Citat:
Ursprungligen postat av
Byzantinsk
Vem har sagt att det fanns en palestinsk premiärminister? "Palestina" är namnet romarna gav området när det styrdes av en seriös statsbildning och inte pajasmänniskorna som försöker leka stat i området nu. "Palestinier" syftar på araberna som bodde i området, brukade jorden, ägde stora delar av marken innan judar började massinvandra till området i slutet av 1800-talet. "Palestina" syftar inte på någon förefintlig arabisk statsbildning. Förstår du inte det?
Om det är så att man inte har rätt till något land för att man inte redan har ett land, så blir ju Israels grundande ännu mer obegripligt. Det fanns ju inget Israel 1948, så varför skulle man ha rätt att utropa Israel 1948? Araberna var där och i absolut majoritet långt in på 1900-talet, och man tog landet ifrån dem och drog igång det här bisarra spektaklet. Ironiskt nog gjordes det till stor del genom terrorism, inte minst mot Storbritannien. För övrigt torde det väl vara ganska uppenbart att inget av de här folkslagen borde ha självständiga länder överhuvudtaget, utan vara underställda någon form av seriös kolonialmakt. Men det lär ju bli Kina nu, efter att vi tappat bollen.
Fantastiskt inlägg. Det är en av de bästa sammanfattningar jag har läst.
Sant: varken judarna eller araberna i området borde ha ett land där.
Jag har själv varit inne på tvångsförvaltning (genom FN).
Men nu är en del av cirkusen slut iaf. Handskarna har åkt av en sista gång och Gaza som vi känner det, är ett minne blott. Känns ju ganska skönt, mitt i misären. Den 7/10 bevisade Hamas (en sista gång) att det bara delvis handlar om geografi. Det handlar också om civilisationsnivå. Ska ett folk dominera i området, ska de vara judarna (oavsett hur sviniga de är). Med tiden kommer vi att acceptera deras seger, precis som vi har accepterat andra segrar i världshistorien.
Och nu verkar alla pusselbitar falla på plats så perfekt, att man inte behöver vara konspirationsfetishist för att förstå att Israel, USA och UK (bland andra) har låtit kaoset uppstå denna gång. Ju mer man tänker på det, desto knasigare blir storyn om om den sovande israeliska säkerhetstjänsten.