Citat:
Ursprungligen postat av Vinicius
Jag skulle nog likt dig gissa p att dom r rg-grna, men med en vervikt t grnt. Men uppenbarligen finns det minst 3 flashbackare som r hger som funderar p att g programmet, sjlv r jag neocon.
Jag vacklar ganska mycket politiskt men i de flesta frgor r jag antingen mycket liberal eller hgersosse, typ. r extremt allergisk mot allt vad PK (i ordets rtta bemrkelse, inte att vara ickerasist) heter.
Hr i Stockholm upplever jag att det finns en klar vnsterdominans bland studenterna. MP, S, V i fallande ordning. Det finns en och annan som frmodligen rstar p Alliansen. Som ngon nmnt tidigare s fr du leta dig till andra utbildningar om du ska hitta mycket folk som knner ett behov att stndigt fronta sina politiska sikter. De flesta p psykologprogrammet r tillrckligt socialt intelligenta fr att begripa att politiska diskussioner utanfr de nrmaste vnnerna/familjen bara skapar en massa osmja, och undviker sledes att konstant yttra sina politiska sikter varje gng en sakfrga kommer upp, i synnerhet om man har sikter som gr rakt emot majoriteten av den sociala gruppen. Samtidigt s kommer du skert ha ngon som r vldigt uttalat PK och V/FI i din klass men d r det mest upp till dig om du kan ta detta utan att g i clinch med vederbrande hela dagarna eller ej.
Citat:
-Hur skiljer sig lrostena t?
Citat:
-Hur str sig lnu och mittuniversitet mot de andra?
Bde mycket och lite, jag fr sitta hr till imorgon bitti om jag ska skriva ner alla skillnader som finns mellan olika universitets psykologprogram, det orkar jag inte riktigt. Frga grna specifikt om ngot/ngra stllen s kanske jag kan hjlpa till. Dock s r det mesta hrsgen och rykten om jag ska vara rlig. I stora drag s r de stora skillnaden hur mycket fokus man har p psykodynamik och hur mycket p KBT och liknande. Det r ingen dealbreaker, men fem r r lng tid och det kan kanske vara en id att plugga med en inriktning som knns intressant. Rent formellt r det inga stora skillnader, d utbildningen delvist styrs av Socialstyrelsens riktlinjer som jag har frsttt det.
Som nmnts tidigare i trden s r inte utbildningsorten viktig nr det gller jobbchanser i framtiden. Det r inte som civilekonom. r man vldigt hrt inriktad p psykodynamisk terapi kan man ha det lite svrare n andra, men de flesta verkar f jobb i slutndan faktiskt.
Har hrt att LNU har en bra psykologutbildning men att universitetet i sig r smre uppstyrt n i t.ex. Lund och Uppsala. Slides som inte kommer upp i tid, tusen olika inloggningar p hemsidor, lngsamt bemtande, saker som glms och slarv, etc. Detta r baserat p vad tv personer har sagt s ngon som tycker annorlunda fr grna sga emot.
Annars handlar det mest om mer vrldsliga saker som att det rent praktiskt blir lttare att f praktik p den ort eller del av Sverige dr man studerar, vilket i frlngningen ocks leder till att mnga hamnar p bde PTP och frsta-jobb i krokarna. Fr att inte nmna att fem r p en ort ofta i slutndan leder till att man p olika stt stadgat sig och inte orkar/kan flytta p sig s ltt.
Har man mjlighet att vlja br man klart vlja ett stlle dr man kan tnka sig att bo i minst fem r framt. Har man inte det s brukar det mesta faktiskt bli bra om man ger det en chans och gr det bsta av situationen.
Citat:
-Hur r gemene psykologstudent?
Trkigt svar, men det finns alla mjliga typer. Mnga tjejer och mnga som r ganska eftertnksamma till sttet, kanske. Vissa drivs frmst av att hjlpa andra, medan andra r ute efter viss status och pengar. Fascinationen fr mnniskans inre har alla gemensamt. Sedan finns det ngra som r lite konstiga sdr, men s r det p alla utbildningar.
Citat:
-r det ltt att f arbete utomlands efter man blivit legitimerad?
Inte speciellt, om du menar utanfr Norge och Danmark. Psykolog r en skyddad titel i mnga lnder, och i t.ex. USA br du vara PhD fr att arbeta som klinisk psykolog.
Finns EU-direktiv p att man ska vara behrig att arbeta var som helst om man r legitimerad i ett EU-land. I praktiken verkar det vara rtt ovanligt, d kraven p sdant som sprk och kulturell knnedom ofta r en hgre n fr t.ex. en ingenjr. Som vanligt r ingenting omjligt ute i arbetslivet fr den som verkligen vill gra ngot annat n den utstakade vg som utbildningen erbjuder.
Ett enkelt alternativ r att jobba som volontr i krisomrden fr organisationer i stil med Lkare utan Grnser, finns en del svenskar som stuckit ivg p sdant. Bara att googla...
Citat:
-Hur r det med forskningsmjligheter?
Passar p denna, jag vet inte.
Vill understryka att jag inte har studerat lnge, och gamla rvar som zetalof, Shrink in spe och Ad Astra kan ge betydligt bttre svar n mig.