Citat:
Ursprungligen postat av
Triswe
Jag hoppas att dem visar återhållsammhet. Det är inte min ensak eller rätt att be om något efter en sån här hemsk händelse. Det är deras val och vad dem än väljer förstår jag. Likväl förstår jag palestinier som fått sina nära och kära dödade av Israel att dem vill hämnas.
Men hämnd föder bara mer hämnd.
Ja det är hemskt för båda sidor. Men trots allt så blir det troligen bättre för det palestinska folket att slippa Hamas, även om de måste tvingas till det pga att Hamas hotar Israel. Hamas är ju auktoritärt mot befolkningen. De får inte lämna Gaza utan Hamas tillåtelse, de används som mänskliga sköldar, Hamas har högkvarter under skolor och sjukhus. Det är islamistiskt, absolut ingen långtgående frihet för kvinnor och ännu mindre för hbtq personer. Det måste fram ett annat ledarskap. Kanske pengar kan bli en ekonomisk drivkraft istället som någon skrev här förut. Världen skulle med glädje hjälpa civila i Gaza att bygga ett fungerande samhälle med infrastruktur, resurser och möjligheter, men det kan då inte administreras av Hamas.