2023-10-09, 14:03
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmutskii
yra höns?

Du har ingen koll på att Hamas använder te.x Moskeer som vapenförvaring och kommando centraler? Hamas använder civila som sköldar och vill beblanda sig med civila för att "världen ska tycka synd om dom" när dom bombas.

Hårt mot hårt måste ske. inte den svenska idiotin om att "vi måste alla komma överens".

Min poäng i det hela är, dom använder just Civila mål för att gömma sig.
Det är det vanliga hasbaranarrativet vid alla IDFs bombnngar, att det är typ ett Hamaskommandocenter. Vid tidigare konflikter så har de flesta sådana uppgifter debunkats i efterhand, men då är det ingen som bryr sig längre.
Citera
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Man bytte över tusen palestinska fångar mot soldaten Gilad Shalit.

Ja och det var sista gången. Det var anledningen till att policyn i fråga tillkom.
Citera
Medlem
Drozds avatar
Tribe of Nova verkar ha varit ett riktigt flummarparty: https://www.facebook.com/TRIBEofNOVA/

Rätt absurt val av plats så nära "världens största utomhusfängelse" Gaza. Lite utmanande att dansa och droga natten lång medan palestinierna tittar på genom taggtrådsstängslena.
Halvsvenska bandet Ectogasmics uppträdde på Mushroom stage: https://parvati-records.com/ectogasmics/

Inget att skoja om, men det får mig att tänka på scenen ur filmen Mars attacks - "We come in peace":
https://youtu.be/03b6g0iNKW0?t=133
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Hemskt. Ska bli intressant att se hur den samlade massmedian hanterar detta, med tanke på att media i väst har identisk formalia och alla följer samma linje, vilket är att stödja både den palestinska befolkningens rätt att få leva, men samtidigt staten Israels rätt att bedriva "försvarskrig".
När Israel bombar urskillningslöst och slaktar tusentals civila kan man inte direkt hävda att hämnden är befogad längre. Ryssland får ju skit om de bombar ihjäl 2 civila bilmekaniker så hur Israel ska komma undan med rent folkmord blir intressant att se.
Givetvis är Hamas delansvariga i detta, om de hade fokuserat enbart på soldater hade omvärlden varit mer fördömande mot Israel, men när Hamas även attackerat civila då blir tyvärr världen blind. Å andra sidan måste man förvänta sig mer från en stat som kallar sig human och demokratisk, som Israel påstår sig vara.

Västmedia kommer ju lyfta dessa bombningar, det gjorde de ju redan medans Hamas mord- och våldtäktskommandon härjade. SVT väntade till 23 på kvällen första dagen med att ta upp terrorn alla kunde se på video på Twitter. Så du kan vara lugn för att media i alla fall i Sverige kommer följa de civilas öde i Gaza. Israel anser nu att de måste förstöra Hamas och de struntar nog i västs reaktioner. De kommer få skit men de har förklarat krig och struntar nog i det.
Citera
2023-10-09, 14:04
Medlem
Problemet med alla internettuffingars krav på brutala svar är att när Twitter börjar fyllas med videos på gisslanavrättningar dag efter dag och Turkiet, Hezbollah och iran blir alltmed inblandade så kommer folket kräva netanyahus huvud på ett fat. Just hans rädsla för gisslanskandaler är anledningen till att man tidigare bytt 1000 fångar mot en
Citera
2023-10-09, 14:05
Citat:
Ursprungligen postat av Onebiker
Det var en användare som nu är avstängd som svarade mig när jag frågade varför Hamas gav sig på de festande ungdomarna och hans svar var -De dansade och festade på ockuperad mark!

Med andra ord rättfärdigades morden då ungdomarna dansade på ockuperad mark!

Hoppas nu att fler och fler människor runt hela världen börjar förstå hur jävla skruvade islamister är!

Enligt Islamister bor även svenskar på ockuperad mark. Hoppas att vänstern börjar förstå det. Vänster borde ha lärt sig av vänster i Iran. Den vänstern som inte finns mer, efter dom trodde att det gick bra att aliera sig med islamister.
Citera
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Yep.
Som det ser ut nu så bombar man urskiljningslöst i vredesmod som yra höns utan någon synlig plan. Än så länge enbart civila mål, bostadshus, tre banker några moskeer osv,.
Det förfarandet verkar lika förvirrat som IDFs hanterande innan. Anhöriga till de kidnappade kommer inte gilla att deras egna faller offer..

Same style som hamas använde sig av vid massakern vid musikfestivalen.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepsi hax
De videor jag hittat på youtube så är varningar innan bombning tydliga.
Är mest videor på nyheter man redan sett dock.

Hur ser du det? Genom att folk springer därifrån?
Citera
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutaljugnubog
Gränsen mot Egypten...

Lär inte komma särskilt mycket över den gränsen. Främsta anledningen att Gazaborna fortfarande förlitar sig på el och vatten från Israel är för att det inte går att få dito via Egypten. Rafah-gränsövergången har inte kapacitet att släppa igenom särskilt mycket bränsletransporter, vilket är skit samma eftersom Egypten ändå inte kan komma överens med Hamas om hur bränsletillförseln ska skötas. Enda kraftverket i Gaza drivs på diesel, så utan bränsle kan de inte producera någon el alls. Och mig veterligen finns inga vattenledningar in i Egypten, så även vatten skulle behöva fraktas med transporter över Rafah. Vilket stöter på precis samma problem med kapacitet.
Citera
Medlem
hetabengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Man tar inte oskyldiga civila kvinnor och barn som gisslan i utpressningssyfte. Hela den muslimska världen måste stötta att gisslan omedelbart lämnas tillbaka samt aktivt kräva av Hamas att så sker. Om gisslan återlämnas behöver inte en sten rivas av moskén.

Jag håller med om att det inte är "moget" att föra denna typ av resonemang men med en fiende som bedriver asymmetrisk krigföring kan man inte alltid agera symetriskt.

Tramsa inte sönder tråden med pojkrumsfantasier om att hota riva ett världsarv för att rädda gisslan.
Citera
Medlem
Då dödade inte Hamas 1000 civila
Och Hamas led..

Men denna stunt kan du glömma

Som SWAT ...om en gisslan skjuts...så kommer de rusa oavsett... om folk dör...

Israel samma policy....

Citat:
Man bytte över tusen palestinska fångar mot soldaten Gilad Shalit.
Citera
2023-10-09, 14:06
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Du kan ha rätt... den som lever får se. Dock har Syrien aldrig varit så militärt svagt som nu, så speciellt flyganfall kan utföras i princip helt utan risk. Om man trummar upp propagandan att Assad är inblandad i händelserna så vet vi vad som väntar...

Ja, Syrien är svagare än någonsin och jag utesluter absolut inte flyganfall om man kan se syriska kopplingar. Tror dock inte Israel vill eskalera något just nu med undantag för Gaza med möjligt undantag för åtgärder mot Hizbollah i Libanon för att markera mot Iran. Om man gör Hizbollah/Iran till slagpåse så skiter huvuddelen av arabvärlden i det eftersom de nästan alla är fiender till Iran och iranier inte heller är araber. Syrien däremot är en helt annan sak för arabvärlden och där petar man även i ryska och turkiska intressen.

Min gissning är att om Hizbollah börjar skicka mer än enstaka raketer och granater mot norra Israel eller om Iran på något vis försöket agera mot Israel så kommer det smälla ordentligt i södra Libanon, men det är förstås bara mina gissningar. Intressant att höra hur andra här tänker så tack för givande tankeutbyte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in