Citat:
Ursprungligen postat av
Jof
Hur som helst. Detta krig är småpotatis jämfört med andra världskriget.
Där bombade man gärna civila. Oavsett om man hade sina egna bland dem. Dresden var fylld av tusentals flyktingar när staden bombades sönder och samman av England och USA.
Nu kallas civila plötsligt ”oskyldiga”.
Det är kanske ett framsteg. Nya tider, nya normer.
Så var ska de oskyldiga placeras?
Det jag noterar är att det finns människor som tar dåliga beslut stort och smått och att antalet dåliga beslut påverkar hela omgivningen negativt. Ordet oskyldig kan tolkas med olika grader av skuld. Det som sker är självförvållat när man röstar på Hamas och envisas med att stödja terrorn efter den 7 oktober.
När konsekvensen av terror blir krig och när det är givet att konsekvensen av krig är död, är man oskyldig om man bedriver terror i ett grannland? Är dumma människor oskyldiga och utan ansvar? Befolkningen på Gaza lämpar över ansvaret för sina barn på främlingar. I min värld är det absurt med föräldrar som inte sätter sina barn främst.
Det var ett dåligt beslut för alla nyinflyttade på Gaza att lämna sina arabiska hemländer för att bli socialfall med en dröm att förinta Israel. De har ett eget ansvar för sig själva och för sina kvinnor och barn. De röstade på Hamas och de stödjer fortfarande Hamas.
Nu hoppas de på världsopinionen och svaga ledare i västvärlden. Det är ett dåligt val när vi ser hur bestämd Netanyahu är. Det hamasanhängare inte förstår är att Israel är en demokrati, och ännu inget misstroende mot Netanyahu och hans regering.
Israel har krigat med stor hänsyn till civilbefolkningen, där det är många personer på Gaza om tagit det dåliga beslutet att agera mänskliga sköldar.
Nu tror jag att IDF rensat upp olika tillhåll på Gaza och det som återstår är Rafah. Min spekulation är att nu evakueras civilbefolkningen och det som återstår i Rafah är Hamas och deras gisslan. Kriget kommer vara över när gisslan hittats.
Att förlita sig på världsopinionen och USA är ett dåligt val. Nu blir det mat och hårda ord mot Israel, men det kan svänga efter presidentvalet i USA. Gaza är redan obeboeligt och enda lösningen är att USA sätter press på arabländer att ta emot Gazabor till sina hemländer.
Att Gazabor och anhängare till Hamas stödjer terror kommer inte gynna drömmen om
Palestine när kriget är över, då ingen stat kommer vilja finansiera en återuppbyggnad under Hamas styre. Hade invånarna på Gaza inte varit Hamaanhängare hade det gynnat dem.
Man kan inte ha ett område med 2 miljoner arbetsskygga människor som stödjer militanta terrorister. Det vet även våra politiker i Sverige, som i detta krig har haft vett att hålla käft. Dessa människor på Gaza måste brytas upp i mindre grupper och komma till arabländer där det är nolltolerans mot terrorism.