Citat:
Ursprungligen postat av
Lugnochfinnutack
Trevligt med ett seriöst inlägg, alltför få på FB.
Det är enormt komplicerat att få ordning på alla olika markkrav från båda håll. Judar har köpt fastigheter under lång tid i Jerusalem tex. En del av dessa borde också lämnas tillbaka.
FN borde tillsätta en kommission som håller på i många år. Så båda parter till slut får tillbaka något och även får ge upp något.
Flyktingproblemet härrör från Arabförbundets (arméer från Egypten, Libanon, Syrien, Jordanien, Irak, Saudiarabien o Jemen) gemensamma överfall på Israel, 1948.
En oberoende FN-kommission kom fram till att kriget skapade 700 000 flyktingar (Israelerna säger att det bara var 500 000 och araberna brer på med en miljon). Ca 50 000 lever fortfarande men är nu till åren.
Folkrättsligt räknas inte barn och barnbarn till flyktingar som flyktingar själva. Under andra världskriget tvingades exempelvis 400 000 finländare bort från Karelen - dessa var flyktingar, men deras ättlingar är inte det. Nu accepterar de flesta araber inte denna hävdvunna modell. De anser att samtliga avkommor till de ursprungliga flyktingarna är flyktingar även om de bara är ingifta. Om jag åkte ned till Damaskus och gifte mig med en "palestinsk" tjej från Syrien, skulle även jag betraktas som "flykting" med "rätt" till "återvändande" - och våra framtida barn (och deras barn) likaså.
På grund av detta absurda sätt att räkna finns det idag inte mindre än 7 miljoner flyktingar, som alla har "rätt" att "återvända". Så länge som araberna inte ger upp denna dårskap - och kanske går med på något slags ekonomisk kompensation till de ursprungliga flyktingarna - så är Israel/Palestina-frågan olöslig med fredliga medel.