2023-10-13, 12:07
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abracadabra1619
Egypten president Abdel Fattah al-Sisi säger attdet inte är villiga att ta imot några palestinska flyktingar. De säger att de kan hjälpa till, men palestinierna måste förbli där det är. Uttalanden som detta tycker jag är väldigt konstigt. Lite som att Sverige skulle neka norrmänn att fly till Sverige, vid krig i Norge.

Ingen vill ha palestinierna, de ser dem nog inte som broderfolk på det vis vi ser norrmän.
Citera
2023-10-13, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag tror man räknade kallt med att andra muslimska länder skulle ställa sig bakom.
Vi får väl se hur det blir med det. Att Israel satt igång med att bomba flygplatser i grannländer bör nog ses som en kraftig eskalering. Detta ser ut att kunna bli ett storkrig.

Jag tror inte det blir storkrig. Retorik och vansinne i skarpt läge lämnar Hamas och palestinierna åt sitt öde. Det handlar inte om stora tänkare, som kan förutse konsekvenser av sitt agerande. Terrorister och kriminella feltolkar omvärldens välvilja och generositet, och ser det som en signal att allt tolereras.

Vi ser konsekvenserna av storhetsvansinne i kombination med låg intelligens och utbildning. Arga män i arabvärlden som fåt vittring på det goda livet i civiliserade länder och tycker de ha rätt att ta för sig egendom. Till och med där våld mot spädbarn inte är ett hinder. Dessa missfoster har inte ens kommit på tanken att det kunde vara välstånd i övriga arabvärlden om de hade slutat med sin religiösa fanatism och infört demokrati.

Inget får stå i vägen för dem. Det är olika grader av intifada, gängkriminalitet och terror, där det börjar med retorik och brännande av israeliska och amerikansks flaggor. Det är allt eller inget. Får de inte det de vill ha, ser de döden som en lösning där de tar med sig oskyldiga civila.

Det är inte krig på Gaza där man kan förvänta sig rationella diskussioner likt vi inbillar oss i västvärlden. Därför kan man inte resonera med kriminella av detta slag oavsett om de befinner sig på Gaza eller i Europa. Det vet Syrien, och de andra länderna som nyss hade islamiska staten i grannskapet, och nu är lika hotade som västvärlden.
Citera
2023-10-13, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Campa?!? Är du sjuk i huvudet? Det finns bilder på förtvivlade människor som försöker ta sig fram i ett inferno av pulvriserade hus. Vad ska de bo i? Sova på? Äta? Dricka?!? De har ingenting. Det finns inte ens gator att ta sig fram på. Ett jävla folkmord är vad Israel sysslar med nu! Nästan 500 barn har de mördat nu i Gaza. Detas handlingar överskuggar ju nu Hamas i grymhet. Nu får de fan ta och sluta! Jävla barnamördare. De kommer aldrig förlåtas. De är så medvetna om vad de gör också. Och det är statligt organiserat. Ett folkmord från en stat.

Jag tror dessutom att de gräver sin egen grav nu i och med detta.
Hoppas du har rätt.Utrota alla Arrabs så får vi en bättre värld.
Citera
2023-10-13, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Hur man än vrider och vänder på det så finns det extremt lite yta att fly till inom Gazaremsan. Det är inte så att dessa campingplatser du nämner till 100% består av välklippta gräsmattor optimala att sätta upp tält på. Det kan röra sig om leråkrar, blötlagd mark, mark med grödor, förorenad mark, stenig mark osv. Du är en idiot om du tror att det finns massa mark att chilla på i Gaza tills kriget är över. En bra marathonlöpare springer från norra Gaza till södra Gaza på några timmar. Du kan i princip höra bomberna som faller i norr om du bor i söder.

Om du tror att det finns leråkrar eller blötlagd mark i Mellanöstern i oktober, så har du aldrig varit där. Det är inte ris som odlas på fälten i Gaza.

När krig utbrutit till följd av att man brutalt anfallit sitt grannland kan man inte vara prinsessan på ärten och räkna med att få sätta upp sitt tält eller lägga ut sina filtar på en optimal välklippt helt jämn gräsmatta, utan då får man leva med lite ojämnheter i marken under några dagar.

De som insisterar på att vara prinsessor på ärten kan bege sig till den nedlagda flygplatsen i sydöstra Gaza eller sova på stränderna mot Medelhavet. Om du någonsin har flugit så har du sett att de anläggs på extremt platt mark. Och om du någonsin har varit på sandstrand så vet du att det är väldigt mjukt och skönt att sova i stranden. Att det kan fastna lite sand mellan tårna är priset man får betala för att ha anfallit sitt grannland.
Citera
2023-10-13, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Och jag har aldig påstått att du är en judekramare, tvärtom har du påstått att jag är en muslimkramare, men det kanske du inte ser själv.
Det finns fler människor på jorden än judar och muslimer för övrigt.

Jag behöver definitivt inte stå på någons sida i den här konflikten och gör det heller inte.
Står på offrens sida i båda fallen och har inte lust att hänga med i någons hatorgie.

Vem vill hålla på med "hatorgie"? Återigen, mycket svammel och "se med egna ögon", barnsliga påpekanden om att det finns fler religioner mm., stå du kvar med dina egna ögon och tyck synd om alla offer, så ägnar vi andra oss åt analyser.....
Citera
2023-10-13, 12:25
Medlem
Made.to.suffers avatar
Med tanke på att Palestinierna startade inbördeskrig i Jordanien när Jordanien öppnade gränsen mot Väst banken efter 6 dagars kriget. Tror jag inte så många länder är sugen på att hjälpa till genom att öppna sina gränser.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Ett perspektiv på konflikten kan man få genom att jämföra mellan ord om att det är ett stort koncentrationsläger där, och titta på gatubilder på google.

https://www.google.se/maps/@31.48239...3072?entry=ttu

https://www.google.se/maps/@31.47211...5120?entry=ttu

Den sista bilden ser bättre ut än Kairo, så så hemskt kan det inte vara att leva i Gaza.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Om du tror att det finns leråkrar eller blötlagd mark i Mellanöstern i oktober, så har du aldrig varit där. Det är inte ris som odlas på fälten i Gaza.

När krig utbrutit till följd av att man brutalt anfallit sitt grannland kan man inte vara prinsessan på ärten och räkna med att få sätta upp sitt tält eller lägga ut sina filtar på en optimal välklippt helt jämn gräsmatta, utan då får man leva med lite ojämnheter i marken under några dagar.

De som insisterar på att vara prinsessor på ärten kan bege sig till den nedlagda flygplatsen i sydöstra Gaza eller sova på stränderna mot Medelhavet. Om du någonsin har flugit så har du sett att de anläggs på extremt platt mark. Och om du någonsin har varit på sandstrand så vet du att det är väldigt mjukt och skönt att sova i stranden. Att det kan fastna lite sand mellan tårna är priset man får betala för att ha anfallit sitt grannland.

Dumma mig! Jag glömde bort Gazas mysiga stränder. Där kan två miljoner civila ha strandparty och chilla medan Israel rensar ut Hamas. Problemet löst!
Citera
2023-10-13, 12:26
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Vi säger så. Rätt lönlöst att diskutera saken vidare om du kallar mitt första svar till dig för halmgubbar.

Ps. Det blir spännande att se israeliskt bombflyg slå till mot ex. Damaskus. Ds.
När Israel utplånat Hamas 100% (inte 99%) kommer de naturligtvis att ge sig ut efter Hezbollah.

Om det framkommer att Iran är kraftigt inblandat i Hamas-dådet så kommer Iran att bombas.

Israel kommer att ha världssamfundet med sig, med lite knorrande "döda inga oskyldiga, helst".

Rätt korkat av Hamas när jag tänker efter. Som att vara en mus och reta upp en björn.
Citera
2023-10-13, 12:26
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Campa?!? Är du sjuk i huvudet? Det finns bilder på förtvivlade människor som försöker ta sig fram i ett inferno av pulvriserade hus. Vad ska de bo i? Sova på? Äta? Dricka?!? De har ingenting. Det finns inte ens gator att ta sig fram på. Ett jävla folkmord är vad Israel sysslar med nu! Nästan 500 barn har de mördat nu i Gaza. Detas handlingar överskuggar ju nu Hamas i grymhet. Nu får de fan ta och sluta! Jävla barnamördare. De kommer aldrig förlåtas. De är så medvetna om vad de gör också. Och det är statligt organiserat. Ett folkmord från en stat.

Det finns åkrar och stränder att campa på; bättre än att bli sprängd.
Citera
2023-10-13, 12:27
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

USA backar Israel oavsett vad. Den senile lät tydligt förstå att judarna får göra precis vad helst de anser nödvändigt för att skydda Israel och judar. Någon grav gräver de således inte åt sig själva, däremot lär vi i NATO drabbas då USA lägger allt krut på judarna och vi själva splittras med turkar som tydligt visar stöd för Hamas.
Citera
2023-10-13, 12:27
Medlem
MonCounsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goatpower1911
Gaza och västbanken kommer förmodligen annekteras. Sedan vart Palestinierna tar vägen är upp till palestinierna själva. De kan sluta att halshugga och vålta civila och bli en del av Israel eller så kan de flytta ut till något land som tycker om sådant, som Iran eller afganistan eller något liknande, där kan de fortsätta med allt sådant.
Mer troligt är att de söker sig till sina släktingar i Sverige...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in