2023-10-10, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Tror du missförstår. Man kan inte se vilken person som gjort en överföring, men man kan se kontonummer.

Jag ser absolut inget kontonummer, kan inte ens se vilken bank det kommer ifrån.
Citera
2023-10-10, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Strider kanske mot banksekretessen? Om avsändaren inte skrivit meddelande. Banken kan kontrollera i enlighet med penningtvättslagen men behöver mottagaren veta?
Det framgår vilket kontonummer insättningen kommer ifrån. Men kanske inte hos Swedbank?

Däremot framgår det inte vem kontot tillhör.

Swedbank verkar för övrigt inte vara speciellt stabila.
Citat:
– Vi har just nu indikationer om det finns kunder som har svårt att nå vår sajt, beklagar det och jobbar med att försöka lösa det så snabbt som möjligt, säger Hannes Mårdh, pressansvarig på Swedbank.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1171793
Senast redigerad av Pillerarm 2023-10-10 kl. 10:44.
Citera
2023-10-10, 10:47
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Fast loggar jag in på Handelsbanken, går in på kontot där pengarna satts in, kan jag se mycket informationen om vart pengarna kommer ifrån. Får dock inget meddelade att jag fått en överföring. Kan även gå in på transaktioner och och ca 1 dygn innan jag får pengarna, kan jag se att en kommande transaktion är påväg.

Men eftersom andra lyckas se dessa uppgifter, och försöker hjälpa dig. Tror jag felet sitter hos dig. Men jag har en enkel lösning på din tekniska okunnighet, ring banken imorgon. Så får de guida dig stegvis vart du ska trycka för att se den informationen som du vill ha.

Fast inte fan står det för och efternamn på en privatperson som satt in pengar på ditt konto.
Citera
2023-10-10, 10:49
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickeh84
Om det inte finns något meddelande, kan man då ej se detta på något vis då när det inte går att klicka på datumet bredvid?

Även om man vet att man gjort en överföring eller förväntar sig en överföring så är det ju skönt att kunna försäkra sig om det ändå, känns lite b om det ej är möjligt.

Har samma bank, fick problem med liknande grej. Kunde inte klicka för att få några fler detaljer, enbart ett slags referensnummer på överföringen. Det var exakt utformat som ett 070-nummer så jag ringde en stackars gubbe och undrade om han fört över pengar till mig av misstag, vi kunde inte reda ut det.
Till slut fattade jag vart pengarna kom ifrån, en vän hade överfört för en grej jag glömt.

Provat kontanta banken för att se om dom kan ge ut några uppgifter om transaktionen? Inte säkert dom kan/får/vill.

Det jag tycker är uselt är hur historiken på överföringar osv enbart gå tillbaka 2 eller 3 år. Varför denna begränsning? Dom finns ju uppenbart kvar annars hade det varit mumma för kriminell aktivitet.
Citera
2023-10-10, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Har samma bank, fick problem med liknande grej. Kunde inte klicka för att få några fler detaljer, enbart ett slags referensnummer på överföringen. Det var exakt utformat som ett 070-nummer så jag ringde en stackars gubbe och undrade om han fört över pengar till mig av misstag, vi kunde inte reda ut det.
Till slut fattade jag vart pengarna kom ifrån, en vän hade överfört för en grej jag glömt.

Provat kontanta banken för att se om dom kan ge ut några uppgifter om transaktionen? Inte säkert dom kan/får/vill.

Det jag tycker är uselt är hur historiken på överföringar osv enbart gå tillbaka 2 eller 3 år. Varför denna begränsning? Dom finns ju uppenbart kvar annars hade det varit mumma för kriminell aktivitet.

Är väl iofs ganska enkelt att beställa äldre historik, fast det kanske de tar betalt för de giriga jävlarna.
Citera
2023-10-10, 11:27
Medlem
Jag har också fått en insättning som jag inte kunde spåra. Men jag fick klura lite på det och kom fram till vad det var. Banken kunde inte hjälpa till alls.
Citera
2023-10-10, 11:29
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Man kan inte se vilken person som gjort en överföring, men man kan se kontonummer.

Nej, det kan "man" inte. Sedan är det klart att om en person har särskild access, t.ex om vederbörande jobbar på bank själv, så kan han nog vaska fram dessa uppgifter. Men mannen på gatan kan inte göra det. Du sitter mest och gissar hur verkligheten fungerar verkar det som.
Citera
2023-10-10, 12:10
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Är väl iofs ganska enkelt att beställa äldre historik, fast det kanske de tar betalt för de giriga jävlarna.

Det är ju det. Jag ska behöva ringa/kontakta banken så dom kan ge mig någon slags jobbig .pdf eller liknande skickad till mig. Som kanske t.o.m kostar en slant som du säger. Istället för att deras hemsida och app bara låter mig klicka längre bak (som 99% av kunder inte kommer göra så det kommer inte kosta något extra att upprätthålla). Det är inte många kb data vi pratar om här.
Citera
2023-10-10, 13:25
Medlem
Citat:
Jag kan se summan, men inte varifrån pengarna kommer. Förstår du?

Du har rätt!
Citera
2023-10-10, 13:28
Medlem
Citat:
Jag kan se summan, men inte varifrån pengarna kommer. Förstår du?

Du har rätt!
Samma i Swedbank om avsändaren skriver ett nonsensmedd i textfältet vid sändandet
Citera
2023-10-10, 13:30
Medlem
Intensivtkloks avatar
Handelsbanken är hopplösa när det gäller vissa typer av transaktioner. Har hänt mer än en gång att jag fått ringa dem för att reda ut varifrån pengar kommer ifrån till företagskontot. Det framgår ibland inte alls utan det står en liten söt sifferkombination som inte kan förstås av den som får betalningen. Banken kan dock gräva fram informationen. Detta är aldrig ett problem med andra banker, utan just bara Handelsbanken.
Citera
2023-10-10, 13:55
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Fast loggar jag in på Handelsbanken, går in på kontot där pengarna satts in, kan jag se mycket informationen om vart pengarna kommer ifrån. Får dock inget meddelade att jag fått en överföring. Kan även gå in på transaktioner och och ca 1 dygn innan jag får pengarna, kan jag se att en kommande transaktion är påväg.

Men eftersom andra lyckas se dessa uppgifter, och försöker hjälpa dig. Tror jag felet sitter hos dig. Men jag har en enkel lösning på din tekniska okunnighet, ring banken imorgon. Så får de guida dig stegvis vart du ska trycka för att se den informationen som du vill ha.

Eh nej, jag är inte tekniskt okunnig och det är ingen vanlig kund som kan se detta om det ej finns ett meddelande. Sluta sitt och killgissa. Har frågat banken och jag hade rätt och ni fel, det är eventuellt bara Handelsbankens personal som kan göra detta via en transaktionsförfrågan.

Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Det kan ju va så att su inte ser det i själva appen men om du loggar in på internetbanken så går det?

Om det är så att överföringen kommer från dig dvs att du bara har flyttat mellan konton så kan det säkert också vara otydligt om du ej har märkt transaktionen.

Nej.

Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Gör detta från en desktop inte mobil

Nej.

Citat:
Ursprungligen postat av fisekurt
Som tidigare nämnts så kan inte du som mottagare av medel få information om vem avsändaren är, om det inte framgår av t.ex ett meddelande.
På samma sätt kan inte heller avsändaren få information om mottagande kontohavare till ett specifikt kontonummer då det bryter mot banksekretessen.

Verifikationsnumren kan ge en indikation på vilket det avsändande institutet är, t.ex. kommer pengarna från Nordea, Swedbank osv.

Det är inte namn jag snackar om, utan eventuellt bara vilken bank pengarna kommer ifrån skulle räcka, eller kanske kontonumret.

Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Strider kanske mot banksekretessen? Om avsändaren inte skrivit meddelande. Banken kan kontrollera i enlighet med penningtvättslagen men behöver mottagaren veta?

Jag tror mottagaren behöver kunna redogöra var ifrån pengarna kommer ifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in