Citat:
Ursprungligen postat av
MrEGrey
Badgdad blev väl mer kringgånget och kapitulerade väl snarare än blev en stridszon? Falluja är ett exempel på hur svårt teknologiskt och utbildningsmässigt överlägsna arméer kan få det i strid i bebyggelse. Jag förväntar mig inget liknande i Gaza, inte minst eftersom jag som du inte tror att Hamas har så god tillgång till vapen.
Skillnaden är att amerikanerna hade väldigt återhållsamma ROE. Israels ROE i denna konflikt kommer vara "ser du någon, skjut".
Citat:
Ursprungligen postat av
Giant Squid
Det är det vanliga hasbaranarrativet vid alla IDFs bombnngar, att det är typ ett Hamaskommandocenter. Vid tidigare konflikter så har de flesta sådana uppgifter debunkats i efterhand, men då är det ingen som bryr sig längre.
Jag såg en byggnad bombas -- tror det var inrikesministeriet -- där tydliga sekundärexplosioner förekom. Troligt vapenlager. I övrigt förutsätter jag att det mesta är nergrävt hundra meter under marken och det är därför Israel ägnar sig åt att bomba tomma fält just nu.
Citat:
Ursprungligen postat av
Herbert.Spencer
Problemet med alla internettuffingars krav på brutala svar är att när Twitter börjar fyllas med videos på gisslanavrättningar dag efter dag och Turkiet, Hezbollah och iran blir alltmed inblandade så kommer folket kräva netanyahus huvud på ett fat. Just hans rädsla för gisslanskandaler är anledningen till att man tidigare bytt 1000 fångar mot en
Stor skillnad. Nu är det krig på riktigt, och dessutom kommer dessa avrättningar kunna spinnas till att motivera ännu tuffare israeliska svar. Hökarna kommer utnyttja denna händelse till max i många år, antagligen inklusive mordkommandon även utomlands München-style. Sjuttiotalet är tillbaka.