Citat:
Ursprungligen postat av
The-Johnny
Skrev det för flera dagar. Israel lät det ske. Finns inte ens chans i världen att Hamas lyckas hålla en sådan operation med 2000+ man hemlig. Israel kände till det och såg det som ett utmärkt tillfälle att jämna Gaza till marken, ockupera, annexera och sedan inkludera Gaza med Israel.
Men det bygger ju på att man etniskt rensar Gaza. Jag säger inte att det är otänkbart om kriget utvecklas till ett ännu större krig, men det är inget som västmakterna har accepterat sedan 1945-1946 när Sovjet flyttade några miljoner tyskar (väldigt bryskt) och några miljoner polacker (lite mindre bryskt, men ändå illa) västerut. Israel kommer att tappa mycket support om de flyttar 2 miljoner palestinier ut från Gaza (vart?).
För egen del undrar jag (sedan länge) varför Israel ens har kvar Gaza. Visst, givet historien litar de väl inte på Egypten, men ärligt talat vore det nog bättre om Israel lämnat tillbaks Gaza för längesen. Nu kan de givetvis inte lämna tillbaks något utan att samtidigt visa att terrorism lönar sig. Först efter att Hamas har krossats och inga tvivel råder om att Israel nedkämpat allt motstånd går det att ens diskutera Gazas framtid.
Men seriöst. Vad ska Israel med Gaza till? 2 miljoner bor där nu, på sikt kanske 4-5 miljoner - varav de flesta hatar Israel. Vad ska Israel göra med dessa människor? Det är inte som att Gazaremsan kan föda 4-5 miljoner och vara ekonomiskt välmående. Gaza kommer att bli en varböld i Israel lång tid framöver. Det är en väldigt jobbig buffert att behålla mot Egypten.
Att de vill behålla Västbanken kan jag däremot förstå, även om det också är mer än lovligt krångligt att göra fredligt.