2016-12-29, 16:12
Medlem
Jag går på Sthlm universitet. Helt okej är det faktiskt .
Citera
2016-12-29, 17:39
Avstängd
Ni som pratar om status: psykolog har aldrig varit något statusyrke och merparten av de sökande brukar välja mellan att bli socionom eller psykolog. De som inte orkar läsa den längre psykologutbildningen brukar välja att bli socionom. Det är mestadels den typen av människor som söker sig dit.
Citera
2016-12-29, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Ni som pratar om status: psykolog har aldrig varit något statusyrke och merparten av de sökande brukar välja mellan att bli socionom eller psykolog. De som inte orkar läsa den längre psykologutbildningen brukar välja att bli socionom. Det är mestadels den typen av människor som söker sig dit.

Alla har sina tankar om status lite varierande, men alla kan inte ha den status som du har eller efter dina kriterier då det är du som enbart bestämmer om detta så klart.
Citera
2017-01-02, 01:43
Medlem
Blivit antagen till Uppsala nu till våren, men har ännu inte fått någon information alls om när plugget drar igång, upprop etc etc, trots att det bara är drygt två veckor kvar. Brukar sådan information till nya studenter dröja så länge, eller borde jag bli orolig för att jag missat något?
Citera
2017-01-02, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av relz
Blivit antagen till Uppsala nu till våren, men har ännu inte fått någon information alls om när plugget drar igång, upprop etc etc, trots att det bara är drygt två veckor kvar. Brukar sådan information till nya studenter dröja så länge, eller borde jag bli orolig för att jag missat något?

Inget mail? Annars kan du kolla up programmets webbsida, där står det nog en del om allt
Citera
2017-01-02, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av relz

Kolla in uu's studentportal, där brukar allt finnas.
Citera
2017-01-02, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csmc
Kolla in uu's studentportal, där brukar allt finnas.

Det finns ingen info på hemsidan om studiestart etc, och på studentportalen finns bara kursen jag läste nu under HT. Därför jag börjar blir orolig för att jag varken fått mejl/brev eller någon info alls på annat sätt.
Citera
2017-01-06, 22:40
Medlem
ningudos avatar
Psykologprogrammet - obligatoriska närvaro?

God kväll,

Hur mycket obligatorisk närvaro kan jag som student räkna med under de inledande terminerna? Hur många tillfällen per vecka i genomsnitt skulle man som psykologstudent behöver närvara i skolan? Tänk dig utifrån en person som vill närvara så lite som möjligt.

Jag vet inte om detta skiljer sig emellan universitet, om väsentliga skillnader finns så ska jag specificera och nämna att jag är mest intresserad av KI och SU
Citera
2017-01-06, 22:46
Medlem
Beror helt på vad du vill. Ofta är inte föreläsningarna obligatoriska, enbart seminarium och tenta.

Jag går inte psykolog, men ett liknande program. Av erfarenhet kan jag säga att nu efter ett par år har de som skippat lektionerna hamnat hjälplöst efter eller hoppat av helt.

Så det är inte att rekommendera, men... happy hunting!
Citera
2017-01-06, 22:49
Medlem
Många dynamiska grupparbeten, vilket ligger i linje med utbildningens inriktning. Du ska ju förstå och hjälpa andra. Obligatorisk närvaro.
Citera
2017-01-06, 23:05
Medlem
ningudos avatar
Tack för svar, dock har jag fortfarande inte fått en fingervisning hur ofta det är obligatorisk närvaro. Så jag frågar igen hur många tillfällen per vecka är obligatoriska, i genomsnitt?
Citera
2017-01-07, 00:19
Medlem
Det är helt lugnt beroende på hur smart du är och hur bra studieteknik du har. Jag deltog/närvarade i princip inte i något som inte var obligatoriskt och det gick utmärkt. Se bara till att ha koll på vad föreläsningarna handlade om och vad du behöver kunna inför tentorna (dvs hitta en kursare som verkligen går på alla föreläsningar som kan hålla dig uppdaterad) så går det lika bra att plugga på egen hand. Jag har aldrig fått ut ngt av föreläsningar eftersom det går i snigelfart, mkt snabbare och enklare att läsa in det själv. Men alla är olika såklart. Lycka till!

Edit; i snitt skulle jag säga att 30% av tiden är obligatorisk, men det varierar från kurs till kurs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in