2023-10-11, 21:32
Avstängd
Frågan är inte om inte amerikanska specialstyrkor kommer att vara med i jakten på gisslan.. detta skulle underlätta för Israel..och gisslans överlevnad..Hamas mot USA.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Ser de mänskliga ut för dig?

https://www.telegraph.co.uk/multimed...r_1659292i.jpg

Titta vilken fin klocka han har...det är väl det ni svartskallar mäter varandra efter...skillnaden är väl att juden inte har stulit sin klocka..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Det kan hända ganska mycket. För hatet mellan judar och araber har ju byggds upp under inte 50 eller 75 år utan 2000 år.

Så, vem blir argast? Förutom sporadiska terrorattacker runt om planeten?

Hizbollah blir pulvriserade om de skulle försöka. Iran kan inte göra något direkt eftersom de saknar gräns. Assad vill behålla makten och kommer stå emot ryssarna. Libanon är ingen egentlig stat och verkar ju bara här eftersom Hizbollah råkar befinna sig delvis i landet. Jordanien gillar Netflix.

Vem eller vilka andra utgör ett hot mot Israel just nu?

Efter Hamas kommer bara al-fatah att finnas kvar. Abbas är tyst för han behöver inte göra något.

Jag kan inte se att det finns någon förutom Hamas som kommer eskalera detta. För inte kommer Hizbollah att begå självmord?
Citera
2023-10-11, 21:33
Medlem
ceyifam2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Johnny
Skrev det för flera dagar. Israel lät det ske. Finns inte ens chans i världen att Hamas lyckas hålla en sådan operation med 2000+ man hemlig. Israel kände till det och såg det som ett utmärkt tillfälle att jämna Gaza till marken, ockupera, annexera och sedan inkludera Gaza med Israel.

Men det bygger ju på att man etniskt rensar Gaza. Jag säger inte att det är otänkbart om kriget utvecklas till ett ännu större krig, men det är inget som västmakterna har accepterat sedan 1945-1946 när Sovjet flyttade några miljoner tyskar (väldigt bryskt) och några miljoner polacker (lite mindre bryskt, men ändå illa) västerut. Israel kommer att tappa mycket support om de flyttar 2 miljoner palestinier ut från Gaza (vart?).

För egen del undrar jag (sedan länge) varför Israel ens har kvar Gaza. Visst, givet historien litar de väl inte på Egypten, men ärligt talat vore det nog bättre om Israel lämnat tillbaks Gaza för längesen. Nu kan de givetvis inte lämna tillbaks något utan att samtidigt visa att terrorism lönar sig. Först efter att Hamas har krossats och inga tvivel råder om att Israel nedkämpat allt motstånd går det att ens diskutera Gazas framtid.

Men seriöst. Vad ska Israel med Gaza till? 2 miljoner bor där nu, på sikt kanske 4-5 miljoner - varav de flesta hatar Israel. Vad ska Israel göra med dessa människor? Det är inte som att Gazaremsan kan föda 4-5 miljoner och vara ekonomiskt välmående. Gaza kommer att bli en varböld i Israel lång tid framöver. Det är en väldigt jobbig buffert att behålla mot Egypten.

Att de vill behålla Västbanken kan jag däremot förstå, även om det också är mer än lovligt krångligt att göra fredligt.
Citera
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Mycket tveksamt. Israel har inget intresse av att annektera Palestina, dvs Västbanken och Gaza. Man vill helst bli av med alla de problem det innebär och man vill absolut inte bli sittande med drygt fem miljoner ilskna muslimer som är icke-medborgare men ändå invånare i Israel. Man har försökt annektera östra Jerusalem och man gör anspråk på själva bosättningarna. Resten är mest ett problem, det är ju inte som att marken är särdeles värdefull ekonomiskt eller militärt. Det militärt viktiga området är golanhöjden och det är inte en del av Palestina utan ockuperat syriskt territorium (som man knappast kommer ge tillbaka). Drömlösningen för Israel vore nog att Jordanien tog allt på Västbanken som inte är bosättningar och att Egypten tog Gaza, men varken Jordanien eller Egypten vill ha de där områdena eller fler palestinier inom sina gränser. Med andra ord sitter man där utan fungerande långsiktiga lösningar, som man gjort sedan 1967.

Israel kommer göra det som de gjorde tidigare, dvs, fördriva dessa palestinier till andra arabiska länder och Europa.
Gaza kommer bli en sönderbombad spökstad med kanske 60.000-100.000 palestinier kvar som de kan hålla koll på.
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonCounsin
Frågan är hur pass mycket Iran är inblandade i detta, det faktum att iranska proxystyrkor såsom Hizbollah inte genomförde en storskalig stormning av den norra gränsen samtidigt som Hamas genomförde sin mest omfattande militära operation någonsin, talar emot att Iran och dess Shia-axel skulle direkt involverade i det hela, men det skulle likaväl kunna bero på att brister inom koordineringen eller implementeringen däri uppstod. Hur som helst är det ett totalt underrättelsehaveri från den israeliska sida som inte såg detta komma. Sedan är det inte helt enkelt för Israel(bortsett från användningen av kärnvapen) att komma åt Iran annat än genom småskaliga flygräder eller långräckvidsballistiska missiler, det kräver att Israel kan samla en enad koalition som är villig att påbörja ett storskaligt krig gentemot Iran, skulle vara extremt geopolitiskt kostsamt för regionen(och världsekonomi) att genomföra ett sådant vådligt företag.

Jag tror inte att Iran är involverat i det här i någon praktisk mening av begreppet. Däremot har de blivit informerade i förra veckan om att det här skulle ske och mullorna har givit det hela sin välsignelse. Hade mullorna av någon anledning sagt nej, så hade operationen ställts in.
Citera
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Hamas tänkte inte så långt. De terrormördade sedan var planen att utväxla fångar med Israel. Kanske trodde de att deras soldater bara skulle ta fångar och inte döda någon? Men det låter ju inte troligt, de känner ju sina egna trosfränder; de skall alltid våldta och mörda. Men de förlorade också 1500 av sina soldater i Israel, räknade de med så stora förluster för att ta några gisslan?

Makes no sense. Det är en rätt stor räd, som kräver ledarskap, och helt puckade är ju inte Hamas översta skikt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Människor?? Det är djur som mördar civila. Människor som valde Hamas i demokratiska val...till trots att Hamas var tydliga med sin militanta ambition.

Jag visste redan innan att muslimer är djur som inte har i EU att göra....och nu sitter vi med 400.000 muslimer, som tycker det är ok att döda och lemlästa.

På 1960 talet kunde Sverige skrämma upp en arme på 800.000...
Jag tycker det är konstigt, 2 miljoner människor som hålls i ett slags läger är för mig ganska konstigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensindunken
Vem fan bryr sig om hans farsa? Kunde inte bytt mig mindre du.

Han är svensk medborgare och såldes fast där. Han var på en bröllopsresa, eller fest. Därefter skulle han hem på söndag. Men har nu fått fly, till fots, jag undrade därför att det är ett aktuellt ämne och en svensk medborgare som helt plötsligt från att ha varit hemmahörande i Sverige nu blev en krigsflykting helt plötsligt . Tänkte om någon visste mer.
Citera
2023-10-11, 21:34
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brigade
Hur kommer det sig att dom tok galna evangelikala kristna krafterna i USA älskar sionister och Israel så mycket?
Propaganda.
Se hur kristna behandlas i Israel.
https://youtube.com/shorts/7uL555xWQ...hre8d8hzD3Lv1l

https://youtube.com/shorts/sUJrXNCfU...cXo_ve5_0z2QtC
Senast redigerad av TAXIDRIVER020 2023-10-11 kl. 21:38.
Citera
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9.79benj
Jag sitter och kollar nyheterna och det är märkligt att man kan spärra in över två miljoner människor på ett 365 kvadratkilometer stort område och att folk tycker det är helt ok.

Det är ovanligt, men givet omständigheterna och historia, inte så märkligt. Det är dock inge vidare trevligt.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doomush
hur tror du Hamas fick in sina vapen ?
Via Egypten naturligtvis. Hur så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto