2023-10-15, 13:18
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Sedan Putin fick sin arresteringsorder och inte längre kan resa nånstans i världen så blev det ganska tydligt att det inte är riskfritt för civiliserade länder att begå krigsbrott.

Sånt gäller inte Israel.
Citera
2023-10-15, 13:18
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankhelvete
Du beskriver just nu varför det inte finns någon lösning med konflikten utan att Palestina eller Israel försvinner från kartan. Du förespråkar själv folkmord på Israel och säger att dom ska fördrivas .. Har du förstått att dom är oerhört mycket starkare militärt ? Ni gräver er egen grav, helvete vad ni inte förstår hur djupt i skiten ni sitter.

Israel har kastat handsken för att ni biter som galna hundar och inte är intresserade av en fredlig lösning. Lycka till
Ja, det känns tämligen hopplöst detta. Som svensk skulle jag helt självklart hellre se att araberna fick förbli i Kaanan, men de omöjliggör verkligen med sitt uppförande ett sådant scenario.
Citera
2023-10-15, 13:19
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av profilmannen
Fint av dig att ha sådana åsikter. Jätteduktig är du. Men du har fel. Israel har all rätt att göra det de gör nu. Jag tycker att det är oerhört bra att Sverige som nation inte fördömer Israel så som du önskar.

Notera att Hamas fortsatt skickar raketer in i Israel. Det är OK enligt dig alltså?

Folk som du är outbildade och korkade. Hela världen fördömer det som båda sidor gör mot civilbefolkningen.
Lär dig se saker utanför ditt hat. Barn, oskylda, oavsett svensk, palestinier, Israel, eller vart man bor är aldrig ett legitimt offer.

Att ge igen på civilbefolkningen är enligt FN inte accepterat. Civilbefolkningen skall alltid skyddas.

Du kan tycka och tro vad du vill, men du framstår som extremt obildad och tafflig. Ett råd, prata inte så utanför flashback...
Citera
2023-10-15, 13:19
Medlem
VetVemDuArs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Jag tillhör ingen av sidorna per se, jag motsätter mig bestämt alla angrepp mot civila, oavsett om bomberna faller i Israel eller i Gaza. Jag har aldrig ens försökt försvara Hamas, t.ex. Att man tvingas betona kritiken mot just Israel är enbart för att det verkligen behövs i dessa tider, när det är sådan enorm slagslida åt ena hållet, dvs "idoliseranet" av Israel och ursäkterna för alla brott som begås av israelerna mot civilbefolkningen, även på politisk myndighetsnivå. Därtill blottar konflikten och omvärldens hantering av den en rad skenheliga motsägelser som man kan anmärka på.
Håller med om mycket i det du skriver men skulle också vilja tillägga att lite beroende på var i världen du är, uppfattas endera parten på ett idoliserande sätt, medan den andra demoniseras. Just nu i Europa lutar det mot en idealisering av Israel och demonisering av Palestina, men det var inte länge sedan förhållandena var omvända.

Personligen skulle jag säga att skenheligheten och skulden är ganska jämnt fördelad mellan de direkta parterna och deras allierade. Jag är dessutom helt övertygad om att det förhållningssättet är den enda vägen till en lösning av konflikten.
Citera
2023-10-15, 13:20
Medlem
Rotebro-Retards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vansterLeft
Vi Palestinier släpper aldrig vår rättighet.
Sedan är du dum i huvudet för att jämföra oss med Tyskland eller Poland, Palestina för det första är det mest heliga land i världen, inte som något jävelland här i kontinenten. Annars skulle inte judarna krigat alla dessa år för att få tag på det. De kunde ha sin egen stat här i Europa.
Judar har valt fel land att ockupera, vi är den mest envisa folk i värden. Vi kommer att kriga dem, fram till domedagen tills de återvänder till sina hemländer. Det kommer kosta oss mkt, men alla nationer som fick sin frihet har betalat mkt för det.

Det är därför inga fredsavtal fungerat med er sen 1948 och varför inga fredsavtal kommer fungera i framtiden heller. Fred med judar är det absolut sista ni vill ha.

Alla "framsteg" som MSM visat att ni gjort genom åren är bara ett skådespel och Fake News. Ni har inte kommit längre i livet trots att hela världen försörjer er. Ni är beroende av mångmiljadbeloppen ni får årligen i bidrag och ni tillför ingenting öht annat än krig och förödelse. Kom in i 2000-talet. Mohammads 600-tal är över.
Citera
2023-10-15, 13:22
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Två obekräftade nyheter från Egypten.

Den första är att deras säkerhetsråd samlas och man diskuterar att föra humanitiär hjälp in i Gaza även utan Israels tillåtelse.

Det andra är att deras flygstridskrafter nu är i högsta alert.

Obekräftat som sagt...

En andra amerikansk hangarfartygsstyrka på väg dit nu USS Gerald Ford.
Det lät som en tredje var på G oxå, fast den måste komma från Persiska viken så det kommer att ta ett tag isf.
Låter som tuffa tider framöver, sverige kanske hjälper till också?
Citera
2023-10-15, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det var en fruktansvärd och oförsvarlig attack på oskyldiga som terroristerna i Hamas gjorde sig skyldiga till.

Men det rättfärdigar förstås inte hämnd som i sin tur innefattar civila män, kvinnor och barn.

Det den israeliska staten och den israeliska militären nu sysslar med är mord på oskyldiga. Det går inte att ursäkta detta heller.

Genom att inte erkänna detta och tala klarspråk om det och reagera på något sätt mot Israel sanktionerar den svenska regeringen, EU och svensk press morden på civila och attacken på det palestinska civilsamhället i Gaza. Det är oerhört illa att Sverige som nation inte starkt fördömer Israels agerande.

Det är inte rimligt att Israel skall få hålla på med detta ett tag som något slags förståelig reaktion, för att USA, EU och Sverige först därför skall mana till besinning. Mord är mord. Att Hamas verkar mitt i civilsamhället är ingen ursäkt det heller. Det innebär ovillkorligt att man får avstå från att bomba dem på det sätt som görs.

Israel skulle alltså bara tackat och tagit emot och sedan levt vidare som vanligt?
Citera
2023-10-15, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Inget kommer att hända. Israel kan i princip hälla napalm över hela Gaza+Västbank och komma undan.
Förhoppningsvis!
Man måste visa världen att det aldrig skall löna sig att fegt gå över gränsen till sin granne och döda över 260 obeväpnade ungdomar som är på en freds och kärleksfestival, och/eller de över 1000 civila obeväpnade barn, kvinnor, handikappade, gamlingar som kallblodigt mördades i sina hem, på det mest brutala sätt, en del fick halsarna avskurna, en del sköts i ryggen, man dödande föräldrar och tvingade barnen se på, man roade sig med att tända eld på levande människor. Dessutom har det ju nu visat sig att de hittat nedskrivna planer på de Hamas terrorister som dog som visar att man skulle ta sig in på skolor osv.
Hela världen måste se och förstå att om man gör ett sådant här dåd så kommer du och ditt folk få lida och betala, och det är exakt det som händer nu, nu betalar Palestina det Hamas startade.
Citera
2023-10-15, 13:25
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Men det hade heller aldrig före 1948 varit ett Israeliskt land. Det fanns judiska småstater där på bronsåldern och kanske möjligen ett enat kungadöme Israel under ett hundratal år på tusentalet f.kr. även om det är tveksamt. Den enda självständiga stat som funnits i området och som man vet omfattat huvuddelarna av dagens Israel och de ockuperade palestinska områdena är den kristna korsfararstaten Kungariket Jerusalem, som för övrigt råkar vara den enda självständiga staten alls i området sedan bronsåldern. Den spanska monarkin gör sedan gammalt anspråk på och använder fortfarande titeln Kung av Jerusalem (via arv från tiden med personalunion med Tysk-Romerska kejsardömet), så om kriteriet för att få existera som självständig stat i dagens Israel-Palestina är att ha existerat som självständig stat i området före 1948 så får man väl upprätta en kristen stat som del av eller i personalunion med Spanien. Känns lite knepigt kan jag spontant tycka.

Eller så får man konstatera att Israel har rätt att existera eftersom världssamfundet genom FNs säkerhetsråd 1948 erkände Israels rätt att existera, inom 1948 års gränser. Samtidigt erkände dock världssamfundet också genom FN det palestinska folket rätten till en stat omfattande de av Israel sedermera ockuperade palestinska territorierna Gaza, Västbanken och östra Jerusalem (säkerhetsrådets definition och begrepp). Och så får det vara lite som det vill med Balfourdeklarationer, möjliga bronsåldersstatsbildningar korsfararstater liksom argument (som förekommer men du ej framfört) som vilar på att Gud/Jahve/Allah har ett särdeles stort intresse för lantmäterifrågor och således genom en skrift eller annan skänkt viss land till viss folkgrupp av viss religiös övertygelse.

Men istället för att börja bilda sin stat 1948 valde Palestinierna med hjälp av sina arabiska grannar att anfalla den 1 dag gamla staten Israel. För i FN mandatet står det att det ska existera två likvärdiga stater, en judisk och en palestinsk då det brittiska protektoratet upplöstes.

Palestinierna ville ha allt och anföll direkt istället för att bilda sin stat.
Citera
2023-10-15, 13:26
Medlem
Yaskos avatar
Terrorstaten verkar ha bombat flera konvojer som försökte komma undan norra Gaza, efter uppmaningen att åka söderut.

https://x.com/idizerhan/status/1713260813392257215?s=20
Citera
2023-10-15, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Gör dig inte dummare än vad du är. Du vill få Israel att se ut som de dåliga (elaka), det är därför du listade dödstalen för båda parterna. Men dödstalen går inte att jämföra, därför är det du sysslar med totalt meningslöst och missvisande.

Jag har sagt det jag vill ha sagt.
Läser du min historik kommer du se att jag inte stödjer någon sida.

Ska jag vara kortfattad, är jag en person som älskar fred, men ser på oro hur världen utvecklas just nu..
Citera
2023-10-15, 13:27
Medlem
Encias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Jag njuter när jag nu ser hur Israel pulveriserar soptippen som ni kallar Palestina.
Du njuter av att se krigsbrott. Inte helt otippat men det är viktigt att folk ser dubbelmoralen med de som jämställer palestinska barn med hamas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in