Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Hur vet du att Hamas har brett stöd i Gaza? Den senaste korrekta undersökningen som gjordes var 2006 och var ett val. Hamas hade stöd av 44 procent. Hälften av befolkningen är född efter 2006. Sen kan ju folk ändra sig. Hamas styre i Gaza är en diktatur. Att försöka göra en korrekt undersökning i diktatur är mycket svårt. De undersökningar jag har sett spretar.
Om inte Israel eller Qatar visste vad som skulle hände osannolikt att många palestinier visste skulle hända. Normalt i terrororganisationer så delas de upp i celler. Man vet bara vad den egna cellen ska göra. Att folk utifrån visste något är liten, sen om man vet ska man våga kontakta Israel. Hamas har ett eget relativt väl fungerande kontra-spionage. De torterar och mördar politiska motståndare och de som de ser som förrädare.
Enligt fd CIA-chefen så har USA väldigt liten hum-int. De litar på Israel, men Hamas har varit duktiga på vända många israeliska spioner mot Israel. Dessutom verkar det vara så att den politiska och sociala delarna av Hamas inte hade någon aning om attacken. Och om de inte visste så tror jag vanliga palestinier visste väldigt lite.
Jag skrev i ett tidigare inlägg att Hamas stöd är svårt att mäta. Men det kan vara allt från 20-80 procent. Troligen närmare 20 procent än 80 procent. Då de flesta människor försöker ofta i konflikter inte vilja bli inblandade.
Du vet mycket väl att islamistisk fundamentalism har en inbyggd mekanism som gör att det är svårt för de indoktrinerade att bryta med den. Att tro att en stor del av Gazas befolkning efter valet 2005 skulle ha valt att vända sig emot Hamas skulle jag våga påstå är naivt. Det är inte rimligt att Hamas stöd sjunkit efter valet 2005, snarare stigit när nya palestinier fötts in i Hamas fundamentalistiska islamistiska livsåskådning.
Ergo: Hamas har brett stöd på Gaza. Hade de inte haft det, hade vi dessutom vetat om det.
Självklart har Hamas delat information på en need-to-know basis, något annat vore makabert amatörmässigt. Min poäng var att terroristattacken mot Israel den 7/10 var extremt omfattande och det är helt osannolikt att man skulle kunna köra runt på, och gömma stora raketartillerisystem utan att någon ”ovetande” palestinier sett något.
Det låter som att du försöker måla upp Hamas väpnade gren som en liten isolerad terrorgrupp med svagt stöd bland palestinierna på Gaza, som i skydd av mörkret smugit omkring och planerat attacken mot Israel. Genom sin utomordentliga taktik och välutvecklade underrättelseverksamhet har de stenkoll på vem som vet vad och att de på grund av detta klarat att hålla den här attacken hemlig. Nu får den stackars ovetande palestinska befolkningen kollektivt ta straffet för den här lilla terrorgruppens beteende.
Om det är den bild du har, så är den fel. Hamas är den Gaza-palestinska myndigheten och är helt integrerad hos den palestinska befolkningen – Hamas Gaza-gren består till 100% av palestinier som vuxit upp i Gaza. Hamas och palestinierna på Gaza är tätt integrerade.