Flashback bygger pepparkakshus!
2023-10-10, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Den realistiska uppfattningen är alltså att Israel skall öppna en ny front i norr, genomföra en total invasion av Libanon, vilket man aldrig lyckats med trots i vart fall sex sju invasioner av landet sedan 1948, och detta i syfte att jaga bort två tredjedelar av Libanons befolkning, sisådär tre miljoner personer, ur Libanon till något annat land, oklart vilket, och tillsätta en kristen-drusisk regim, trots att de också hatar Israel efter invasionen 2008, för att skapa en ”vänligt sinnad stat” i norr? Och allt detta samtidigt som man för fullt krig mot Hamas och invaderar Gaza?

Med risk för att framstå som oartig måste jag säga att du för mig framstår som tämligen okunnig om Mellanösterns politik i allmänhet och om Libanon i synnerhet. Eftersom vi verkar ha helt olika bild av hur verkligheten ser ut så tror jag inte det finns någon vidare poäng att fortsätta diskussionen.

Du förutsåg väl att Gazaoperationen skulle vara avklarad om två veckor och att Israel skulle inleda den av dig tilltänkta invasionen av Libanon efter det? Då vet vi om du hade rätt eller fel om ca tre veckor. Trevlig kväll.

Nej, inte riktigt. Gaza-operationens inledande skede kommar att vara avslutad inom max två veckor, så att Israel kan inleda invasionen av Libanon utan att riskera att behöva slåss på två fronter samtidigt. Hamas kapitulation i Gaza och Fatahs övertagande av administrationen i Gaza kommer att ta längre tid.

Men huruvida jag har rätt i mina förutsägelser om att a) det inte blir någon markoffensiv i Gaza och att b) det blir en israelisk invasion av Libanon kommer att stå klart om tre veckor från idag. Låt oss höras vid här i tråden kl 22.45 den 31 oktober. Har jag fel så kommer jag att ge upp karriären som militäranalytiker, men om jag har rätt så kommer jag att då ge en ny förutsägelse om vad Mellanöstern har att vänta sig under november. God afton!
Citera
2023-10-10, 22:48
Medlem
Är det nu Kina passar på med Taiwan när USA är upptagna BÅDE med Israel och Ukraina?
Citera
2023-10-10, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det går rykten att Pentagon har gett grönt ljus för att sätta in Delta Force i Gaza och försöka frita gisslan. Helt obekräftat än men nog inte helt osannolikt heller.

Det där att hålla på att bomba gör mer skada än nytta.
Citera
2023-10-10, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Förmodligen vill EU ha bort information som motbevisar Israels krigslögner.
Thierry Bretons dagar inom EU är snart slut. Tala om maktgalen psykopat. Han vevar som en galning mot USA vid varje givet tillfälle, men vägrar kritisera Kina.

Gubben kommer inte överleva detta angrepp på Israel/USA. Att kasta skit på Muskråttan går an, men att attackera Israel och i förlängningen USA och Väst funkar ej.

Fransmän är bra på att göra viner och ost, men det finns en anledning till att det otroligt begränsade engelska folket piskar dem gång efter annan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Är det nu Kina passar på med Taiwan när USA är upptagna BÅDE med Israel och Ukraina?

Det funkar inte så, finns gott om amerikanska fartyg i stilla havet (deras hemma hav) och skulle det hända lär Ukraina hamna i bakgrunden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Och att Nooshi hatas öppet av hela Vänsterpartiet nu för att hon tagit avstånd från det du beskriver gör att jag ALDRIG kommer rösta på terroristpartiet. Jag hade gärna röstat för deras ekonomiska politik men inte deras ideologiska. Känns lite som att Nooshi själv egentligen tycker som jag men ändå är partiledare för ett gäng terrorvurmare. Hon borde starta ett nytt, demokratiskt och liberalt vänsterparti.

Nooshi är väl lika mycket Hamaskramande Palestinavurmare som resten av VPK?
Citera
2023-10-10, 22:51
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Svarade du verkligen på rätt inlägg?

Alltså, angående en mur...
Gränsen mellan israeler och araber har ju alltid varit flytande och dagens situation har vuxit fram i decennier.
Det har inte alltid varit iskallt mellan Gaza och Israel osv
Jag tycker inte att det är jättekonstigt att det inte finns en big ass wall... Nånstans har det väl funnits ett hopp om fred, trots allt våld.
Men den 7/10 försvann hoppet slutligen.
Inte? Mig veterligen har det varit dödens iskallt ända sedan de första Judarna dök upp. Hela jävla arabvärlden förklarade krig mot dom när det begav sig. Små perioder av vapenstillestånd betyder inte att det är chill.
Citera
2023-10-10, 22:51
Medlem
Premiärministern styr, just saying
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Spelar ingen roll.. President kommer lynchas… Han kommer bli sparkad för han hade yttersta ansvaret att skydda Israels medborgare.

Eller trodde du det är likadant som här i Sverige?

Ingen idé att hålla på med ”namecalling” håll dig till ämnet sär
Citera
2023-10-10, 22:52
Citat:
Ursprungligen postat av Slutforvaring
Nooshi är väl lika mycket Hamaskramande Palestinavurmare som resten av VPK?

Inte enligt resten av partiet som hatar henne på
X nu för att hon gick ut och skrev att hon tar avstånd från våldet mot civila och att det måste upphöra nu.
Citera
2023-10-10, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-NATO
Det där att hålla på att bomba gör mer skada än nytta.

Inte alls.
Det är precis tvärtom.
En militärt överlägsen part bör bomba motparten i sådan omfattning att motståndet vid uppföljande invasion blir så lågt som möjligt.
Bomber dödar fiender och förstör deras övriga kringexistens.
När Israel invaderar Gaza så innebär detta att de endast kommer att mötas av sporadiskt motstånd.
Maximera förlusterna för fienden samtidigt som du minimerar dina egna förluster.
Citera
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Israel förlorade 121 soldater och 44 civila i kriget i Libanon 2006. Det är långt färre än antalet offer på rejvfesten häromdagen.
Ja, och?
Hezbollah förlorade mellan 250-600 i kriget. Det är långt färre än de 1500 Hamas förlorat sedan häromdagen.

Citat:
Du inser inte att spelplanen totalt förändrats sedan i lördags. Israel är nu berett att ta långt mycket högre förluster än vad det var 2006.
När det gäller Gaza, ja. Men Hezbollah har inte gått in i Israel och dödat civila, det finns ingen anledning för Israel att gå in i Libanon.
Skulle man göra det så vore det en välsignelse för Hezbollah och Iran, eftersom det är i deras intresse att eskalera konflikten (varför tror du annars Hezbollah skickar enstaka raketer och soldater över gränsen? Jo för att provocera fram en aggression från Israel, vilket inte ligger i deras intresse)

Citat:
Situationen i Libanon är också väldigt annorlunda än vad den var 2006. Den ekonomiska krisen gör att befolkningen knappt har mat för dagen. Allt är bättre för den än status quo. Visserligen älskar inte de kristna libaneserna israelerna, men som bekant är din fiendes fiende din vän.
Det där har inget med Hezbollah vs. Israel att göra, utan är en intern angelägenhet.
Hezbollah ligger inte bakom krisen in Libanon, utan det är tack vare korrupta politiska ledare som finns överallt i det libanesiska samhället.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efterriket
Är det någon som sett en karta över var i Gaza man bombat? Är det bara Gaza City eller även andra städer? I nästan all medierapportering skriver man bara Gaza.

Jag tror att detta är den bästa karta om vad som sker, inklusive bombningar : https://israelpalestine.liveuamap.com/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in