2024-04-28, 20:55
Medlem
Den som sger folkmord i Israel stts i fngelse.
Citera
2024-04-28, 20:58
Bannlyst
Initialt bryr jag mig inte vad som hnder nere i den dr kaotiska sandldan, folket i det dr rvhlet sr bara frukten av frn dom planterar om, och om igen.
Krig r hemskt och ingenting trevligt eller kul, r han jude ska han mrda fienden dom r muslimska rttor i det hr fallet, att hen inte pallar trycket r vl upp till honom, men som sagt, kaozstern r ingenting jag bryr mig om eller tnker p, lt djuren ha ihjl varandra.
Citera
2024-04-28, 21:05
Moderator
farbror_barbros avatar
Nystartad trd sammanfogad med befintlig.
Frgestllningen ryms vl inom denna.

/Mod
Citera
2024-04-28, 21:08
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeFromOpression
https://www.youtube.com/watch?v=Aa-VDAjL8vM
Vad sger ni om israeliska soldaten att han sg folkmord begs och r emot kriget?
1. det verkar vl stmma att de tar livet av civilbefolkningen. Om det r rtt att gra det bara fr att Hamas gmmer sig bakom r tveksamt och om det stmmer alltid lter jag vara osagt. Ocks tveksam utifall det r exakt folkmord han sg ven om han sg folk mrdas.
Men om jag sammanfattar det man hr frn olika medier under denna lnga tid verkar israel skoningslsa och vrdslsa avseende civilbefolkningens liv, men det kanske blir s nr man r ett av Gud utsett folk.
2. Det r frsteligt att man kan vara emot detta om man r soldat
Citera
2024-04-28, 23:24
Citat:
Ursprungligen postat av FreeFromOpression
https://www.youtube.com/watch?v=Aa-VDAjL8vM
Vad sger ni om israeliska soldaten att han sg folkmord begs och r emot kriget?

Det var en intressant intervju, soldaten var en normal kille inte ngon vnsterextremist som de brukar intervjua frn Israel. Jag fick dock inte intrycket att han ndvndigtvis var emot kriget, mer emot viss ondig brutalitet.

Jvlar vad starkt sista ord, och jag hller med...

Fritt versatt.."Ibland knns som att vra ledare (israel) och deras ledare (hamas) r i samma lag, laget som vill att hela landet ska bli drnkt i blod.
Senast redigerad av priz 2024-04-28 kl. 23:26.
Citera
2024-04-29, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Jag har frn brjan tyckt att Israel skulle varit kyliga efter 7 oktober d ver 200 var gisslan. Fokus frn brjan hade varit att koncentrera sig p gisslan..inte starta krig p direkten.

Nr man hade frhandlat fram att gisslan slppts D skulle man starta krig mot Hamas. Oavsett om man frhandlat fram vapenvila eller liknande skulle man visa total respektlshet mot Hamas. Avtal skulle man kasta i papperskorgen och fullflja en utplning av Hamas.

Netanyanu svalde betet..och visar att bara krig gller..oavsett om gisslan finns. Vad skall han gra nu? Han har pratat om markoffensiv i veckor nu men inget hnder. Skall han lta Hamas f leva vidare?

Dags att leverera nu.

Jag har frn brjan tyckt exakt tvrtom. Pallar r ingen part man frhandlar med, d det enda sprket de fattar r tvng, vld och hot om vld. Israel borde ha gtt all in frn dag ett, medan vrlden var fortfarande chockad av Hamas brutalitet. IDF borde ha tgat in som en ngvlt, med alla styrkor, utan ngon plan eller strategi, bara slakta och frgra, och sedan snllt be om urskt och sl sig i brstet typ det var inte meningen och vi r s ledsna bla bla..

I tre veckor vntade man med markoffensiven och d hade tget redan gtt. Synd! Det r smartare att be om urskt n att frga om lov.
Citera
2024-04-29, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Jag tror Israel har tminstone tre ml. Det frsta r att ta hem gisslan. Det andra r att kra ut Hamas frn Gaza.

Det tredje r att f palestinier i Gaza att knna smrta (inom de ramar som internationella regler tillter) p grund av deras svek mot Israel, och f dem att undvika fortsatta attacker. Det sistnmnda r frmodligen otroligt svrt eftersom de flesta Gaza-bor r radikaliserade och tycker att "jag dr hellre n att se en vrld dr judarna inte r utrotade".

Hller med om det frsta mlet. Medan det andra med en modifikation. Vart ska Hamas kras ut? Ingen vill rra vid dem ens med en fjrrstyrd tng. Pallar i allmnhet och Hamas i synnerhet har lgst status bland blattar. Pallar r typ Mellansterns zigenare. Det enda alternativet Israel har r att dda s mnga Hamas som mjligt. De som mot frmodan verlever, mste p livstid inkapaciteras i israeliska fngelser.

Hller med om det tredje mlet men det gller inte enbart palestinier i Gaza, utan hela Mellanstern. Israel vet att blattar r trga, s man mste vara vertydlig fr att ven de sinnes svagaste ska fatta: att lustmrda judar har konsekvenser.

Det dr med att pallar hellre dr n ger upp kan diskuteras. I brjan av den hr trden var det mnga palle-entusiaster som hvdade att varje hamas-krigare skulle fajtas in i dden och ta med sig 10-20-30 israeler. n s lnge finns det inga bevis fr det. Alla siffror vittnar snarare om motsatsen. Det sgs att det har blivit populrt att byta en livsfarlig underjordisk tunnel mot en trygg sngplats och tre ml om dagen i ett israeliskt fngelse. Det dr med heroiska Hamas-krigare eller Gaza-bor som hellre dr, r inget annat n skitsnack.
Citera
2024-04-29, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dupazbita
Hller med om det frsta mlet. Medan det andra med en modifikation. Vart ska Hamas kras ut? Ingen vill rra vid dem ens med en fjrrstyrd tng. Pallar i allmnhet och Hamas i synnerhet har lgst status bland blattar. Pallar r typ Mellansterns zigenare. Det enda alternativet Israel har r att dda s mnga Hamas som mjligt. De som mot frmodan verlever, mste p livstid inkapaciteras i israeliska fngelser.

Hller med om det tredje mlet men det gller inte enbart palestinier i Gaza, utan hela Mellanstern. Israel vet att blattar r trga, s man mste vara vertydlig fr att ven de sinnes svagaste ska fatta: att lustmrda judar har konsekvenser.

Det dr med att pallar hellre dr n ger upp kan diskuteras. I brjan av den hr trden var det mnga palle-entusiaster som hvdade att varje hamas-krigare skulle fajtas in i dden och ta med sig 10-20-30 israeler. n s lnge finns det inga bevis fr det. Alla siffror vittnar snarare om motsatsen. Det sgs att det har blivit populrt att byta en livsfarlig underjordisk tunnel mot en trygg sngplats och tre ml om dagen i ett israeliskt fngelse. Det dr med heroiska Hamas-krigare eller Gaza-bor som hellre dr, r inget annat n skitsnack.

Det enda som gller r att sls ut de sista brigaderna av Hamas i Rafah och ta ver grnsen mot Egypten. Se till att det inte finns ngra vapen i Gaza. Helt enkelt ta ver kontrollen ver Gaza. Sedan fr man det drifrn.
Evakuera nstan hela Gaza. Palestinierna fr fly till Sinai.
Bygg upp Gaza
Sedan skall palestinier i exil visa att de vill ha fred. De skall allt med krig och terror.
Palestinier fr sedan skriva p avtal fr att tervnda att aldrig ing i krigs och terrorhandlingar mot Israel. Gr de det blir de utkastade till Sinai igen.
Senast redigerad av TenBagger69 2024-04-29 kl. 08:25.
Citera
2024-04-29, 13:17
Medlem
FreeFromOpressions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
1. det verkar vl stmma att de tar livet av civilbefolkningen. Om det r rtt att gra det bara fr att Hamas gmmer sig bakom r tveksamt och om det stmmer alltid lter jag vara osagt. Ocks tveksam utifall det r exakt folkmord han sg ven om han sg folk mrdas.
Men om jag sammanfattar det man hr frn olika medier under denna lnga tid verkar israel skoningslsa och vrdslsa avseende civilbefolkningens liv, men det kanske blir s nr man r ett av Gud utsett folk.
Israel och dom flesta judar anser sig vara herrefolk som fr gra vad dom vill.
Citera
2024-04-29, 20:32
Medlem
Ken Drydens avatar
Det r ju ett himla hall kring ett eventuellt intagande av Rafah, men om det nu skulle ga rum, vad r det fr "parametrar" vi mste ta i beaktande?

Det r mjligt att jag hr kastar prlor fr svinen, men skit samma - here is my take: mina perspektiv r enbart militra. Jag struntar i andra dimensioner, ssom politiska, moraliska, ekonomiska, etc.

Runt om i vrlden tycks man nska att en vapenvila vore det bsta resultat av den hr pgende konflikten. Men vad man nog mste frst r att det fr Israels del handlar om seger och drefter vapenvila. Vad menas d med seger utifrn det israeliska perspektivet? Officiellt har detta definierats som att Hamas tillintetgrs som ett fungerande militrt hot. Hur gr man d det?

Olika revolutionra rrelser baserar sin styrka p olika saker. De kan se identiska ut p ytan, men deras strategiska tyngdpunkt vilar ofta p helt olika saker. Fr Hamas' del handlar det om en militr infrastruktur, dvs tunnelsystemet. Utan den kan organisationen inte fungera utanfr den rena dominansen av den palestinska civilbefolkningen (som kan klaras av utan denna infrastruktur).

Det viktigaste fr israelerna r allts att frstra tunnelsystemet. Hamas strategiska djup gr nmligen inte enbart bakt, enligt en traditionell tvdimensionell modell, utan ocks nedt, vilket skapar ett stridsrum i tre dimensioner. Det dr begriper israelerna mycket vl - och deras framgng i bekmpandet av stridstunnlarna kan mtas av oss som befinner oss utanfr striderna. Raketfabrikerna befinner sig under jord. Ser vi stora raketangrepp, fungerar tunnlarna, och om de avtar s drivs Hamas tillbaka. Vad vi ser r att den raket volym som Hamas mktade med i brjan av kriget (1000 per dag), nu har minskat till en negligerbar storhet (10 per mnad).

En annan viktig vektor fr israelerna r att dda "ledare". Definitionen av dessa r alltid vldigt oprecis och effekterna r svra att mta. Personligen r jag skeptisk till "ledarelimineringens" konkreta effekt p slagfltet. Det handlar nog mest om att gldja hemmaopinionen. Typ: "Ali abu al-Terrorist, Hamas bataljonschef i Khan Younis, ddades idag i en drnarattack." Hans nrmaste man tar givetvis ver. Inget har egentligen ndrats.

Dock kan den sammantagna rapporteringen av ddade palestinier ge oss en viss vgledning.

I krig ljuger alla. Men alla ljuger s att det ska bli trovrdigt. Ponera att Hamas sger att 35.000 palestinier har dtt. Det ligger i Hamas intresse att verdriva dessa siffror, s dra bort tio procent. Israelerna har sagt att de har ddat 13.000 Hamassoldater. Det ligger i IDF:s intresse att verdriva dessa siffror. Det r allts bara att dra bort tio procent frn dessa siffror ocks. Vad vi str kvar med r en mindre volym, men med samma proportioner, dvs att av dda palestinier r ca 40 procent legitima ddsoffer (dvs soldater) och 60 procent kollateralskador (dvs civilpersoner). Det r givetvis mycket trkigt att 60 procent av alla ddsoffer p den palestinska sidan r civilpersoner, men proportionerna i form av en tredjedel soldater och tv tredjedelar civilpersoner r hur det brukar se ut nr det handlar om SIB (dvs "strid i bebyggelse", "urban warfare") i Mellanstern. Israelerna ddar allts inte fler civilister i detta krig, n vid andra jmfrbara krig med andra aktrer, vilket borde stta punkt fr allt det nonsens som kolporteras gllande "folkmord".

Nr attacken mot Rafah ger rum kommer den nog se ganska annorlunda ut, jmfrt med ervringen av Gaza City och Khan Younis.

Till att brja med saknar Rafah nstan helt och hllet flervningshus, respektive byggnader med flera kllarvningar. Detta gr gatustriderna i Rafah betydligt enklare fr IDF, jmfrt med de tidigare stridszonerna. Att det inte finns strre kllarkomplex gr det svrt fr Hamas att kraftsamla och frnvaron av riktigt hga hus frsvrar givetvis observationskapacitet och utplacering av skarpskyttar. En frdel fr israelerna i i Rafah r ocks att det tunnelsystem som finns inte primrt r stridstunnlar, utan snarare smuggeltunnlar fr materiel, frndenheter och personal ver grnsen till Egypten.

En speciell svrighet med Rafah r givetvis vad man gr t civilbefolkningen. Denna har ju ackumulerats i omrdet. Frst ervrade IDF Gaza City. Detta gick snabbt eftersom Gazaborna flydde sderut mot Khan Younis. Nr angreppet kom mot denna plats flydde civilisterna nnu lngre sderut mot Rafah. Det hr har varit ett stort problem. Men vad vi ser nu r att Rafah tms p civilister p eget palestinskt initiativ. Araberna r ju inte helt dumma i huvudet, s de tar givetvis emot det erbjudande de ftt av IDF, nmligen att fflytta sig norrut. Om Rafah som mest hade 1,2 miljoner flyktingar, s r vi nu nere p 300.000. Vart har folk tagit vgen? Norrut, givetvis. Det r IDF som screenar dem nr de tervnder norrut. De kan ju knappast fly sderut, med tanke p det hat som finns mot palestinierna i andra arablnder.

P grund av Rafahs geografiska "konfiguration" s kommer israelerna att kunna dra nytta av en traditionell linjr slagordning med flera och (fr fienden) verraskande anfallsaxlar. Nr Gaza City intogs skedde angreppen kolonnvis och tmligen frsiktigt. Man kommer inte heller att vara lika beroende av intensiv frbekmpning frn exempelvis flygvapnet. Man kommer anvnda sig av artilleri och drnare som eldledare, dr insatserna sker la minute, s att sga.

Jag tror att det bara kommer att behvas en division fr att inta Rafah - och det kan ske tmligen kvickt.

Snacket gr vilken division som ska anvndas. Jag freslr gamla hederliga 162:a pansardivisionen ("Stldivisionen"). Andra tror - p goda grunder, fr man vl sga - att det kommer att bli 36:e mekaniserade infanteridivisionen ("Den stora vreden").

Vilken division tror ni deltagare hr i trden r den bsta att leda ett israeliskt angrepp p Rafah? Det vore roligt att f veta.
Senast redigerad av Ken Dryden 2024-04-29 kl. 21:09.
Citera
2024-04-29, 22:34
Medlem
70 % av amerikanerna vill att Israel skall g in i Rafah och utplna Hamas.

https://harvardharrispoll.com/wp-con...KeyResults.pdf

Hller med!
Citera
2024-04-30, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset

Det finns ingen civilbefolkning i Gaza, utan enbart terrorister och barn som r avlade fr att bli terrorister. Israel har legitim rtt att frita sina gisslan och eliminera alla och allt som utgr hinder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in