Citat:
Ursprungligen postat av
CenturyVoltaire
Många, många länder lär nog efteråt skämmas grovt över hur de behandlat Israel efter det vidriga terrorangreppet från Gaza den 7 oktober 2023. Visst, tid läker sår men när filmer på gisslantagna israeliska kvinnor åter visats i media denna vecka kommer illamåendet tillbaka med full kraft. Hamas är djur. Vidriga. Ingen ursäkt finns för det som skedde den 7 oktober. Ingen. Hamas måste bort för hela världens skull och i synnerhet för det palestinska folkets skull. Vi kan inte ha en ISIS-liknande stat på Gaza varifrån ondska och terror fortsätter spridas. Detta måste helt förändras och Israel bör ha världens stöd när de nu försöker en gång för alla lösa problemet Hamas.
Beslutet från ICJ i dag är meningslöst. Det kommer inte att följas av Israel och USA kommer inte överge Israel. Snart är Israel också klara med Rafah-operationen och då är äntligen Hamas historia samt det palestinska folket får chans till en dräglig framtid utan en terrorregim.
Jag tror snarare det är Israel och israelerna som kommer att få skämmas, de är nästan helt isolerade i världssamfundet. Jag är tillräckligt gammal för att ha träffat på vita sydafrikaner på rundresa i Europa före apartheidsystemets fall och även Sovjetryssar. Jag minns hur chockade de var över att folk i Västeuropa i gemen visade dem hur illa omtyckta de och deras land var. Jag tror israeler kommer att få uppleva detsamma och det även i USA. Det är tveklöst något nytt.
Hamas bör knäckas i den utsträckning det är möjligt men du kan släppa det där IDF-tramset om att Isis och Hamas är samma sak. De har helt olika ideologier, syften, mål, styrning, allierade och tillvägagångssätt.
Israel har enligt er reservisraeler ”snart” varit klara med Gazakampanjen ganska länge nu. Ni har fel eftersom ni inte förstår att problemen för Israel inte i första hand är militärtaktiska utan politiskt-diplomatiska och av strategisk natur. Lösningen på att knäcka Hamas är inte endast en militär fråga, inte ens invasionen av det som återstår att invadera av Gazaremsan är en rent militär fråga.
Israels regering har spelat det här uruselt sedan 7/10 och försatt Israel i en situation där landet är mer isolerat än på väldigt länge. ICJs beslut kommer att förvärra den situationen något enormt, eftersom Israels regering inte gärna kan hissa ned flaggan och bege sig hem från Gaza innan man invaderat även Rafah. Man har själv sett till att definiera krigsmål som man nu inte kan uppnå på annat sätt än att man öppet och objektivt gör sig till ett land som bryter mot internationell rätt. Det kommer att ha en hög kostnad.