• 3
  • 4
2025-07-27, 16:28
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Vi är alla olika, lev du i fantasin att bara för fabrikerna lagt till nätverks möjligheter använder alla det.ä

ex varför folk inom filmkretsar inte använder detta:
but if you've never used firmware I'd be careful as you could bugger up the drive completely. Firmware cannot be rolled back far as I know. Region free can be gone.
Du pratar som du har förstånd till, jag har just visat dig två spelare för 18 resp drygt 30 tusen med Ethernet, något du sade inte fanns.
Man kanske vill använda den som spelare för högupplösta digitala bild- och ljudfiler från sin NAS? Du vet, media som inte är tillgängligt fysiskt, som man vill spela på en bra spelare med fina audio- och videokretsar?

Och ditt ’citat’ är bara svammel, fast på engelska, utan källa.

Firmwareuppdatetongar kan rullas tillbaka, som alla uppdateringar. Regionsfrihet behålls, på alla de dvd, blu och andra spelare jag någonsin haft.

Så det finns många skäl att ha sin spelare nätverksansluten, och därför har de flesta spelare, både high end och enklare, denna möjlighet.
Citera
2025-07-28, 15:56
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Du pratar som du har förstånd till, jag har just visat dig två spelare för 18 resp drygt 30 tusen med Ethernet, något du sade inte fanns.
Man kanske vill använda den som spelare för högupplösta digitala bild- och ljudfiler från sin NAS? Du vet, media som inte är tillgängligt fysiskt, som man vill spela på en bra spelare med fina audio- och videokretsar?

Och ditt ’citat’ är bara svammel, fast på engelska, utan källa.

Firmwareuppdatetongar kan rullas tillbaka, som alla uppdateringar. Regionsfrihet behålls, på alla de dvd, blu och andra spelare jag någonsin haft.

Så det finns många skäl att ha sin spelare nätverksansluten, och därför har de flesta spelare, både high end och enklare, denna möjlighet.
Endast förstärkare o två högtalare för stereo gäller vid seriös film skådning. Alla övriga källor är big no. Aldrig digitala nätkällor.
Citera
2025-07-28, 16:09
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Endast förstärkare o två högtalare för stereo gäller vid seriös film skådning. Alla övriga källor är big no. Aldrig digitala nätkällor.
Ingen moderna filmskapare mixar ljudet i stereo och har inte gjort sedan 70-talet.
Filmer idag mixas i minst 5.1 i 24/48, dvs okomprimerat och högupplöst, alternativt i Atmos.
De flesta filmer både filmas och distribueras digitalt, det är väl bara Tarantino, Nolan och PT Anderson som fortfarande filmar analogt, och deras filmer projiceras digitalt eftersom det inte finns särskilt många analoga biografer kvar.

Du verkar inte ha uppdaterat dig sedan VHS-tiden. Alternativt driver du med mig.

Vad använder du för källa själv?
Citera
2025-07-28, 17:35
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Nej.

Nätverk använder inte seriösa filmsamlare o fantaster. Man undviker all annan kontakt än just Bluray/dv-tv. Man vill inte ha uppdateringar, man köper premium klasser spelare som är uppdaterade i butik till regionsfri, det är allt.

Då talar jag om spelare i plus 10,000kr segmentet. Allt övrigt än ren signal vore skymf mot både spelare o film. Många inkl jag anser att om du kopplar den mot tex nätet blir hela spelaren sämre o du tappar oftast regionsfriheten, den återgår dessutom i fabriksinställning efter ngr uppdateringar.
Du pratar om de som samlar på filmer och tittar på dem i bokhyllan men inte på TVn? Ren signal av ettorna och nollorna är inte jättesvårt att få till annars, med eller utan snurrande plastskiva.
Citera
2025-07-28, 18:51
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Du pratar om de som samlar på filmer och tittar på dem i bokhyllan men inte på TVn? Ren signal av ettorna och nollorna är inte jättesvårt att få till annars, med eller utan snurrande plastskiva.
Exakt, mängder av filmsamlare har ju sina filmer och sin musik på en NAS, hur det skulle vara sämre än en roterande disc är obegripligt, det är ju snarare tvärtom undre risk för olika former av störningar.
Och en bra spelare klarar både disc, nätverk och USB. Det är ju poängen med enbart spelare.
Citera
2025-07-29, 09:28
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Exakt, mängder av filmsamlare har ju sina filmer och sin musik på en NAS, hur det skulle vara sämre än en roterande disc är obegripligt, det är ju snarare tvärtom undre risk för olika former av störningar.
Och en bra spelare klarar både disc, nätverk och USB. Det är ju poängen med enbart spelare.
Ni snackar i nattmössan, märks på icke kunskapen:

The difference in bitrate translates to more data being used, resulting in a sharper, more detailed image on UHD Blu-ray.
Streaming services often use aggressive compression to reduce file sizes and ensure smooth playback. This can lead to compression artifacts, such as banding, blocking, and loss of detail in dark or fast-moving scenes. UHD Blu-ray avoids most of these issues. It’s very similar to the bit rate of cinema.
Audio Quality: Streaming services often compress audio to reduce data usage. Think MP3 vs WAV. UHD Blu-ray offers uncompressed or lossless audio tracks, providing a more immersive and high-fidelity sound experience. It also supports a lot more channels, similar to what you can experience in a cinema theater.

nästa ex:

Here's a breakdown of the disadvantages:
1. Initial and Ongoing Costs:
Higher upfront investment:
NAS devices, especially those with sufficient storage and processing power for media serving, can be significantly more expensive than a basic Blu-ray player.
Potential for more expensive media storage:
While a Blu-ray disc is a fixed cost, storing media digitally on a NAS requires purchasing hard drives, which can add up, especially if you have a large collection.
Power consumption:
NAS devices consume more power than a simple Blu-ray player, which can lead to higher electricity bills.
2. Setup and Maintenance:
Complex setup:
Setting up a NAS for media streaming can be more complex than simply connecting a Blu-ray player to a TV.
Network configuration:
NAS devices require proper network configuration (wired or wireless) to ensure smooth streaming, which may involve router settings and troubleshooting.
Ongoing maintenance:
NAS devices require periodic maintenance, such as firmware updates and hard drive monitoring, which can be time-consuming.
3. Playback Experience:
Potential for buffering and glitches:
While a good NAS can handle media streaming well, network limitations or a lack of transcoding capabilities on the NAS can lead to buffering, stuttering, or even playback errors, especially with high-resolution content like 4K.
Compatibility issues:
Not all NAS devices are compatible with all media players, and you may need to experiment with different software or settings to get everything working smoothly.
Lack of physical media features:
A NAS lacks the physical media features of a Blu-ray player, such as disc menus, special features, and the ability to play physical media directly.
4. Potential for Data Loss:
Single point of failure:
If your NAS hard drive fails, you could lose all your media files, unless you have proper backups in place.
Data loss risks:
Physical damage to the NAS or a power outage could also result in data loss.
5. No Physical Disc Support:
No physical media:
A NAS cannot play physical Blu-ray discs, so if you have a collection of discs, you'll need a separate Blu-ray player or another method to access them.
Loss of physical features:
You miss out on features like disc menus, special features, and the tactile experience of using a physical disc.
In summary: While NAS devices offer great flexibility and can serve as excellent media servers, they may not be the ideal solution for everyone, especially those who prioritize ease of use, a seamless playback experience, and the benefits of physical media. For simple media storage and playback, a dedicated Blu-ray player, especially a 4K one, can be a more straightforward and cost-effective option.

Så var det utrett.
Citera
2025-07-29, 10:36
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:

The difference in bitrate [...] Streaming services [...]
Så var det utrett.
Ojojoj, det är värre än vad jag trodde.

Din Blu-ray-skiva är ett lagringsmedium. På den finns en lång radda ettor och nollor. Man kan lägga dessa (utan att koda om på något sätt, så ingen skillnad i bitrate etc) på ett annat medium och spela upp därifrån och det är ingen skillnad. I mitt fall är det en simpel Raspberry Pi som spelar upp. Informationen ligger på diskservern. Man kan lagra hela Blu-ray-skivor orörda där, eller remuxar eller vad man nu vill.

Du vill fippla med skivor och fodral, fine. Men alla filmfantaster bryr sig inte om sånt.

En annan sak förresten. Blu-ray är inte alltid höjden av kvalitet. Det finns ofta flera Blu-ray-släpp av samma film och vissa är bättre än andra. Filmfantasterna på den sida jag hänger på släpper hybrid-utgåvor. De kombinerar alltså flera skivor, tar det bästa från den ena kombinerat med det bästa från den andra. Ibland med mycket tekniskt arbete för att få ett så bra resultat som möjligt. För folk som bryr sig om film, inte samlare av plastskivor.
Senast redigerad av BackToHegel 2025-07-29 kl. 11:01.
Citera
2025-07-29, 11:37
Medlem
mikaelss avatar
Citat:

The difference in bitrate translates to more data being used, resulting in a sharper, more detailed image on UHD Blu-ray.
Streaming services often use aggressive compression to reduce file sizes and ensure smooth playback. This can lead to compression artifacts, such as banding, blocking, and loss of detail in dark or fast-moving scenes. UHD Blu-ray avoids most of these issues. It’s very similar to the bit rate of cinema.
Audio Quality: Streaming services often compress audio to reduce data usage. Think MP3 vs WAV. UHD Blu-ray offers uncompressed or lossless audio tracks, providing a more immersive and high-fidelity sound experience. It also supports a lot more channels, similar to what you can experience in a cinema theater.

Det du skriver om är skillnaden mellan film på fysisk disk och film streamad via t ex Netflix. Det är inte vad vi talar om. Vi talar om film på roterande disk vs film på dig egen hårddisk.
Du vill ju dessutom lyssna i stereo, så vad bryr du dig om multikanal?
Men ja, ljudet är mer högupplöst på disk än streamat via Netflix eller Spotify B

Citat:

nästa ex:

Here's a breakdown of the disadvantages:
1. Initial and Ongoing Costs:
Higher upfront investment:
NAS devices, especially those with sufficient storage and processing power for media serving, can be significantly more expensive than a basic Blu-ray player.
Potential for more expensive media storage:
While a Blu-ray disc is a fixed cost, storing media digitally on a NAS requires purchasing hard drives, which can add up, especially if you have a large collection.
Power consumption:
NAS devices consume more power than a simple Blu-ray player, which can lead to higher electricity bills.
2. Setup and Maintenance:
Complex setup:
Setting up a NAS for media streaming can be more complex than simply connecting a Blu-ray player to a TV.
Network configuration:
NAS devices require proper network configuration (wired or wireless) to ensure smooth streaming, which may involve router settings and troubleshooting.
Ongoing maintenance:
NAS devices require periodic maintenance, such as firmware updates and hard drive monitoring, which can be time-consuming.
3. Playback Experience:
Potential for buffering and glitches:
While a good NAS can handle media streaming well, network limitations or a lack of transcoding capabilities on the NAS can lead to buffering, stuttering, or even playback errors, especially with high-resolution content like 4K.
Compatibility issues:
Not all NAS devices are compatible with all media players, and you may need to experiment with different software or settings to get everything working smoothly.
Lack of physical media features:
A NAS lacks the physical media features of a Blu-ray player, such as disc menus, special features, and the ability to play physical media directly.
4. Potential for Data Loss:
Single point of failure:
If your NAS hard drive fails, you could lose all your media files, unless you have proper backups in place.
Data loss risks:
Physical damage to the NAS or a power outage could also result in data loss.
5. No Physical Disc Support:
No physical media:
A NAS cannot play physical Blu-ray discs, so if you have a collection of discs, you'll need a separate Blu-ray player or another method to access them.
Loss of physical features:
You miss out on features like disc menus, special features, and the tactile experience of using a physical disc.
In summary: While NAS devices offer great flexibility and can serve as excellent media servers, they may not be the ideal solution for everyone, especially those who prioritize ease of use, a seamless playback experience, and the benefits of physical media. For simple media storage and playback, a dedicated Blu-ray player, especially a 4K one, can be a more straightforward and cost-effective option.

Så var det utrett.
Detta beskriver ren nätverksspelare, dessutom en dålig. Det går utmärkt att spara som filmsamling i full kvalitet, med alla menyer etc, på en NAS, och du kan spela genom din bluray-spelare om den har nätverksanslutning som jag skrev.
Du förstår inte vad jag skrev och svarar, fortfarande utan källa, med citat som handlar om något annat. Farligt nära off topic.
Tråden handlar om blurayspelare och varför det är bra om de har nätverksanslutning.
Jag har förklarat varför.
Ge dig nu och sluta spamma en massa ot.
Senast redigerad av mikaels 2025-07-29 kl. 11:40.
Citera
2025-07-29, 13:28
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Det du skriver om är skillnaden mellan film på fysisk disk och film streamad via t ex Netflix. Det är inte vad vi talar om. Vi talar om film på roterande disk vs film på dig egen hårddisk.
Du vill ju dessutom lyssna i stereo, så vad bryr du dig om multikanal?
Men ja, ljudet är mer högupplöst på disk än streamat via Netflix eller Spotify B

Detta beskriver ren nätverksspelare, dessutom en dålig. Det går utmärkt att spara som filmsamling i full kvalitet, med alla menyer etc, på en NAS, och du kan spela genom din bluray-spelare om den har nätverksanslutning som jag skrev.
Du förstår inte vad jag skrev och svarar, fortfarande utan källa, med citat som handlar om något annat. Farligt nära off topic.
Tråden handlar om blur+ayspelare och varför det är bra om de har nätverksanslutning.
Jag har förklarat varför.
Ge dig nu och sluta spamma en massa ot.
Lill moderatorn, lägg ner. Topic är ifall Bluyray är värt o köra på när streamingtiden är här. Du o din wingman snöade in på signaler, NAS contro Bluray, jag framför mina åsikter o du börjar grina offtopic, är du månde sinnessjuk?

Ja ts, Bluray är värt o samla , köra som enda signal utan massa digital skit som stör. Satsa på premiumspelare, dessa räknas 10000 kr o uppåt- rek Panasonics flaggskepp eller Magnetar.
Citera
2025-07-29, 13:48
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Lill moderatorn, lägg ner. Topic är ifall Bluyray är värt o köra på när streamingtiden är här. Du o din wingman snöade in på signaler, NAS contro Bluray, jag framför mina åsikter o du börjar grina offtopic, är du månde sinnessjuk?

Ja ts, Bluray är värt o samla , köra som enda signal utan massa digital skit som stör. Satsa på premiumspelare, dessa räknas 10000 kr o uppåt- rek Panasonics flaggskepp eller Magnetar.
Tråden är bredare än din smala definition, läs första inlägget så får du se. Filmerna på diskservern har varit ett alternativ länge. Redan på DVD-tiden gjorde folk så för att slippa risken att ungarna sabbar orginalskivan. Du rantar på som en audiofil gör om den analoga signalen, men översatt i dagens digitala teknik som du uppenbarligen inte förstår dig på.

Det var du som startade det här med nonsens som "Nätverk använder inte seriösa filmsamlare o fantaster. Man undviker all annan kontakt än just Bluray/dv-tv." Fattar att du måste hävda dig och försvara dina inköp men du framstår som en blåst boomer med begynnande frontallobsdemens. Sluta snacka skit.
Senast redigerad av BackToHegel 2025-07-29 kl. 14:00.
Citera
2025-07-30, 10:29
Medlem
mikaelss avatar
Citat:

Jag vet att bluray är värt att köra på, det var ju för råd om ny spelare jag kom till tråden. Istället började du svamla om streaming, som inte är topic, nätverksanslutningen på spelaren har andra användningsområden, firmwareuppdateringar eller att använda spelaren som en mediaspelare till sin NAS, eller filmer på USD.
Du verkar inte förstår skillnaden mellan streaming och en nätverksspelare, och inte fatta vad en NAS är, trots din långa off topic copypaste från någon noob på reddit (?)

Bluray är digitalt, vad menar du med 'digital skit som stör'? Jag har redan länkat till två olika Magnetar, båda har nätverksanslutning, av naturliga skäl.

Sluta nu att förstöra tråden med mer off topic och försök förstå vad som diskuteras här, istället för osammahängande svammel om 'digital skit'.

Och när du gör enorma copy-paste på ett språk du knappt tycks förstå, ta med en länk också så man kan läsa originalet och inte din missförstådda tolkning.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in