2023-10-11, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemmy124
Farsan flyttade till Sverige under slutet av 1950-talet. Han fick tillstånd likt många andra judiska att emigrera till Israel ifrån Sovjetunionen.

Han blev minst sagt desillusionerad av läget i Israel och bestämde sig att han inte ville leva i ett land som behandlar människor som de gör därnere.

Det har såklart blivit en hel del debatt om detta i släkten i hela mitt liv. Förstod inte själv trots att jag besökt Israel som barn. Då var det ett exotiskt land som bara kändes trevligt och gemytligt. Dock reagerade jag såklart på att det var mycket beväpnade människor; även på stränder kan vakter sitta med AK47or tex.

När jag för första gången såg hur det såg ut i gränsområdena förändrades helt klart min bild om Israel. Det är så jävla dystopiskt att folk kan knappt ens föreställa sig det.

Att se barn och gamla tanter bli så hårdhänt behandlade; förvånar det inte mig att dessa människor radikaliseras och därmed avhumaniserar israeliska barn och gamlingar. Allt får konsekvenser. Nu verkar palestiniernas konsekvenser bli etnisk rensning; och världen kommer bara titta på. Vad ska man göra liksom...

Den röda tråden har varit sedan 1948 att palestinier använt våld för att uppnå mål. De saknar konsekvenstänkande. När man har personer runt omkring sig som vill utplåna dem så förstår alla att dessa människor måste man förhålla sig på ett visst sätt. Palestinier bedriver terror. Nu till en grad att de tom kan utföra massakrer på må barn. Sådana människor har inget existensberättigande. Gazaborna lever i symbios med Hamas. De är samma skrot. De har fått sin chans att bo i Gaza. De tog inte den. Nu får de ta konsekvenserna. Det Gaza vi sett kommer inte finnas efter detta krig. Räknar med att upp till 10 000 kommer att dör detta krig. Bara Hamas-terrorister uppgår till 30 000. När Gaza är befriat kommer många av Gazaborna flytt till Egyptien. Jag tror Gaza kommer blii en demilitariserad zon efter kriget. Israel måste tänka på ett helt annat sätt nu. Värsta massakern sedan W2 har skett på befolkningen. Nu handlar det om överlevnad för staten Israel.
Citera
2023-10-11, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fotonreflex
Tyvärr är det precis så internationell rätt fungerar. Ockupationsmakten har mycket ansvar mot befolkningen i de områden som ockuperas.

Att stänga av vatten, el och tillförsel av mediciner eller livsmedel är ett folkrättsbrott.

Om de inte önskar axla ansvaret, vilket de i min mening inte borde, så skall de överlåta kontrollen över området till någon makt som önskar bära detta ansvar. Det kan vara en egen stat för Gaza eller att överlåta ansvaret till Egypten eller FN.

Du har helt rätt. Bortsett från den lilla detaljen att Israel överlämnade kontrollen över Gaza till palestinierna redan 2005 och sedan dess inte ockuperar området.
Citera
2023-10-11, 06:35
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Den röda tråden har varit sedan 1948 att palestinier använt våld för att uppnå mål. De saknar konsekvenstänkande. När man har personer runt omkring sig som vill utplåna dem så förstår alla att dessa människor måste man förhålla sig på ett visst sätt. Palestinier bedriver terror. Nu till en grad att de tom kan utföra massakrer på må barn. Sådana människor har inget existensberättigande. Gazaborna lever i symbios med Hamas. De är samma skrot. De har fått sin chans att bo i Gaza. De tog inte den. Nu får de ta konsekvenserna. Det Gaza vi sett kommer inte finnas efter detta krig. Räknar med att upp till 10 000 kommer att dör detta krig. Bara Hamas-terrorister uppgår till 30 000. När Gaza är befriat kommer många av Gazaborna flytt till Egyptien. Jag tror Gaza kommer blii en demilitariserad zon efter kriget. Israel måste tänka på ett helt annat sätt nu. Värsta massakern sedan W2 har skett på befolkningen. Nu handlar det om överlevnad för staten Israel.

Exakt. Israel slåss för sin existens och måste ta itu med terroristerna (gazaborna).
Citera
2023-10-11, 06:35
Avstängd
DenVildeSvenskens avatar
Mycket snack och krokodiltårar över "oskyldiga palestinier" som drabbas men var är dessa "oskyldiga palestinier" nånstans? Alla videor och bilder från Gaza visar på raka motsatsen - uppretade horder av fula klumpkäftar som drar omkring på gatorna och vrålar ut sitt hat mot Israel och mot USA. Jävla barbarer och vi bör skyndsamt ta tillbaka vårt erkännande av terrorstaten Palestina som suverän stat.
Citera
2023-10-11, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Alla dessa miljarder, miljarder och åter miljarder som terroristerna i Gaza får från omvärlden och ändå syns inga som helst resultat.

Detsamma gäller väl alla länder som fått bistånd, ingen bättring överhuvudtaget. Pengarna går till vapen och moskeer. Kolla bara på hela bajskontinenten Afrika, vad är facit? Hur mycket har de fått genom åren?
Citera
2023-10-11, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenVildeSvensken
Mycket snack och krokodiltårar över "oskyldiga palestinier" som drabbas men var är dessa "oskyldiga palestinier" nånstans? Alla videor och bilder från Gaza visar på raka motsatsen - uppretade horder av fula klumpkäftar som drar omkring på gatorna och vrålar ut sitt hat mot Israel och mot USA. Jävla barbarer och vi bör skyndsamt ta tillbaka vårt erkännande av terrorstaten Palestina som suverän stat.

https://t.me/work2873/136463
Detta är inte oskyldig?
Citera
2023-10-11, 06:42
Avstängd
DenVildeSvenskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swebetting
https://t.me/work2873/136463
Detta är inte oskyldig?

Jag vill inte klicka på en länk för att förstå vad du vill ha sagt. Försök uttrycka dig i skrift eller lämna forumet, plebej.
Citera
2023-10-11, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenVildeSvensken
Jag vill inte klicka på en länk för att förstå vad du vill ha sagt. Försök uttrycka dig i skrift eller lämna forumet, plebej.
Det är ett spädbarn som är dött pågrund av Israels raketer.

Så visst dör det oskyldiga din dumma jävel.
Citera
2023-10-11, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsEjPK
Är väldigt oinsatt men vad började den här konflikten för ursprungligen ?? För den har ju hållit på i 100 år känns det som.

Här får man en bra bild om man har tid att lyssna på klippet.
Operation Gaza Truth Flood - The Grayzone live
https://www.youtube.com/watch?v=s602J5Sm3hg

Har aldrig ogillat judar men nu gör man det, de har alltså jävlats med palestinierna i årtionden och det här är inte första gången de bombar civila, där det heter att de "bombar Hamas". Googla så ser man det. Utländsk media skriver att de igår även bombat passaget till Egypten flera ggr så att humanitär hjälp från Egypten har vänt om. Ett par klipp därifrån har även sagt att folk inte kan fly Gaza då det var stängt, andra källor har sagt att det varit öppet. Med tanke på förhållanden som Gaza-borna har varit tvungna att leva under är det inte så konstigt med en sk motståndsrörelse därifrån. Israeler har under åren ockuperat palestiniernas hus och vräkt dem i västra banken & annat smått och gott. Självklart trist att militära grupper i helgen dödat civila men deras hat mot terrorstaten Israel lär vara väldigt stor. Det är med stor sannolikhet sådana här män som fått sin familj mördade av Israels tidigare attacker på Gaza, som går med i militära grupper som Hamas.

Döda barn, har även sett döda bebisar.
https://t.me/OpenUkraine/51299
https://t.me/UkraineHumanRightsAbuses/34088
https://t.me/UkraineHumanRightsAbuses/34010
https://t.me/UkraineHumanRightsAbuses/33916
https://t.me/UkraineHumanRightsAbuses/34068

Fy fan, många sådana klipp från Gaza nu. Det är tydligt att judefittorna vill mörda alt. fördriva muslimerna. https://t.me/OpenUkraine/51407
Citat:
🇵🇸 A Palestinian, in one of the destroyed residential areas, sits in the middle of the ruins of his house, on which lie children's toys. It is reported that his wife and children died during the bombing and now he has nowhere to go.

❗️War as it is... Heavy footage. For our part, we wish a peaceful sky above the heads of both Arabs and Jews, so that all this horror will end quickly.

Det tråkiga här är att Israel får jämna Gaza med marken mörda en massa civila som hämnd & driva ut dem från deras land, utan att bli straffade. Och särskilt hycklande när Väst har gråtit så över Ukraina. Jag gillar inte heller Islam eller många araber för den delen, men det är inte juden som är offret här. Historien med 40 döda barn som halshuggits kan vara lögnpropaganda a la Ukraina tills det har bevisats att det ens har hänt. Jag tror att man dessutom ska ta Israels dödssiffror med en stor nypa salt, samtidigt som de bombar sönder en befolkning på 2 miljoner i Gazaremsan och menar att det skulle vara rättfärdigat.

Citat:
Watching the footage of how the Israelis treat the bodies of their own (individual bags, max care and respect) and the bodies of Palestinians (dragged with machinery and buried by a road side) and watching the treatment of the bodies at the Kibbutz (loaded in the back of truck with no dignity or respect at all) it raises concerns, at least suspicion on the whole issue since the only actual Israeli corpse showed so far was of a soldier.
https://t.me/UkraineHumanRightsAbuses/34088

Citat:
Venezuela’s president Nicolas Maduro on Palestine: 'World Has to Say No to the Genocide of Palestinians'.

- "No electricity, no water, no fuel. Total blockade, invasion of Gaza. There, in a small space, live millions of human beings who, for decades, have been bombed, tortured, attacked, persecuted, and martyred. That is the sacred people of Gaza.”
https://t.me/UkraineHumanRightsAbuses/34009

Här ser man galna fascister.

Pro-Israel demonstrators call for genocide in New York City.
https://www.youtube.com/watch?v=LHqUO5J2L6M
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2023-10-11 kl. 07:06.
Citera
2023-10-11, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemmy124
Farsan flyttade till Sverige under slutet av 1950-talet. Han fick tillstånd likt många andra judiska att emigrera till Israel ifrån Sovjetunionen.

Han blev minst sagt desillusionerad av läget i Israel och bestämde sig att han inte ville leva i ett land som behandlar människor som de gör därnere.

Det har såklart blivit en hel del debatt om detta i släkten i hela mitt liv. Förstod inte själv trots att jag besökt Israel som barn. Då var det ett exotiskt land som bara kändes trevligt och gemytligt. Dock reagerade jag såklart på att det var mycket beväpnade människor; även på stränder kan vakter sitta med AK47or tex.

När jag för första gången såg hur det såg ut i gränsområdena förändrades helt klart min bild om Israel. Det är så jävla dystopiskt att folk kan knappt ens föreställa sig det.

Att se barn och gamla tanter bli så hårdhänt behandlade; förvånar det inte mig att dessa människor radikaliseras och därmed avhumaniserar israeliska barn och gamlingar. Allt får konsekvenser. Nu verkar palestiniernas konsekvenser bli etnisk rensning; och världen kommer bara titta på. Vad ska man göra liksom...

Precis..

Jag har någon gång åkt runt tillsammans med amerikaner, och när de blir visade hur det ser ut i Palestinska områden, och får förklarat för sig, så tror det knappt på vad de ser och hör. För situationen visas inte fram i medier, speciellt inte i USA. Men å andra sidan så har man det bättre i Palestinska flyktingläger än i Skidrow, så man de kanske inte klaga

Jag satt vid en gränspostering (checkpoint) en fredag i bilkö för att komma igenom, då kastade barnen (kanske 10år gamla) sten på soldaterna som skrattade och sköt tillbaka. Två döda barn den dagen. Det är ganska sjukt egentligen. Israelerna är typ i 20års åldern när de tjänstgör och vissa av dem får då skjuta på barn och normalisera detta.

Den här soldaten verkar ha blivit ganska skadad av situationen, mycket sevärd video för alla som läser den här tråden och vill förstå vad som händer utanför den bubblan de lever i:
https://www.youtube.com/watch?v=6TkKm2eEV1A
Citera
2023-10-11, 06:46
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Delta Force i all ära, men har inte Israel något av samma kaliber? Känns ju i så fall märkligt. Eller vill de inte offra eget manskap?
Det lär de ju ha. Men det finns ca 30 personer i gisslan som är amerikanska medborgare och de anhöriga sitter och bölar i TV att Pentagon måste frita de på nåt sätt. Tror det är rätt så givet att när IDF går in i Gaza så kommer det finnas trupper vars enda uppgift är att frita gisslan. Senaste siffran som cirkulerar nu är på över 150 personer i gisslan sammanlagt.

Citat:
The US troops on standby in a European country nearby Israel could include members of the Delta Force or SEAL Team Six - The Messenger

https://x.com/Faytuks/status/1711836983457116371
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-10-11 kl. 06:49.
Citera
2023-10-11, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fotonreflex
Svenska bistånd går inte alltid till något som är bra för folket. Efter 2006 lade sverige om politiken bakom bistånd och de skull mer syfta till att uppnå "demokratiska förändringar" i länderna som mottar bistånd. Dvs, de försöker påverka den politiska opinionen i länderna. Detta är en strategi som även USAID använder, och alla liknande NGOs.

Japan f.ex har en annan strategi, de skänker för exempel en soptipp (alltså allt som behövs i form av liners, avfallshantering osv) eller ett reningsverk, eller en skola, sjukhus osv.

Svenska biståndspengar tror jag - i mångt och mycket - hamnar i fickorna på ett korrupt politiskt system. Och det är precis det sverige har haft för avsikt med hela politiken. Att behålla inflytande. När jag var på Yasser Arafats kontor stod det en flagga på hans skrivbord, på den röda flaggan stod det "unga örnar". Men skall inte underskatta hur mycket inflytande svenskarna haft under alla dessa år.

Och om du undrar över biståndet till Palestina så kan du ju klura över biståndet till Ukraina. Korruptionen i Ukraina får den Palestinska korruptionen att blekna i jämförelse.

Lösningen hade varit att helt upphöra med alla former av bistånd, annat än att skicka mat, mediciner, artiklar för sjukvård och skola. Eventuellt rent byggmaterial för att låta resa sjukhus och skolor eller kraftstationer.

Något intresse från svenskt bistånd att bygga ett oberoende och starkt Palestina finns inte och har inte funnits på 20+år. Det är även för att Israel aldrig skulle tillåta det. De behöver morot och piska för att kontrollera den Palestinska befolkningen. Så energi, vatten och tillgång till mat måste de kontrollera, Israelerna kommer ALDRIG släppa kontrollen över detta.
Vill börja med att jag inte är ett dugg intresserad av vad som händer i Ukraina i denna tråden, det är för mig helt ointressant, att göra jämförelser hit och dit får mig enbart att se den som skriver totalt patetisk. Detta är tråden om palestinaierna, Gaza, Israel, och kriget där, och det är det enda jag kommer att kommentera från och med nu angående Ukraina.

Så den rödgröna röran har skickat ner miljarders miljarder i decennier till Palestinierna utav svenska skattebetalares pengar och kallat det för utvecklingsbidrag, men i själva verket har man vetat hela tiden att pengarna har skickats enbart för att få inflytande, och antar naturligtvis då röster från palestinier och andra muslimer i Sverige. Man har alltså hela tiden vetat att miljarderna inte kommer till någon humanitär hjälp över huvud taget. Man har även vetat att Hamas haft makten i Gaza sedan 2007, de rödgröna har ju vetet det, man har ju vetat att pengarna absolut inte kommer att rubba demokratin i Gaza, med andra ord så vet man att pengarna oavkortat gått till den egna makten i Sverige och direkt till terrorism.
Högst intressant detta, tror faktiskt inte att gemene svenske skattebetalare är medveten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in