2024-04-25, 23:35
Medlem
Ken Drydens avatar
Rafah:

Tittar man på styrkesammansättningar så brakar det nog loss snart.

Man kan notera att 933:e mekbrigaden "Nahal" har dragits tillbaka från Khan Younis för att öva med förbandets moderformation, 162:a pansardivisionen (eller "Ståldivisionen").

"Nahal" är det södra militärområdets mest stridsvana aktiva formation och är självskriven vid en insats mot Rafah.

För att fylla tomrumnet efter "Nahal", när det gäller polisieringen av området mellan Khan Younis och Gaza sätter IDF in inte mindre än två reservformationer, nämligen 679:e pansarbrigaden "Yiftah" och 2:a infanteribrigaden "Carmeli".

162:a pansardivisionen kommer nog att ansvara för erövringen av Rafah under Södra Milostaben "Pikud Darom".

Ska vi säga att aktiviteterna börjar nästa fredag? Vad tror ni?
Citera
2024-04-26, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Rafah:

Man kan notera att 933:e mekbrigaden "Nahal" har dragits tillbaka från Khan Younis för att öva med förbandets moderformation, 162:a pansardivisionen (eller "Ståldivisionen").

"Nahal" är det södra militärområdets mest stridsvana aktiva formation och är självskriven vid en insats mot Rafah.

För att fylla tomrumnet efter "Nahal", när det gäller polisieringen av området mellan Khan Younis och Gaza sätter IDF in inte mindre än två reservformationer, nämligen 679:e pansarbrigaden "Yiftah" och 2:a infanteribrigaden "Carmeli".

162:a pansardivisionen kommer nog att ansvara för erövringen av Rafah under Södra Milostaben "Pikud Darom".

Du verkar känna till detaljer som såna som jag kan bara drömma om.
Allt jag vet är sammanfattat på en TextTV-sida som åberopar israeliska medier (Jerusalem Post). Jag har tolkat det som att det tar tid att relokera 1 mln människor och att några offensiva stridsaktiviteter är inte att vänta förrän om fyra-fem veckor. Det känns som en lång tid, för det som gäller i Gaza är att inte ge Hamas något andrum. Hoppas du har rätt, när du tippar på nästa fredag.

UTRIKES PUBLICERAD 24 APRIL
Uppgift: Plan för Rafah-utrymning

Israel planerar att evakuera över en
miljon palestinier från Rafah inför
den utlovade markinsatsen mot Hamas
i Rafah. Det uppger israeliska medier.

Palestinierna kommer att beordras att
utrymma staden inom fyra-fem veckor,
uppger Jerusalem Post.

Israeliska företrädare har tidigare
talat om att upprätta "humanitära öar"
för befolkningen. Nyresta tältläger
syns nu på satellitbilder utanför
Rafah och i Khan Yunis, uppger AP.

https://web.archive.org/web/20240426...se/text-tv/132
Citera
2024-04-26, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Rafah:

Jag tror att det du kallar för aktiviteter börjar när man fått bort civilbefolkningen från Rafah. Men man kan aldrig veta med IDF, som alltid överraskar. Nu kommer utrymningen underlättas av att USA gör en pir för lastbilar som kan köra in förnödenheter till Gaza. Hamnen kommer vara nära Gaza City. Det lär få fart på utrymningen, då folk i Rafah vill ta del av härligheten.

Opinionen i USA och Bidens önskan att bli omvald, gör detta till en försiktigt planerad militär insats. Kalkylen borde vara att Hamas blir mer villiga att förhandla när deras civila sköldar smiter i väg till Gaza City. Med tanke på hur Hamas förflyttat sig, och varit tvungna att lämna en massa skrot efter sig, så är det inte så svårt att invadera Rafah som det påskins. Det svåra är att inte skada de människor ur gisslan som fortfarande är vid liv.
Citera
2024-04-27, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dupazbita
Du verkar känna till detaljer som såna som jag kan bara drömma om.
Allt jag vet är sammanfattat på en TextTV-sida som åberopar israeliska medier (Jerusalem Post). Jag har tolkat det som att det tar tid att relokera 1 mln människor och att några offensiva stridsaktiviteter är inte att vänta förrän om fyra-fem veckor. Det känns som en lång tid, för det som gäller i Gaza är att inte ge Hamas något andrum. Hoppas du har rätt, när du tippar på nästa fredag.

UTRIKES PUBLICERAD 24 APRIL
Uppgift: Plan för Rafah-utrymning

Israel planerar att evakuera över en
miljon palestinier från Rafah inför
den utlovade markinsatsen mot Hamas
i Rafah. Det uppger israeliska medier.

Palestinierna kommer att beordras att
utrymma staden inom fyra-fem veckor,
uppger Jerusalem Post.

Israeliska företrädare har tidigare
talat om att upprätta "humanitära öar"
för befolkningen. Nyresta tältläger
syns nu på satellitbilder utanför
Rafah och i Khan Yunis, uppger AP.

https://web.archive.org/web/20240426...se/text-tv/132

Enligt personer i Rafah har evakueringen pågått de senaste veckorna. Inte lika trångt på Rafahs gator längre.

https://www.expressen.se/nyheter/var...a-barn-dog-nu/
Citera
2024-04-27, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Enligt personer i Rafah har evakueringen pågått de senaste veckorna. Inte lika trångt på Rafahs gator längre.

https://www.expressen.se/nyheter/var...a-barn-dog-nu/

Tack för länken. En typisk tidningsartikel om konflikten i Gaza. Exakt en mening av intresse. Övriga 41 sedvanligt dravel om stackars palestinska barn. Varje normalt funtad människa vet att Hamas vill maximera civila förluster medan Israel vill minimera detsamma. När 7/10 planerades, bestod grundläggande kalkylen av att världen skulle översvämmas av sådana artiklar som den i Expressen. Jag tycker att alla de som skriver, publicerar och sprider sådant skit, är de facto medskyldiga till 7/10 och allt som händer i Gaza sedan dess. Att stämma i kören som sjunger Hamas-agenda, bör klassas som stöd till en terrororganisation och lagföras.
Senast redigerad av dupazbita 2024-04-27 kl. 21:12.
Citera
2024-04-27, 22:39
Medlem
lossnuss avatar
Jag läste just detta på svt.se
”Nedräkning till en katastrof
Citat:
den planerade markoffensiven mot Rafah, dit 2,3 miljoner flytt och människor fortsätter att sätta livet till i israeliska attacker.
Kan det vara så underbart att 2,3 miljoner muslimer kommer att dö ?
Citera
2024-04-27, 23:59
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Rätten till hem och mark har ni förverkat för all framtid och får flytta eller dö. Er debila attack 7/10 hade judarna väntat på i decennier. Nu kan de rensa Gaza på muhammedaner och sätta igång med nya fräscha bosättningar, medan jag ser fram emot att charterturista i Khan Marine Park. Bra va?
Jag tror Israel har åtminstone tre mål. Det första är att ta hem gisslan. Det andra är att köra ut Hamas från Gaza.

Det tredje är att få palestinier i Gaza att känna smärta (inom de ramar som internationella regler tillåter) på grund av deras svek mot Israel, och få dem att undvika fortsatta attacker. Det sistnämnda är förmodligen otroligt svårt eftersom de flesta Gaza-bor är radikaliserade och tycker att "jag dör hellre än att se en värld där judarna inte är utrotade".
Citera
2024-04-28, 09:51
Medlem
Jag har från början tyckt att Israel skulle varit kyliga efter 7 oktober då över 200 var gisslan. Fokus från början hade varit att koncentrera sig på gisslan..inte starta krig på direkten.

När man hade förhandlat fram att gisslan släppts DÅ skulle man starta krig mot Hamas. Oavsett om man förhandlat fram vapenvila eller liknande skulle man visa total respektlöshet mot Hamas. Avtal skulle man kasta i papperskorgen och fullfölja en utplåning av Hamas.

Netanyanu svalde betet..och visar att bara krig gäller..oavsett om gisslan finns. Vad skall han göra nu? Han har pratat om markoffensiv i veckor nu men inget händer. Skall han låta Hamas få leva vidare?

Dags att leverera nu.
Citera
2024-04-28, 19:47
Medlem
Citat:
En påminnelse till alla blattar och palle-kramare om varför Israel är i Gaza.

136 SVT Text tisdag 23 apr 2024
UTRIKES PUBLICERAD 22 APRIL

Ambassadör: Då kan kriget ta slut

Flera världsledare har uttryckt oro
för den humanitära situationen på
Gazaremsan. USA:s president Joe Biden
har sagt att agerandet har gått för
långt och att det måste få ett stopp.

-Det finns bara ett sätt att få ett
stopp. Det tar stopp när gisslan är
släppta, säger Israels ambassadör i
Sverige, Ziv Nevo Kulman, i Aktuellt.

Han beklagar också de civila offren.

-Vi startade inte det här kriget, vi
vill inte att det ska fortsätta. Detta
krig kan ta slut i morgon om gisslan
förs tillbaka, säger ambassadören.

https://web.archive.org/web/20240423...se/text-tv/136
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/i...-fors-tillbaka

Korrekt analys. Israel kommer blåsa på. De kommer inte att sluta. De har nog en lista med säg 1000 kända Hamas-ledare på olika nivåer? De har att göra under lång tid att hitta och eliminera dessa…
Citera
2024-04-28, 20:47
Medlem
FreeFromOpressions avatar
Israelisk soldat emot kriget efter att ha sett folkmord på palestinier

Citat:
Channel 4 News
Israeli soldier speaks out on war in Gaza Fleeing Palestinians gunned down despite waving white flags, buildings flattened with whole families inside - the Israeli army has been widely condemned for its conduct in Gaza. Israel blames Hamas for hiding behind civilians, and for starting the conflict with its October 7th attack.

It’s rare to hear from soldiers who’ve served on the ground, but tonight one Israeli soldier tells us that what he witnessed turned him against Israel’s war.

He's voiced by an actor to protect his identity. And a warning you may find some images upsetting.
https://www.youtube.com/watch?v=Aa-VDAjL8vM
Vad säger ni om israeliska soldaten att han såg folkmord begås och är emot kriget?
Citera
2024-04-28, 20:51
Avstängd
Psykiatrireformers avatar
Det är jävligt sent nu och en Söndag och jag tror faktiskt att han kanske ville ha schysstare krigslagar och därför ej ville vara med och göra folkmord. Jag t.ex. hatar våldtäktsmän fast förstår att inte alla är så snälla som jag. Godnatt
Senast redigerad av Psykiatrireformer 2024-04-28 kl. 20:52. Anledning: Ordnade ett stavfel.
Citera
2024-04-28, 20:53
Medlem
KebabMedWhiskys avatar
Det förekommer inget folkmord mot palestinier, och även om det var sant så skulle det inte göra något då samtliga palestinier sympatiserar med Hamas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in