Citat:
Ursprungligen postat av
T-80U
Varför det, kan du förklara det?
Hamas (inte ens Hamas med stöd av Iran) eller stenkastande palestinska ungdomar har ju ingen chans mot IDF. Det enda resultatet av sådant blir ju att fler arabiska liv förloras och att den palestinska befolkningen fortsätter att leva i misär.
Om jag vore palestinier så hade min inställning varit att försöka komma överens och öka levnadsstandarden hos mitt folk. Ett folk med egna resurser och utbildning kan på sikt skapa sig själva en bättre nation och en bättre framtid.
Det finns ingen framtid i självmordsbombning, småattacker på Israel eller stenkastning mot IDF. Det är dömt att misslyckas.
Det går inte då all import och export kontrolleras och med jämna mellanrum stryps av Israel. Samma sak med el och vattenförsörjning.
Varje försök från Palestinierna att bygga eller skapa något stryps av israel eftersom ett utvecklat Palestina inte är del av Israels plan. De vill helt enkelt att Palestina upphör att existera.
Tänk dig att du skulle sitta på kumla fängelset och försöka vara innovativ och dessutom behöva konkurrera med tex volvo, google och ikea. Ungefär så är det för Palestina.
Så det finns alltså inte en möjlighet för Palestinierna att kunna leva i fred, utvecklas eller att ha kontroll över sina infrastruktur, transport och produkter.
Jag läste dessutom någonstans att Israel kontrollerar vad som får föras in i Gaza/Palestina, och hur mycket. Cement och sånt som behövs för vägar och hus, byggmaterial, är extremt restriktivt. Inte konstigt att folket inte kan utvecklas där då.
Det är medveten strategi av israel.