2023-10-18, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
Det var en Hamas-raket som träffade sjukhuset. Videobevis.

https://www.youtube.com/watch?v=MyyW19ASpf4
Sjukhuset blev ju knappt träffat, parkeringen tog smällen, så inte bara har man skyllt på Israel men troligen ljugit om antalet döda
Citera
2023-10-18, 09:24
Medlem
baggebo1s avatar
Joel Davis med en intressant och rimlig teori till varför Israel bombade sjukhuset:
Citat:
My speculative read on why Israel would bomb a civilian hospital and piss off the world is that Biden was about to arrive in the region to meet with the leaders of the various other Middle Eastern leaders in addition to Netanyahu, and the Israelis feared he would strong-arm Israel into a subdued action in Gaza to maintain regional stability.

This attack ruins the American diplomatic position, the Muslim world is livid. Israel doesn't want the Americans negotiating a peace, it wants to force the Americans to defend them in a war.
https://t.me/joeldavisx/2905
Citera
2023-10-18, 09:25
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Fascinerande hur svensk media omedelbart nappar på betet och kablar ut: ISRAEL BOMBADE SJUKHUS
Attacken (eller misstaget) är fortfarande under diskussion. Och sjukhuset är intakt eller?

Israel behöver fö inte bomba sjukhus till atomer.
Israels övermakt är förkrossande och det finns gott om andra mål. Bara att välja och vraka.

Svensk media är fö skräp men det har ni kanske märkt...

Det är inte bara svenska medier utan även omvärldens som köper rakt av från Hamas uttalande. Vilket är i mina ögon rent av livsfarligt framförallt i en situation som denna som är en krutdurk av sitt största slag.
Citera
2023-10-18, 09:30
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YouthOfNation
Känns som hela arabvärlden bara kåpar och sjuder.

De sitter och tittar på och spammar att snart kommer "stor vedergällning" och de ska hjälpa sina "bröder" i babbestina. Men de gör fan inte ett smack.

All talk, no action

Det är intressant det där, den arabiska "solidariteten". Gaza gränsar ju även till Egypten, men har inte sett att dom fått kritik av några arabstater för sin stängda gräns mot Gaza?

Varför köper inte Gaza in sitt el och vatten från Egypten istället för det förhatliga Israel? Hur mycket pengar har dom rika oljestaterna skänk till Gaza under åren?

Jag är rätt säker på att om Finland eller Norge skulle hamna i krig så skulle Sverige öppna sina gränser, Men att öppna sina gränser för sina muslimska bröder i Gazar verkar ingen vara intresserad av. Konstigt.
Citera
2023-10-18, 09:30
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Det är inte bara svenska medier utan även omvärldens som köper rakt av från Hamas uttalande. Vilket är i mina ögon rent av livsfarligt framförallt i en situation som denna som är en krutdurk av sitt största slag.
Nu var det snarare ett uttalande av en israelisk minister, vars tweet sedan raderades, men what ever....
Citera
2023-10-18, 09:31
Medlem
Citat:

Om du läser i den här tråden märker du att du har fel och att många duktigt ätit sina Bonnierpiller varje dag.

Sverige har ingen media men om du syftar på den nationalzionistiska klanen Bonniers utgivning i Sverige så handlar rubrikerna om att man vill säga "ISRAEL GJORDE DET" för att sedan säga "UJ MAN GJORDE DET INTE", med resultatet att pappskallar som varken kan ekonomi eller storpolitik kommer att stödja den av media "missgynnade" underdogen Israel.
Citera
2023-10-18, 09:32
Medlem
Ken Drydens avatar
Samma flashbackare som nu med emfas hävdar att Israel skulle ha bombarderat något jäkla sjukhus i Gaza är samma personer som med lika stor emfas brukar hävda att ryssarna aldrig skulle göra något liknande i Ukraina.
Citera
2023-10-18, 09:35
Medlem
Fel...

Låt mig ge dig ett ex :

Du har 20 gisslan i en bank
Du förhandlar, så länge de lever kan du kakla... du kan begära en bil, ett plan , en bild på Maggan i bikini, vad vet jag...

Men om du dödar EN... EN...

Då är det "all bets are off" !!!!

Då går insatsstyrkan in... dödar dig, och det kvittar om du tog alla med i graven för det hade redan gått för långt

Samma gäller nu...

Hamas hade kommit undan om de sköt ner några soldater och tog gisslan

Då hade det vart "Another day in the ME"

flyganfall, 1000 Gaza bor döda och förströelse av infrastrukturer.

sen fångutväxling med tiden...

Men de SKÖT NER CIVILA , du vet de som ska känna sig trygga att staten skyddar de...

Nu MÅSTE Israel svara ...och de kommer be folk fara ...för detta gjorde väst mot IS... så kan inte ha dubbla måttstockar...denna ggn har Hamas verkligen gjort bort sig och omvärlden kan glömma att Hamas kommer undan

Israel har aldrig belägrat Gaza
Nu gör de det... för de kommer innan markoffensiven trötta ut fienden och se till att deras nära och kära oxå lider...

Du kanske vet känslan när ens föräldrer har ett kass jobb och har bara bröd och mjölk sista veckan innan lönedag, för se sin familj gå hungriga...?? ett exempel

Ja multiplicera det med Gaza nu... även Hamas antar jag älskar sin fru, päron, barn så se de lida kommer påverka deras moral att de inte kan mäta de.

Detta kommer Israel fortgå...

Qatar vill sända in material, denna ggn om Israel går med på det...så kommer priset vars extremt högt... dvs diplomatiska förbindelser...för Israel behöver inte bygga, kan göra de till Beduiner, dvs bo i tält
Ingen rättighet att du måste bo i ett betong bygge

Israel har också mkt att vinna, var så säker..

(jag är inte ödmjuk när folk inte ens besvärar sig att läsa innan man kaklar, som sätta mig som jurymedlem i Idol när kan inte ett skit om det)

Sen att folk tror Israel skulle gå in på sekunden visar folk styrs av känslor

När jag fäktades som 14 åring så fanns en gyllne regel "anfall aldrig med ilska "

Israel gör samma sak...att folk inte förstår det... komiskt

Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Du var inte särskilt ödmjuk. Jag är bara en vanlig spekulant, men är helt övertygad om att ett fördömande/förlorat stöd är extremt mycket viktigare idag än för 20, 40 eller 75 år sedan på alla sätt och vis.
Senast redigerad av David1982 2023-10-18 kl. 09:42. Anledning: tillägg
Citera
2023-10-18, 09:36
Medlem
Citat:

Det är sjukt. Hamas är närmast en sekt, en dödskult.
Fullständigt vansinniga människor. Finns ingen anledning att lita på ett ord de säger.

Det lilla jag sett av smällen vid sjukhuset, tyder inte på att Israel klantat sig. Den där fjuttiga smällen är säkerligen orsakad av Hamas.

Israel använder inte fjuttiga bomber. Det är Hamas som gör det.
Citera
2023-10-18, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Fel...

Låt mig ge dig ett ex :

Du har 20 gisslan i en bank
Du förhandlar, så länge de lever kan du kakla... du kan begära en bil, ett plan , en bild på Maggan i bikini, vad vet jag...

Men om du dödar EN... EN...

Då är det "all bets are off" !!!!

Då går insatsstyrkan in... dödar dig, och det kvittar om du tog alla med i graven för det hade redan gått för långt

Samma gäller nu...

Hamas hade kommit undan om de sköt ner några soldater och tog gisslan

Då hade det vart "Another day in the ME"

flyganfall, 1000 Gaza bor döda och förströelse av infrastrukturer.

sen fångutväxling med tiden...

Men de SKÖT NER CIVILA , du vet de som ska känna sig trygga att staten skyddar de...

Nu MÅSTE Israel svara ...och de kommer be folk fara ...för detta gjorde väst mot IS... så kan inte ha dubbla måttstockar...denna ggn har Hamas verkligen gjort bort sig och omvärlden kan glömma att Hamas kommer undan

Israel har aldrig belägrat Gaza
Nu gör de det... för de kommer innan markoffensiven trötta ut fienden och se till att deras nära och kära oxå lider...

Du kanske vet känslan när ens föräldrer har ett kass jobb och har bara bröd och mjölk sista veckan innan lönedag, för se sin familj gå hungriga...?? ett exempel

Ja multiplicera det med Gaza nu... även Hamas antar jag älskar sin fru, päron, barn så se de lida kommer påverka deras moral att de inte kan mäta de.

Detta kommer Israel fortgå...

Qatar vill sända in material, denna ggn om Israel går med på det...så kommer priset vars extremt högt... dvs diplomatiska förbindelser...för Israel behöver inte bygga, kan göra de till Beduiner, dvs bo i tält
Ingen rättighet att du måste bo i ett betong bygge

Israel har också mkt att vinna, var så säker..

(jag är inte ödmjuk när folk inte ens besvärar sig att läsa innan man kaklar, som sätta mig som jurymedlem i Idol)

Hehe. Jag hoppas att det blir så, sen får vi se om du har rätt och det kanske du har.
Citera
2023-10-18, 09:42
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nu var det snarare ett uttalande av en israelisk minister, vars tweet sedan raderades, men what ever....

Nej var ingen minister. Det var en influencer vid namn Hanaya Naftali som tweetade att sjukhuset exploderade pga vapenlager. Detta gjorde han bara några minuter efter sprängningen när ingen kunde veta någonting.

Naftali är anställd av Likud för att opinionsbilda på Twitter. Hans position är som om Moderaterna hade anställt typ Ivar Arpi för att twittra grejer. Nu var denne man ute i ogjort väder.

Han trodde uppenbarligen själv att Israel hade skickat en bomb mot sjukhuset men att explosionen blev så kraftig för att det fanns ammunition på området.

Detta var hans (och ingen annans) spekulationer i ett tidigt skede och visade sig snart vara fel, vilket föranledde raderingen.

Pinsamt för honom, men hans tweet ska inte tas på allvar.
Citera
2023-10-18, 09:42
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Du har helt rätt att man skyller på varandra. Sverige blev bombad några gånger under WWII. Möjligen 1-2 gånger med vilja. Båda sidor hade skäl att skrämma Sverige. Dock var det troligen av misstag, men de erkände väldigt sällan.

Om det var Israel så kan det bero på tre skäl

1 Målet var extremt viktigt

2 Olyckshändelse

3 En Pilot som ville verkligen hämnas.
Tror i så fall mest på nummer 1. De har en lista över mål.

Sen är jag inte övertygad av den videobevisning som Israel lägger fram som del i en (des-)informationskampanj. Samtidigt som det ska sägas att bilderna och videorna från nedslagsplatsen inte gör mig klok. Det verkar inte vara en fullträff på själva sjukhusbyggnaden, vilket jag trodde när jag såg de första videorna med en gigantisk smäll.

Och, viktigast: Som jag skrev i går är det till syvende och sist omvärldens reaktioner som är avgörande. Jag noterar att den pro-israeliska opinionen är fortsatt bombstark i Sverige, men det är trots allt viktigare hur t.ex. Turkiet reagerar. I går var det i alla fall världens liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in