Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-10-08, 17:29
Medlem
Fick ett ryck och köpte en Blu ray spelare. Är jag knäpp? Verkar som folk säljer ut hela sina samlingar numera, såg 77 filmer säljas för 10kr styck på Tradera tex.

Men samtidigt kommer ju nya filmer på Blu ray och spelare säljs, så hur är framtiden?
Citera
2023-10-08, 19:28
Medlem
Håll i din spelare hårt och var rädd om filmerna.

Jag är tveksam om det nånsin kommer en ny form av fysisk media, efter Blu ray.

Alltså något att hålla i.
Citera
2023-10-08, 21:08
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av compare
Håll i din spelare hårt och var rädd om filmerna.

Jag är tveksam om det nånsin kommer en ny form av fysisk media, efter Blu ray.

Alltså något att hålla i.

Det finns redan 4K/UHD-filmer. Men bluray kommer inte att försvinna med det första, nej.
Citera
2023-10-08, 21:41
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jioupa
Fick ett ryck och köpte en Blu ray spelare. Är jag knäpp? Verkar som folk säljer ut hela sina samlingar numera, såg 77 filmer säljas för 10kr styck på Tradera tex.

Men samtidigt kommer ju nya filmer på Blu ray och spelare säljs, så hur är framtiden?
Beror på ...Black Friday är nästa månad så kanske bättre pris då.
Många tycker nog det är bekvämt med streaming istället och slippa skivor som tar plats, blir repiga samt rätt dyrt i längden, jag brukar inte se om filmer heller.
Fördelen är väl om man har långsamt internet, vill ta med sig filmer eller slippa prenumerera på streaming / ladda ner.
Citera
2023-10-09, 16:34
Medlem
Limma skinkbits avatar
Finns det något annat alternativ i dag för filmentusiaster som vill äga fysiska media? Knappast va? Så länge det inte kommer något nytt format så tror jag Bluray kommer att leva vidare, på samma sätt som CD och vinyl lever vidare bland audiofiler och musiksamlare.
Citera
2023-10-10, 18:57
Medlem
Blev främst förvånad över ljudet som är enormt mycket bättre än streaming. Man hör effekter man aldrig hört tidigare, olika omgivnings ljud, porlande bäckar etc.

Jag vet inte om det är placebo men precis allt verkar snäppet bättre än streaming. Synd att det ska vara så dyrt bara, en blu ray film är ju nästan två månader på netflix.
Senast redigerad av Jioupa 2023-10-10 kl. 19:05.
Citera
2023-10-12, 12:45
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Blev främst förvånad över ljudet som är enormt mycket bättre än streaming. Man hör effekter man aldrig hört tidigare, olika omgivnings ljud, porlande bäckar etc.

Jag vet inte om det är placebo men precis allt verkar snäppet bättre än streaming. Synd att det ska vara så dyrt bara, en blu ray film är ju nästan två månader på netflix.

Strömmande filmer och de man laddar ner är komprimerade så en bluray är överlägsen då både bild och ljud är okomprimerat. En 90 minuters film du laddar ner i mkv och som är 8GB i storlek kommer upplevas som mycket bra, samma film på bluray kommer dock vara betydligt bättre både i bild och främst ljud. Filmer är dyra ja men det finns även kampanjer där de säljer till hyfsade priser som 59kr st eller 2 för 99 och liknande.

En nackdel med bluray är väl kanske alla filmer inte är kompatibla med din spelare. Jag köpte länge sedan Coyote Ugly på bluray och den gick inte att spela på min då nya Philips bluray spelare. Surt då den innehöll massa brudar och de vill man ju se i högsta upplösning .
Citera
2023-10-12, 13:13
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe
Strömmande filmer och de man laddar ner är komprimerade så en bluray är överlägsen då både bild och ljud är okomprimerat.
Videon på blu-ray är i H.264 och är med andra ord komprimerad den med. Det går inte ens att göra en blu-ray-skiva med okomprimerad video.
Citera
2023-10-12, 13:56
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
Videon på blu-ray är i H.264 och är med andra ord komprimerad den med. Det går inte ens att göra en blu-ray-skiva med okomprimerad video.

Du har säkert rätt och fel ordval av mig men en film på bluray är generellt sett alltid bättre på bluray än strömmande.
Citera
2023-12-30, 21:29
Medlem
Citat:

Gå in och läs denna så förstår man hur en äkta filmupplevelse är tänkt att upplevas.
Inte är det genom streaming iaf även om det givetvis är bekvämt och gemene man kollar på det, även jag givetvis.

https://www.hifiklubben.se/inspiration/hemmabio/stort-filmljud-borjar-langt-innan-det-nar-dina-hogtalare/

Men det ena behöver inte utesluta det andra, så alla som älskar film och ljudet i filmerna borde åtminstone ha en blu ray spelare hemma.

Själv köpte jag en ny nyligen, blev Sonys 700-modell som fått höga betyg i 2023 års "bäst i test" bland Blu ray spelare.
Citera
2023-12-31, 21:47
Medlem
Waterlilys avatar
Förra året köpte jag BD-spelaren Sony UBP-X800M2 för att kunna se 4K-filmer till då nya TV:n. Dessutom kan spelare återge SACD och DVD-Audio förutum BD, DVD och CD. Och för de som har en 3D-TV kan den återge sådana BD också. Det den inte har är stöd för är HDR10+ men det har inte min TV heller.

Vänligen Näckrosen
Citera
2024-04-07, 20:13
Medlem
Riktigt vass spelare Sony UBP-X700, någon mer som har den eller kan rekommendera någon annan? Tänkte köpa en till stugan också, kul att jämföra lite!
Senast redigerad av vonheden 2024-04-07 kl. 20:16.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in