2023-10-10, 07:17
Medlem
Gör detta från en desktop inte mobil
Citera
2023-10-10, 07:30
Medlem
Duerfs avatar
Det går inte se från vem en banköverföring kommer från. Banken kan se vilket konto det kommer från om det är en överföring från samma bank. Annars är det ett clearingnummer man ser, så från vilken bank och vilken typ av överföring det är. Avsändaren syns inte.

Om någon har skickat massa pengar fel och vill ha tillbaka dem kan de kontakta banken som hör av sig till avsändande bank med en påminnelse till kontoinnehavaren, men där får aldrig den som skickat pengarna ursprungligen eller dens bank veta vem som äger kontot.

Vi har banksekretess i Sverige. Det här är grundkurs i banksekretess.

Om någon som skickar pengar till andra och vill att mottagaren ska veta vem pengarna är från, då kan man lämpligtvis skriva det i meddelandefältet.
Citera
2023-10-10, 08:13
Medlem
Det är väl bara bankerna själva, polis, militär, regering som kan få fram dessa uppgifter om banköverföringar. Det är banksekretess. Man kan se transaktionsreferens nummer men det säger ju ingenting.
(notera, detta gäller banköverföringar ej pg/bg betalningar)
Citera
2023-10-10, 08:35
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Du kan se varifrån pengarna kommer. Allt annat skulle vara olagligt. Punkt.

Du har riktigt fel.

Sluta spamma tråden med dina killgissningar.

LL
Citera
2023-10-10, 08:41
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Du kan se varifrån pengarna kommer. Allt annat skulle vara olagligt. Punkt.

Strider kanske mot banksekretessen? Om avsändaren inte skrivit meddelande. Banken kan kontrollera i enlighet med penningtvättslagen men behöver mottagaren veta?
Senast redigerad av BekraftadNeger 2023-10-10 kl. 08:44.
Citera
2023-10-10, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickeh84
Om det inte finns något meddelande, kan man då ej se detta på något vis då när det inte går att klicka på datumet bredvid?

Även om man vet att man gjort en överföring eller förväntar sig en överföring så är det ju skönt att kunna försäkra sig om det ändå, känns lite b om det ej är möjligt.

Korrekt, det går inte se. I alla fall inte genom inloggning i appen. Så de som påstår det har FEL.
Citera
2023-10-10, 08:54
Medlem
muppliberals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Strider kanske mot banksekretessen? Om avsändaren inte skrivit meddelande. Banken kan kontrollera i enlighet med penningtvättslagen men behöver mottagaren veta?

Även jag har haft Handelsbanken - fick en inbetalning som jag inte alls kunde se vad det var för eller var den kom ifrån. Bara en lång siffer-kod.

Mailade till banken och frågade var pengarna kom från, ty man vill ju inte bli återbetalningsskyldig för flera tusen i efterhand.

Fick inget svar.

Pengarna nu slut - de transformerades om till bärrs.
Citera
2023-10-10, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Om du loggar in via webbsidan brukar de stå mer än i appen.

Nej, sorry jag har handelsbanken och inloggad via datorn ser jag följande:
Datum + belopp + niosiffrig kod

Går inte att klicka och öppna för att få detaljer

Samma sak om jag betalar tex en utlandsbetalning
Jag få ut datum , belopp plus en kod som börjar med D xxxxx

Jag måste då gå "baklänges" på Handelsbankens sida och välja
utförda transaktoiner + utlandsbetalningar
Då kan jag få fram vad jag betalat och till vem
Citera
2023-10-10, 09:49
Medlem
Jag kan då fan inte se varifrån insättningar kommer på Nordea, på sin höjd en rad med random siffror. Extrainformationen man får upp om man trycker säger endast "Typ av transaktion Insättning"
Citera
2023-10-10, 09:53
Medlem
Som tidigare nämnts så kan inte du som mottagare av medel få information om vem avsändaren är, om det inte framgår av t.ex ett meddelande.
På samma sätt kan inte heller avsändaren få information om mottagande kontohavare till ett specifikt kontonummer då det bryter mot banksekretessen.

Verifikationsnumren kan ge en indikation på vilket det avsändande institutet är, t.ex. kommer pengarna från Nordea, Swedbank osv.
Citera
2023-10-10, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Du har riktigt fel.

Sluta spamma tråden med dina killgissningar.

LL
Tror du missförstår. Man kan inte se vilken person som gjort en överföring, men man kan se kontonummer.
Citera
2023-10-10, 10:07
Medlem
WatchItNows avatar
Det är därför man skriver en liten kommentar typ fakturanummer när man gör en insättning. Då vet man vad den gäller.

Jag trodde inte 12-åringar fick skapa trådar på FB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in