2023-10-11, 12:31
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
så nu. flesta som rester till Palestina är palestinier, inte pursvenskar. Står i Aftonhoran att över 3000 ”Svenskar” är i Palestina. Samtidigt finns enligt scb 7400 st palestinier i Sverige. Vad fan gör dessa, åker alla ner och turistar i Palestina? Kan inte vara billigt att åka ner hela tiden. Har de inget jobb här att sköta? Eller plockar de bidrag. Sjukt att så många ”svenskar” är i Palestina just nu, mitt i oktober när alla borde vara i Sverige o jobba.

Många invandrare bor inte i Sverige egentligen. De är skrivna här hos folkbokföringen för att ha kvar sin koppling. De kan få bidrag, de kan resa till Sverige när de behöver sjukvård eller skall föda barn; eller de kan bli evakuerade om det blir krig.
Citera
2023-10-11, 12:32
Medlem
Aftonhoran skriver att 60% kvinnor och barn dött av flygattackerna rapporterar
Palestinas hälsodepartement.
Trovärdig källa när Hamas styr landet!😂😂😂

Sen är det inget snack om saken att ett antal kvinnor och barn dött, men knappast
den procentsatsen.
Möjligtvis om totala antalet döda är extremt lågt.
Några bilder med större antal döda har inte heller kommit vad jag vet.
Gissar att många flytt och att de tror de ligger under ruiner.
Citera
2023-10-11, 12:33
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
De rapporterar om massakern.
Det verkar vara en blandad kompott av metoder som använts.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...rdade-av-hamas
Okej vad bra.
Verkar som att median rapporterar till Israels fördel eller?
Känns som att de brukade tycka synd om Palestina men nu är det tvärtemot.
Citera
2023-10-11, 12:34
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Sannolik utveckling:

1. Israel går inte in med marktrupper i Gaza, utan nöjer sig med attacker från luften och låter bli att förse gazaborna med elektricitet, bränsle och andra förnödenheter till dess att gazaborna själva har avväpnat Hamas, överlämnat Hamas sympatisörer och frigett alla tillfångatagna israeler. Hunger och kyla gör underverk inom några veckor.

2. Israel genomför i november ett massivt överraskningsanfall med flyg, sjöstridskrafter och marktrupper mot Hezbollah i Libanon.

3. Iran intervenerar, vilket leder till ett storkrig i Mellanöstern i början av 2024.

4. Kartorna ritas om. Irak, Syrien och Libanon försvinner som självständiga stater.

5. Saudiarabien tar de sunnidominerade delarna av Irak och Syrien.

6. Turkiet tar de norra och västra delarna av Syrien, Irak och Libanon.

7. Iran tar de shiadominerade delarna av Irak.

8. Israel annekterar Gaza, Västbanken samt delar av södra Libanon och Syrien.

9. Jordanien överlever mot alla odds kriget som en självständig stat, men till priset av att det tvingas ta emot de palestinier som lämnar Gaza och Västbanken när Israel tar över.

10. Egypten håller sig utanför kriget.

11. De förändrade maktförhållandena leder på lite sikt till stora förändringar.

12. MBS vinner en intern maktkamp mot prästerskapet och omvandlar Saudiarabien till en kopia av Dubai.

13. Atatollorna i Iran förlorar makten. Hanif Bali återvänder till Iran och ställer upp i presidentvalet. Han får 0,000012 % av rösterna. Landet byter namn till Persien.

14. Erdogan utses till sultan över det nya ottomanska riket.

Jag blir paff över denna helt nyktra analys!
Det enda jag anmärker på är Jordanien.
Jordanien gör som Israel säger, och de hatar islamister efter historien med att IS bokstavlige grillade en jordansk stridspilot.

Jag tar av mig hatten och applåderar för detta inlägg!
Citera
2023-10-11, 12:35
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Låter väl som en rätt bra plan för såväl Libanon som resten av området?

Erdogan har agerat synnerligen märkligt i samband med detta terrordåd/ krig och var igår mäkta upprörd över att USA skickat krigsfartyg till området. Och idag har enligt "Existenz" på Twitter (X) den turkiske utbildningsministern (se hans Twitterkonto, namn: Nazif Yilmaz) twittrat till Netanyahu att "även han ska skjutas". Så turkarna verkar arga. Har de kanske vetat om denna terrorattack samt velat utnyttja situationen för egen vinning? Kan inte uteslutas.

https://www.reuters.com/world/middle...re-2023-10-10/

"Så turkarna verkar arga. Har de kanske vetat om denna terrorattack samt velat utnyttja situationen för egen vinning? Kan inte uteslutas."

Jag vill säga att jag läste din oroade tanke redan igår kväll, du skrev om en möjlig större plot.

Tyvärr kan jag inte själv utesluta det. Och jag hatar känslan.
De hade ett stort möte under 2023 eller 2022 där väst uteslöts (utom Erdogan) om jag inte minns fel. Jag minns att jag redan då lyfte på ögonbrynet.
Citera
2023-10-11, 12:35
Citat:
Ursprungligen postat av alfax

Och de glömmer som vanligt nämna att anledningen till dessa civila dödsoffer i Palestina är HAMAS och Islam. Som använder sitt folk som religiösa-martyrer och placerar vapenanläggningar på dem.

Ren ondska som sagt. Även de svenska journalisterna.
Citera
2023-10-11, 12:36
Medlem
Kan någon förklara för mig vad Hamaz ville med sin attack? Trodde man på riktigt att man skulle kunna besegra den israeliska militären? Och varför i helvete firar det palestinska folket terrorattentatet? Förstår de inte att Gaza kommer att förvandlas till grus nu?

Jag förstår mig inte på hur araberna tänker. Ett jäkla märkligt folk som låter impulsen och känslorna styra före hjärnan.

Pinsamt.
Citera
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Ett faktum, som förmodligen betyder att muslimer aldrig kan nå sina gemensamma mål, världsherravälde, vilken paradox! Den enfaldiga läran islam, ska inte få komma någonstans i världen utanför Mena, ett sätt bland flera, är att Israel nu markerar det.

De ( islamister) gör det i så fall med sitt våldsmonopol.
Liksom Ru mfl.

Det är inte ok.
Senast redigerad av Gracefulmind 2023-10-11 kl. 13:00.
Citera
Moderator
Ancistruss avatar
Jag önskar uppmana er att läsa det som står i det klistrade mod.meddelandet ni får upp när ni skriver ett inlägg.

Människor går in och läser i denna tråd för att de är intresserade av att få veta vad som sker just nu. Inte för att de är intresserade av att läsa vad som skett för många år sedan och i synnerhet inte för århundraden eller årtusenden sedan. Vad som skett för länge sedan är förvisso också intressant och går utmärkt att diskutera, men inte i denna tråd.

Så vänligen fokusera på vad som sker just nu. Vill ni diskutera vad som skett tidigare välj de andra trådar tack!

/Mod
Citera
2023-10-11, 12:37
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goatpower1911
Att INTE hata onska, vad är man då??
Balanserad.

Hat är en emotionell obalans som enbart leder till att intellektet förlamas och man fattar dumdristiga beslut vilket i slutändan leder till att man frivilligt överlämnar sig till Darwin för destruktion.
Citera
2023-10-11, 12:37
Medlem
snooper123s avatar
Vad har Libanon för roll i detta?
Vad har Hezbollah för roll?

Vilken sida är Libanon på?
Citera
2023-10-11, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alfax

Sen är det inget snack om saken att ett antal kvinnor och barn dött, men knappast
den procentsatsen.
Möjligtvis om totala antalet döda är extremt lågt.
Några bilder med större antal döda har inte heller kommit vad jag vet.
Gissar att många flytt och att de tror de ligger under ruiner.

Aftonbladet är på Hamas sida, Expressen känns mer pro-Israel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in