Citat:
Ursprungligen postat av
KlokOchSnygg
Tydligen är det risk för storkrig, här om hur USA förflyttar militär
https://twitter.com/michaelh992/stat...54715554476254
Citat:
I don't think people realize the massive increase in US assets in the Middle East we're seeing. By my count, once the USS Dwight D. Eisenhower Carrier Strike Group will have arrived, the US will have added:
- 2 aircraft carriers
- At least 160 aircraft.
- Two guided missile cruisers,
- Six destroyers
- Additional F-35s, F-15, F-16s and A-10s.
Oavsett hur mycket det kanske skaver för somliga att få höra det så är det endast Israel som i sak kan avvärja WW3. Detta då de knappast är okunniga om gränserna för vad som är proportionerliga ingripanden i regionen sett till omvärlden. Att jämna Gaza med marken, massbomba och tvångsförvisa befolkningen, begå krigsbrott och samtidigt ösa in bomber i Syrien och föra flerfrontkrig mot grannländerna som på sikt tvingar in fler aktörer är knappast ett proportionerligt svar på terrorattackerna. Glöm inte att Israel redan illegalt ockuperar syriska områden också.
USA och Israel drömmer förstås om att återuppta kriget med Assad, eftersom man misslyckades så katastrofalt senast. Man lyckades inte avsätta Assad och tvärtom bidrog man till att familjens popularitet bara ökade. Jag tvivlar dock på att amerikanerna är så värst sugna på att tvingas in i ännu fler krig. Trumps framgångar berodde till stor del på att amerikanerna tröttnade på krigskomplexet, och med Biden den halvdöde har det knappast blivit bättre. Vidare har USA mycket större problem på hemmaplan och redan bevakar sina investeringar i Ukrainakriget.
Detta handlar mer om prestige och hämnd än någon genomtänkt plan att förinta Hamas, tror jag. Det vi ser är känslostyrd krigföring som kommer få ödesdigra konsekvenser om inte Israel i första hand besinnar sig, oavsett hur "enkelt" det kan låta för vissa att bara "atombomba fienden" och spränga alla åt helvete.
För allas bästa gäller det att Israel sitter ner i båten och försöker hantera situationen nyktert och försiktigt för att inte förvärra det redan spända läget. Utan att välja sida tror jag de allra flesta sakkunniga förstår att det är det enda vettiga alternativet. Att hantera Hamas och yttre hot har de gjort i decennier och kommer så kunna göra framåt också, utan att för den delen riskera världens undergång.