Citat:
Ursprungligen postat av
bergsturk
Du kan ha rätt... den som lever får se. Dock har Syrien aldrig varit så militärt svagt som nu, så speciellt flyganfall kan utföras i princip helt utan risk. Om man trummar upp propagandan att Assad är inblandad i händelserna så vet vi vad som väntar...
Ja, Syrien är svagare än någonsin och jag utesluter absolut inte flyganfall om man kan se syriska kopplingar. Tror dock inte Israel vill eskalera något just nu med undantag för Gaza med möjligt undantag för åtgärder mot Hizbollah i Libanon för att markera mot Iran. Om man gör Hizbollah/Iran till slagpåse så skiter huvuddelen av arabvärlden i det eftersom de nästan alla är fiender till Iran och iranier inte heller är araber. Syrien däremot är en helt annan sak för arabvärlden och där petar man även i ryska och turkiska intressen.
Min gissning är att om Hizbollah börjar skicka mer än enstaka raketer och granater mot norra Israel eller om Iran på något vis försöket agera mot Israel så kommer det smälla ordentligt i södra Libanon, men det är förstås bara mina gissningar. Intressant att höra hur andra här tänker så tack för givande tankeutbyte.