2023-10-16, 12:35
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Trevligt med ett seriöst inlägg, alltför få på FB.

Det är enormt komplicerat att få ordning på alla olika markkrav från båda håll. Judar har köpt fastigheter under lång tid i Jerusalem tex. En del av dessa borde också lämnas tillbaka.

FN borde tillsätta en kommission som håller på i många år. Så båda parter till slut får tillbaka något och även får ge upp något.

Flyktingproblemet härrör från Arabförbundets (arméer från Egypten, Libanon, Syrien, Jordanien, Irak, Saudiarabien o Jemen) gemensamma överfall på Israel, 1948.

En oberoende FN-kommission kom fram till att kriget skapade 700 000 flyktingar (Israelerna säger att det bara var 500 000 och araberna brer på med en miljon). Ca 50 000 lever fortfarande men är nu till åren.

Folkrättsligt räknas inte barn och barnbarn till flyktingar som flyktingar själva. Under andra världskriget tvingades exempelvis 400 000 finländare bort från Karelen - dessa var flyktingar, men deras ättlingar är inte det. Nu accepterar de flesta araber inte denna hävdvunna modell. De anser att samtliga avkommor till de ursprungliga flyktingarna är flyktingar även om de bara är ingifta. Om jag åkte ned till Damaskus och gifte mig med en "palestinsk" tjej från Syrien, skulle även jag betraktas som "flykting" med "rätt" till "återvändande" - och våra framtida barn (och deras barn) likaså.

På grund av detta absurda sätt att räkna finns det idag inte mindre än 7 miljoner flyktingar, som alla har "rätt" att "återvända". Så länge som araberna inte ger upp denna dårskap - och kanske går med på något slags ekonomisk kompensation till de ursprungliga flyktingarna - så är Israel/Palestina-frågan olöslig med fredliga medel.
Senast redigerad av Ken Dryden 2023-10-16 kl. 12:38.
Citera
2023-10-16, 12:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Så länge Arafat tillläts leva var Fatah den starka rösten i Palestina. Då var Hamas en rörelse i periferin.
Sedan råkade Arafat och Rabin få fredspriset.
Det retade tydligen någon som INTE vill ha fred.
Först mördades Rabin. Seden hade de ihjäl Arafat.
När Arafat var borta tappade Fatah sin makt. Det gjorde att Hamas växte.
Allt arbete mot en hållbar fred som Rabin och Arafat stod för, var som bortblåst.
Morden på Rabin och Arafat utfördes av krafter som INTE vill ha fred.
Kanske skapades inte Hamas av Israel, men krafter innom Israel ville få bort Fatah. Då passade Hamas krigiska hållning bättre.

Tack! Ouff... Antar att jag har en jävla massa mer att läsa och lista ut... Men jag börjar med den här

https://www.youtube.com/watch?v=Rb_LCXoD47M&ab_channel=VideoLife
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Jenkins
Ok. Rätt vidrigt synsätt. Retoriskt - om Hamas skulle ha en cell här och där i civila hus i Tel Aviv, skulle Israel bomba dom husen då och låta civila dö? Eller skiljer dom på värdet mellan judiska och palestinska civila?

Du skulle säkert bomba det också om nödvändigt. Däremot skulle de först försöka utrymma civila, precis som de gör i Gaza.
Citera
Medlem
Rotebro-Retards avatar
Antalet kidnappade småbarn, kvinnor och pensionärer som förts in i Hamas-grottorna är f.n. 199 personer.

Har ni sett hur demoniska palestinierna är? Det här är ändå en som lever och bor i Australien och så rabiatradikal. https://www.youtube.com/watch?v=eHx3bjOLKao
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Att det ska vara så jävla svårt för terrorstaten Israel & deras förnedrade clownarmé att öppna upp humanitära korridorer så att all hjälp kan komma in. Hela världen ser vilka det är som är "djur". Och så bombar de fortfarande i söder dit de vill förflytta folk.

https://www.aljazeera.com/news/liveblog/2023/10/15/israel-hamas-war-live-gaza-hospitals-fuel-to-last-24-more-hours-un-says

Uppenbarligen var det ett gigantiskt misstag att ge judarna en egen stat på palestiniernas mark.

Ja. Det är ett misstag av Israel att inte göra både och faktiskt. Då skulle de kunna peka på att de gör "allt" för att förhindra civila döda samtidigt som de gör "det andra". Stort misstag. Begriper inte hur de inte kommit fram till detta tidigare. Sannolikheten att Hamas understödjs genom detta skulle ju vara enbart på marginalen. Samtidigt som Israel skulle ses med andra ögon. Men det kanske kommer. Detta är ju inte över än på flera år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Ibland så funderar jag på om Hitler faktiskt hade en poäng.

Överallt där judar styr så blir det bara kaos och elände i olika delar av världen.

Blev det inte väldigt mycket kaos och elände i Tyskland efter Hitlers katastrofala krig?
Citera
2023-10-16, 12:40
Medlem
Rotebro-Retards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Ibland så funderar jag på om Hitler faktiskt hade en poäng.

Överallt där judar styr så blir det bara kaos och elände i olika delar av världen.

Det är klart du tycker så din lilla islamistnazist.
Citera
2023-10-16, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vildhane
Det där stämmer inte alls. Det där är propaganda som du läst.
Det gör det visst det, det krävs bara att du gräver och tänker till bättre för det är många som nu begriper upplägget.
Israel skapade och hjälpte Hamas få makten, Israel bestämde sedan att de inte skulle ha mer val i Gaza och det sipprar ut mer och mer information om att Israel ligger bakom denna "false flag" för att de skall kunna meja ner hela Gaza till marken.
Citera
2023-10-16, 12:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Israel bestämde sedan att de inte skulle ha mer val i Gaza och det sipprar ut mer och mer information om att Israel ligger bakom denna "false flag" för att de skall kunna meja ner hela Gaza till marken.

Jag vet inte det jag.. Det känns som att en jäkla massa krafter utifrån, från alla håll... Har försökt att påverka...
Citera
2023-10-16, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotebro-Retard
Antalet kidnappade småbarn, kvinnor och pensionärer som förts in i Hamas-grottorna är f.n. 199 personer.

Har ni sett hur demoniska palestinierna är? Det här är ändå en som lever och bor i Australien och så rabiatradikal. https://www.youtube.com/watch?v=eHx3bjOLKao

Finns många. På båda sidor. Ord och inga visor. "Israel har ingen rätt att existera." (Australien kanske borde ha koll på dylika individer med sådana mycket radikala uppfattningar. Eller är hon ute efter att provocera bara. Click-bait? 🤷‍♂️)
Citera
2023-10-16, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vildhane
Jag vet inte det jag.. Det känns som att en jäkla massa krafter utifrån, åt alla håll... Har försökt att påverka.

Tror det mer handlar om att det är så många åsikter i frågan och därför blir det väldigt rörigt.

Det jag tycker de flesta ändå borde begripa är att Israels militär aldrig skulle göra denna missen om att släppa in dem. De bröt stängslet på 15 olika ställen om jag minns rätt samt att de även flög in. Och låta dem "härja" under nästan en hel dag.

En fördel är att de i Israel begriper att detta är fejk för de vet hur tuff gränsen är, inte ens små djur kan ta sig igenom. Även om Israel infört stenhård censur mot de interna protesterna så verkar den växa sig starkare och starkare. Benjamin Netanyahu kan få komma att löpa gatlopp

Befolkningen vet om att hela gränsen är övervaka av drönare och robotar som kan skjuta ner allt som inte beter sig normalt.
Citera
2023-10-16, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Jenkins
Igen - jag försvarar inte Hamas. Vad är det du inte förstår?

Och var och en väljer att tro på vilka orsaker som påverkade vad beroende på vilken sida som började vad och inte. Fakta är dock att det var sionismen som påbörjade hela konflikten och att dom grupper som bodde där alltid påtvingats avtal som aldrig gangster dom och utan deras medverkan. Balfouravtalet skrevs av en engelsman och en utländsk jude.

Och världen (ägaren av territoriet) bestämde hur Palestina skulle delas upp. Palestinierna sa nej. Hade de sagt ja så hade haft sitt land. Palestinierna måste lära sig att ta ansvar för sina dumheter. Annars kommer världen till slut tröttna på dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in