmäld stulen, även anmälda stulna reg-skyltar kan den registrera.
Citera
2019-02-26, 22:46
  #7
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Systemet bör vara sitta i de flesta polisbilar, åtminstonste de nyare, det infördes ju för ett par år sedan.

Systemet kan se om bilen har körförbud pga obetald skatt, är obesiktigad eller anmäld stulen, även anmälda stulna reg-skyltar kan den registrera.

Det låter fint! Hoppas bara det fungerar IRL, och inte stoppas av någon GDPR-paragraf...
Citera
2019-02-27, 15:36
  #8
Medlem
Systemet finns, men är det aktivt och i drift?
Citera
2019-03-13, 09:43
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mojje123
Systemet finns, men är det aktivt och i drift?

Japp.
Citera
2019-03-13, 11:17
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mojje123
Systemet finns, men är det aktivt och i drift?
Vore konstigt om det inte installeras på alla nya polisbilar.
Detta är ett bra system då det inte bara används mot Svensson som oftast kör med lagliga bilar. Det bästa med systemet är att många kriminella kör med olagliga bilar samt att man kommer åt många målvaktsbilar.
Såg ett avsnitt av något av dessa skitprogram där de följer olika yrkesgrupper. I detta fall poliser. I det avsnittet stoppade de en bil som visade sig innehålla människor som sålde narkotika.
Bilen de använde var en hyrbil.
Detta tyder på att buset numer måste använda anonyma bilar när de inte längre kan gömma sig i privatägda. Nu räknar jag med att ANPR även har koll på hyrbilar o med det kan de rutinkolla dessa med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in