Citat:
Den realistiska uppfattningen är alltså att Israel skall öppna en ny front i norr, genomföra en total invasion av Libanon, vilket man aldrig lyckats med trots i vart fall sex sju invasioner av landet sedan 1948, och detta i syfte att jaga bort två tredjedelar av Libanons befolkning, sisådär tre miljoner personer, ur Libanon till något annat land, oklart vilket, och tillsätta en kristen-drusisk regim, trots att de också hatar Israel efter invasionen 2008, för att skapa en ”vänligt sinnad stat” i norr? Och allt detta samtidigt som man för fullt krig mot Hamas och invaderar Gaza?
Med risk för att framstå som oartig måste jag säga att du för mig framstår som tämligen okunnig om Mellanösterns politik i allmänhet och om Libanon i synnerhet. Eftersom vi verkar ha helt olika bild av hur verkligheten ser ut så tror jag inte det finns någon vidare poäng att fortsätta diskussionen.
Du förutsåg väl att Gazaoperationen skulle vara avklarad om två veckor och att Israel skulle inleda den av dig tilltänkta invasionen av Libanon efter det? Då vet vi om du hade rätt eller fel om ca tre veckor. Trevlig kväll.
Med risk för att framstå som oartig måste jag säga att du för mig framstår som tämligen okunnig om Mellanösterns politik i allmänhet och om Libanon i synnerhet. Eftersom vi verkar ha helt olika bild av hur verkligheten ser ut så tror jag inte det finns någon vidare poäng att fortsätta diskussionen.
Du förutsåg väl att Gazaoperationen skulle vara avklarad om två veckor och att Israel skulle inleda den av dig tilltänkta invasionen av Libanon efter det? Då vet vi om du hade rätt eller fel om ca tre veckor. Trevlig kväll.
Nej, inte riktigt. Gaza-operationens inledande skede kommar att vara avslutad inom max två veckor, så att Israel kan inleda invasionen av Libanon utan att riskera att behöva slåss på två fronter samtidigt. Hamas kapitulation i Gaza och Fatahs övertagande av administrationen i Gaza kommer att ta längre tid.
Men huruvida jag har rätt i mina förutsägelser om att a) det inte blir någon markoffensiv i Gaza och att b) det blir en israelisk invasion av Libanon kommer att stå klart om tre veckor från idag. Låt oss höras vid här i tråden kl 22.45 den 31 oktober. Har jag fel så kommer jag att ge upp karriären som militäranalytiker, men om jag har rätt så kommer jag att då ge en ny förutsägelse om vad Mellanöstern har att vänta sig under november. God afton!