Citat:
Ursprungligen postat av
Ken Dryden
Rafah:
Tittar man på styrkesammansättningar så brakar det nog loss snart.
Man kan notera att 933:e mekbrigaden "Nahal" har dragits tillbaka från Khan Younis för att öva med förbandets moderformation, 162:a pansardivisionen (eller "Ståldivisionen").
"Nahal" är det södra militärområdets mest stridsvana aktiva formation och är självskriven vid en insats mot Rafah.
För att fylla tomrumnet efter "Nahal", när det gäller polisieringen av området mellan Khan Younis och Gaza sätter IDF in inte mindre än två reservformationer, nämligen 679:e pansarbrigaden "Yiftah" och 2:a infanteribrigaden "Carmeli".
162:a pansardivisionen kommer nog att ansvara för erövringen av Rafah under Södra Milostaben "Pikud Darom".
Ska vi säga att aktiviteterna börjar nästa fredag? Vad tror ni?
Du verkar känna till detaljer som såna som jag kan bara drömma om.
Allt jag vet är sammanfattat på en TextTV-sida som åberopar israeliska medier (Jerusalem Post). Jag har tolkat det som att det tar tid att relokera 1 mln människor och att några offensiva stridsaktiviteter är inte att vänta förrän om fyra-fem veckor. Det känns som en lång tid, för det som gäller i Gaza är att inte ge Hamas något andrum. Hoppas du har rätt, när du tippar på nästa fredag.
UTRIKES PUBLICERAD 24 APRIL
Uppgift: Plan för Rafah-utrymning
Israel planerar att evakuera över en
miljon palestinier från Rafah inför
den utlovade markinsatsen mot Hamas
i Rafah. Det uppger israeliska medier.
Palestinierna kommer att beordras att
utrymma staden
inom fyra-fem veckor,
uppger Jerusalem Post.
Israeliska företrädare har tidigare
talat om att upprätta "humanitära öar"