2008-12-11, 19:50
Medlem
jalouxs avatar
Alla lärosäten har krav på ett års arbetslivserfarenhet på minst halvtid. 20.0 räckte i alla fall senast förutom i Stockholm där det i så fall blir lottning. Så om du vill läsa där och öka dina chanser är nog HP en bra idé.
Citera
2008-12-11, 21:21
Medlem
abcabcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sprutmus
Hej!
Har lite begränsad uppfattning av antagningsreglerna. Är det verkligen ett grundläggande krav att ha ett års arbetslivserfarenhet för att komma in på psykologprogrammet och, om så, gäller det på alla lärosäten?

Kan konkurrensen jämföras med den på läkarprogrammet? Jag har själv 20,00 i snittet, men undrar om det räcker, eller måste man även skriva högskoleprovet?

Väldigt tacksam för svar!
På Karolinska Institutet krävs inte arbetslivserfarenhet, men på alla andra ställen. (Om de inte ändrat nyss.)

Till HT07 så var man inte garanterad att komma in med 20.0 på Karolinska Institutet och Stockholms Universitet. Lotten fick avgöra. På alla andra ställen var man garanterad att komma in med 20.0.

Högskoleprovet används inte som ett skiljekriterium för de med samma betygspoäng.

Så, utan arbetslivserfarenhet kan du bara söka Karolinska Institutet, men du är inte garanterad att komma in med 20.0, men kan ha tur med lotten.

Med 2.0 på högskoleprovet så söker du i en annan kvot, och var garanterad att komma in HT07 även på Karolinska Institutet.
Citera
2008-12-11, 23:16
Medlem
sprutmuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abcabc
På Karolinska Institutet krävs inte arbetslivserfarenhet, men på alla andra ställen. (Om de inte ändrat nyss.)

Till HT07 så var man inte garanterad att komma in med 20.0 på Karolinska Institutet och Stockholms Universitet. Lotten fick avgöra. På alla andra ställen var man garanterad att komma in med 20.0.

Högskoleprovet används inte som ett skiljekriterium för de med samma betygspoäng.

Så, utan arbetslivserfarenhet kan du bara söka Karolinska Institutet, men du är inte garanterad att komma in med 20.0, men kan ha tur med lotten.

Med 2.0 på högskoleprovet så söker du i en annan kvot, och var garanterad att komma in HT07 även på Karolinska Institutet.

Tack så mycket! Jag får hoppas att jag har tur då hehe
Citera
2008-12-11, 23:38
Medlem
Worezs avatar
Är det sant att i stort sätt alla psykologer själva går och pratar hos någon?
Hur svårt är det att lägga någonting tragiskt och sorgligt som man fått höra, bakom sig?
Citera
2008-12-11, 23:44
Medlem
mongrels avatar
Kom in på vårterminen i Göteborg med "futtiga" 1,8 i högskoleprovsresultat, på första antagningen. (Har väl varit svårare tidigare). Någon annan som kommit in i gamla goa Göteborg?
Citera
2008-12-12, 03:40
Medlem
Astromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worez
Är det sant att i stort sätt alla psykologer själva går och pratar hos någon?
Hur svårt är det att lägga någonting tragiskt och sorgligt som man fått höra, bakom sig?

"egenterapi" minimum 50 timmar ingår i utbildningen

det är olika svårt från person till person
Citera
2008-12-12, 14:26
Medlem
Är inte psykologutbildning mest anpassad för förståndshandikappade?

Kom ihåg när man lästa psykologi på gymnasiet.
"om Pelle blev biten av en hund när han var liten så kan det leda till att han blir rädd för hundar"

Sen sitter ett gäng mindre begåvade personer där och finner det hela fascinerande:
"wow, det sambandet har jag aldrig insett tidigare"
Citera
2008-12-12, 14:59
Medlem
Astromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranc3r
Är inte psykologutbildning mest anpassad för förståndshandikappade?

Kom ihåg när man lästa psykologi på gymnasiet.
"om Pelle blev biten av en hund när han var liten så kan det leda till att han blir rädd för hundar"

Sen sitter ett gäng mindre begåvade personer där och finner det hela fascinerande:
"wow, det sambandet har jag aldrig insett tidigare"

ja, du gör bättre i att hålla dig till raketforskningen du uppenbarligen sysslar med
Citera
2009-07-07, 15:22
Medlem
Betterthanyous avatar
Jag har 20.0, så betygen i sig är inga problem för att ta sig in. Däremot saknar jag arbetserfarenheten som erfordras, just nu är jag extraanställd på Max Hamburgare (vilket suger, men jag måste ju ha något att skriva i CVt). Räcker en dylik extraanställning eller måste man kirra ett äkta halvtidsjobb? Jag har hört det viskas om att kravet på arbetslivserfarenhet ska slopas, är det sant?
Citera
2009-07-07, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betterthanyou
Jag har 20.0, så betygen i sig är inga problem för att ta sig in. Däremot saknar jag arbetserfarenheten som erfordras, just nu är jag extraanställd på Max Hamburgare (vilket suger, men jag måste ju ha något att skriva i CVt). Räcker en dylik extraanställning eller måste man kirra ett äkta halvtidsjobb? Jag har hört det viskas om att kravet på arbetslivserfarenhet ska slopas, är det sant?

Det ska vara minst 20 timmar i veckan har jag för mig, minst halvtid i alla fall! Så en timanställning räknas så länge det är minst 20tim/vecka. I annat fall kan du väl fråga chefen och skriva att du jobbat 20h/vecka i arbetsgivarintyget.
Citera
2009-10-06, 17:56
Medlem
Pwinces avatar
Det har viskats en hel del om att slopa kravet på arbetslivserfarenhet, men är det någon som faktiskt vet att det kommer slopas?

Är betygsystemet fortfarande bara U och G och kommer det ändras inom den närmsta framtiden?

Intaget via HP är väldigt lågt för tillfället, kommer det stanna på den nivån eller stiga till forna nivåer måntro?
Citera
2009-10-06, 20:46
Medlem
är intresserad av psykologprogrammet men vill inte läsa sådant som kommer att påverka mig negativt . har hört att elever som läser på psykologprgrammet kan i korta perioder få de åkommor som dom läser om. o jag är verkligen en sådan som påverkas av sådant jag läser, speciellt om det handlar om det psykiska.

till o med i ett avsnitt av fraiser så skojar dom om att psykologstudenter ofta får de åkommor dom läser om. dvs ganska kort, inte bestående.

är det någon här som kan säga något logiskt o lugnande eller kanske har en kommentar kring detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in