• 1
  • 2
2023-10-08, 13:06
Medlem
Nihennas avatar
Försöker generellt få ner kaloriintaget då jag märkt att ofta underskattar hur mycket kalorier man får i sig varje dag.

Cola och läsk är relativt lätt att hoppa över på light, men det smakar ändå okej, men jag tycker så mycket annat verkligen smakar röv.

Sett att de marknadsför grädde med 4% fett i min matbutik. Lättmjölk brukar smaka blä, men jag tänker att sån lätt grädde är okej, då den ändå blandas med så mycket annat?

Andra tips på light/utan socker-produkter som faktiskt är helt okej?
Citera
2023-10-08, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Försöker generellt få ner kaloriintaget då jag märkt att ofta underskattar hur mycket kalorier man får i sig varje dag.

Cola och läsk är relativt lätt att hoppa över på light, men det smakar ändå okej, men jag tycker så mycket annat verkligen smakar röv.

Sett att de marknadsför grädde med 4% fett i min matbutik. Lättmjölk brukar smaka blä, men jag tänker att sån lätt grädde är okej, då den ändå blandas med så mycket annat?

Anledningen till att det smakar skit är inte för att det gör det, utan för att du är så van vid socker och fett.

Kör lättmjölk, fun light, matlagningsgrädde, osv osv.
Kör det i 2veckor så har du vant dig.

Är du sen utan socker ett tag så kommer det bli det nya äckliga sen.
Citera
2023-10-08, 13:57
Medlem
pn222jws avatar
Ost med lågt fettinnehåll tycker jag är okej - mörk-ckoklad kakor med lite socker, bröd med 50% fullkorn...fullkornsris istället för vitt ris.
Citera
2023-10-08, 13:59
Medlem
du kan ju annars bara äta mindre och röra dig mer, då behöver du inte vara rädd för den minimala mängd fett som finns i riktig mjölk.
Citera
2023-10-08, 14:16
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPHuvudsak
du kan ju annars bara äta mindre och röra dig mer, då behöver du inte vara rädd för den minimala mängd fett som finns i riktig mjölk.

1+

Fetknoppar försöker skylla på kaloriintaget när verkligheten är att de moffar så djävulskt
att de skulle bli feta på isbitar
Citera
2023-10-08, 15:56
Medlem
Nihennas avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
1+

Fetknoppar försöker skylla på kaloriintaget när verkligheten är att de moffar så djävulskt
att de skulle bli feta på isbitar
Jag är inte tjock, utan väger 78 på 178, dock märker jag ibland (rätt ofta) att det har varit betydligt mer kalorier i det man ätit än vad man trott, vilket är oroväckande i vissa fall. Rör å mig gör jag, går promenader varje dag.

Absolut att man kan äta mindre, dock ska man ju bli mätt av det man äter också
Citera
2023-10-08, 19:28
Medlem
Citat:
Jag är inte tjock, utan väger 78 på 178, dock märker jag ibland (rätt ofta) att det har varit betydligt mer kalorier i det man ätit än vad man trott, vilket är oroväckande i vissa fall. Rör å mig gör jag, går promenader varje dag.

Absolut att man kan äta mindre, dock ska man ju bli mätt av det man äter också

Jag har insett på senare tid att känslan av mättnad inte är samma sak som att man fått i sig tillräckligt med mat. När man har ätit ska man inte känna sig varken mätt eller hungrig. Känslan av mättnad kommer när man ätit mer än man behöver, enligt min erfarenhet.

Men varför bryr du dig om kalorier när du inte är överviktig och dessutom är mer aktiv än majoriteten? Njut av livet, börjar du lägga på dig så rör på dig lite mer, eller ät lite mindre. Enkelt recept.
Citera
2023-10-08, 20:14
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Jag har insett på senare tid att känslan av mättnad inte är samma sak som att man fått i sig tillräckligt med mat. När man har ätit ska man inte känna sig varken mätt eller hungrig. Känslan av mättnad kommer när man ätit mer än man behöver, enligt min erfarenhet.

Men varför bryr du dig om kalorier när du inte är överviktig och dessutom är mer aktiv än majoriteten? Njut av livet, börjar du lägga på dig så rör på dig lite mer, eller ät lite mindre. Enkelt recept.
Är mest att det är ett jäkla jojoande. En dag äter jag vad jag tror är tillräckligt, men dagen efter eller två ligger jag plus 0,8 kilo eller något. Då slutar det med att jag knappt äter något alls i 3 dagar för att gå ner den vikten igen, vilket jag inte heller mår bra av. Hade varit skönt att hitta någon balans på det.
Citera
2023-10-08, 21:11
Medlem
Citat:
Är mest att det är ett jäkla jojoande. En dag äter jag vad jag tror är tillräckligt, men dagen efter eller två ligger jag plus 0,8 kilo eller något. Då slutar det med att jag knappt äter något alls i 3 dagar för att gå ner den vikten igen, vilket jag inte heller mår bra av. Hade varit skönt att hitta någon balans på det.

Titta inte så mycket på vågen, 0,8kg två olika dagar betyder ingenting, det är några dl kiss och ett par bajskorvar. Man ser på sin kropp om den börjar bli tjock.

Men att gå som en jojo mellan 5kg är knappast skadligt, inte heller att fasta några dagar ibland om man ser till att få i sig vatten, och möjligtvis salt.
Citera
2023-10-08, 21:18
Medlem
Citat:

Det är i stort sett omöjligt att bli fet av att äta hemlagad husmanskost

Så sluta med dina andra intag ”sockerfria” eller ej
Citera
2023-10-08, 21:20
Medlem
Citat:
Titta inte så mycket på vågen, 0,8kg två olika dagar betyder ingenting, det är några dl kiss och ett par bajskorvar. Man ser på sin kropp om den börjar bli tjock.

Men att gå som en jojo mellan 5kg är knappast skadligt, inte heller att fasta några dagar ibland om man ser till att få i sig vatten, och möjligtvis salt.

5kg fett är väldigt mycket glufs, inget man går upp och ner som en jojo
Citera
2023-10-08, 23:25
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

Så fett och socker ska reduceras. Äre inte enklare att bara räkna kalorier och äta sockerfria produkter som du sötar själv med lite honung el sirap socker osv. Är det inte helt upp till en själv vad man tycker är gott utan socker eller snarare socker ersättning sötningsmedel

Gör det enkelt att du väljer 5 olika läsk med 5 olika artificella sötningsmedel som finns eller fler
Kolla även upp vilka som är nyttigast kontra vilka som smakar godast via läsken
Försök hitta en läsk som har samma smak tex apelsin men som har olika sötningsmedel

När du gjort det testet och avgjort vilket sötningsmedel som är godast och kanske nyttigast för kroppen att hantera och smälta, så behöver du bara välja det sötningsmedlet till samtliga produkter du tänker köpa i livsmedelsväg, vad kan gå fel förutom att tillverkaren av yoghurten eller godiset gär en dålig produkt i övriga ingredienser

En liten länk : https://feelgoodpal.com/sv/blog/keto-sweeteners/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in