2023-10-15, 12:03
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Frågan är inte så enkel. Vi tänker oss en tvåstatslösning där ingen part överträder gränserna. Ska palestinier få bo i Israel med fulla medborgerliga rättigheter (som idag), men Palestina ska göras ”judefritt”? Inte en enda jude/Israel får finnas på området?

Det rimliga vore väl att om palestinier får bo i Israel och vara medborgare med rösträtt och religionsfrihet, så ska samma sak gälla för israeler i en palestinsk stat?
Då kan man väl lika gärna slå ihop staterna till ett Israel-Palestina och låta judar och araber leva tillsammans? Det är ju det som uppenbarligen inte funkar, och det som ingen vill. Judarna vill det definitivt inte. De vill ha en egen stat för judar, vilket är själva anledningen till att staten Israel existerar.
Citera
2023-10-15, 12:04
Medlem
VetVemDuArs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
NMR hälsade på vid gårdagens demonstration i Stockholm för att visa sitt stöd till palestinierna som vill förgöra Israel.

Man kan nog anta att många i demonstrationerna tillhör olika vänsterpartier men att partierna själva förstår att man omöjligen kan stödja eller hylla Hamas terror officiellt.
Ja, NMR och Hamas förenas under "min fiendes fiende är min vän".
Citera
2023-10-15, 12:05
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Du får ju kalla det precis vad du vill, "It's a free world", men även om du vinklar det på det sätt du skriver ovan, är det likt förbannat en ren ockupation och inte minst en provokation.

Vilket bevisats otaliga gånger i den konflikt som pågått sedan dess.

Staten Palestina grundades 1994.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Palestina_(stat)#Historia

Den hade kunnat bildas redan 1948 men man valde att gå i krig istället. Som man förlorade. Vilket man kommer göra med det nu pågående kriget också.

Oavsett hur mycket du vill så var det inte Palestinsk mark som "Gavs" till Israelerna 1948. Lär dig för fan lite basic historia innan du gör bort dug.
Citera
2023-10-15, 12:05
Medlem
VetVemDuArs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nej
När hände det då?
Citera
2023-10-15, 12:07
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Ja, man är såklart inte sen att utnyttja situationen.

Citat:
Ursprungligen postat av VetVemDuAr
När hände det då?
This morning, tolkas som du vill.

Publicerades för nu drygt 20 minuter sedan.
Citera
2023-10-15, 12:07
Medlem
VetVemDuArs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onebiker
Jag har inget att bevisa, sanningen är som den är!
Du hävdar motsatsen så det är upp till dig att bevisa den.

Utvecklingsbidragen på miljarders miljarder i decennier har inte gått till utveckling av Gaza ett område som är ca 40km x 6-12km, om man använt alla miljarder till utveckling skulle man haft planetens bästa infrastruktur med avsaltningsanläggningar, kraftverk, avlopp osv osv, man har inget av detta, pengarna har gått till Hamas terrornätverk.

Du har en sista chans att bevisa motsatsen, om du inte gör det så är det färdig diskuterat. Som jag skrev dina inlägg är inte ens komiska , de är enbart trista förutsägbara med en barnslig agenda utan trovärdighet.
Jag hävdar ingenting utan undrar vad du bygger dina uppgifter på, vilka källor du har för påståendet.
Ditt svar hittills är "Jag har inget att bevisa, sanningen är som den är!"
Citera
2023-10-15, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det skulle väl vara om man påbörjar en uppbyggnad i Syrien för vidare transport in i Libanon, som används som språngbräda, men det finns flera problem med det scenariot. Främst att det skulle ta extremt lång tid och vara logistiskt knöligt, vilket du skriver, och att det skulle ge USA möjlighet att reagera. Tänk dig nånting liknande den ryska massanhopningen kring Ukraina i början på 2022, fast legitima mål som enkelt kan slås ut från luften. Dessutom skulle man bli tvungna att ta vägen över eller igenom Irak. Så jag vet inte.

Vilken typ av mål tror du att USA skulle attackera i Iran om Iran... Ja, vad fan ska man kalla det — "om Iran ger sig in i kriget"? Det känns faktiskt som det är i sitt närområde som Iran kan göra nåt. I sina egna omgivningar.

Om kriget sprider sig så att Iran agerar och inte bara genom sin klient - Hizbollah. Så kommer USA slå ut

Försörjningslinjerna genom Irak och Syrien. När det gäller Irak så kan det vara så att man tvingar landet och att stänga sina gränser och luftrum. Syrien skulle jag försöka låta Israel ta hand om (Minimera risken för ryska förluster genom USA) Hizbollah kan båda slå emot.

I Iran skulle jag

1 Iranska flygvapnet - Borde inte vara så svårt.

2 Robot och raket ramper.

3 Iranska flottan - Svårast, då den består av en massa småbåtar

4 Revolutions gardet.

Försöka muta armen till statskupp.

PS Möjligen Irans kärnprogram. Men det är väl 100 m ner i marken eller så.
Citera
2023-10-15, 12:08
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vansterLeft
För det första vi älskar inte döden, som du tycker. Men Israel dödar oss sedan 70 år!
Dagligen dödar Israel massvis. Det tar mer och mer av vår mark. Att göra motstånd för att befria och försvara sitt land, är ingen terrorism.
Borde ni inte koncentrera era insatser till att försvara marken Israel försöker ta över då?
Senast redigerad av Trolltestet 2023-10-15 kl. 12:29.
Citera
2023-10-15, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Al-jazeera vinklar informationen kraftigt till fördel för araberna, kan vara bra att veta. Det handlar inte om det som sägs i synnerhet, det handlar om att förstöra möjligheten för diplomatiska förbindelser, det är därför vi ser denna aggressivitet ifrån Hamas sida. Det är något större som står på spel. Alla mindre förklaringar fungerar som distraktionsförklaringar. Var inte naiv.

https://www.youtube.com/watch?v=qX5Fs9_UUj8 (4:15-4:40)

Att slicka röv på de som halshugger civila och eldar folk levande är minst lika patetiskt, om inte värre. Så det hoppas jag att du inte gör.
Al Jazeera visar kontinuerligt livestream från den Israeliska motattacken som nu påbörjats.
Du kan ju jämföra Al Jazeeras rapportering med ex.vis TV4, så inser du (kanske) att det trots allt är lite lättare att ta in Al Jazeeras även om de i sin frustration kan sminka siffrorna något..

Officiella verifierade källor säger nu 2423 dödade palestinier varav 723 barn.
Drygt 1300 israeler är dödade.

Detta är antagligen bara den bisarra början.

OCH du bör inte glömma bort anledningen till konflikten.

Du får ta bort solglasögonen från din politiska kompass..
Citera
2023-10-15, 12:10
Medlem
415brushans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onebiker
Jag har inget att bevisa, sanningen är som den är!
Du hävdar motsatsen så det är upp till dig att bevisa den.

Utvecklingsbidragen på miljarders miljarder i decennier har inte gått till utveckling av Gaza ett område som är ca 40km x 6-12km, om man använt alla miljarder till utveckling skulle man haft planetens bästa infrastruktur med avsaltningsanläggningar, kraftverk, avlopp osv osv, man har inget av detta, pengarna har gått till Hamas terrornätverk.

Du har en sista chans att bevisa motsatsen, om du inte gör det så är det färdig diskuterat. Som jag skrev dina inlägg är inte ens komiska , de är enbart trista förutsägbara med en barnslig agenda utan trovärdighet.

Du påstår något utan en källa, och kräver att den som efterfrågar källa ska langa fram en källa som motbevisar ditt påstående, utan att själv lägga fram källa eller bevis för ditt påstående..

Fattar du hur pass utvecklingstörd du framstår som?
Citera
2023-10-15, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Det vet jag inget om,

Men Israelerna hade suttit i en betydligt "bättre sits" om de inte utropat sej till egen stat på palestinsk mark.

För hade konflikterna eskalerat om inte Israel beslutat detta hade de haft ett annat stöd idag än de nu har.

Att ockupera har aldrig varit ett legalt tillvägagångssätt i världen.

Googla då? Om du läser på om Israels historia så får du en bättre förståelse för deras utgångspunkt. Det behöver inte vara din egen åsikt, men väldigt många verkar inte förstå alls hur de flesta i Israel tänker och varför landet bildades.

Vilka är ”de” som skulle haft bättre stöd idag om Israel aldrig hade bildats? Det skulle inte finnas något stöd för Israel om Israel inte fanns, eller vad menar du?

Du ser väl själv hur det ser ut i England, Frankrike, Tyskland, USA och Sverige? Miljontals mordiska antisemiter går runt och ropar ”död åt judar” på gatorna. Sen säger de att israeler ska ”flytta tillbaka” till de länderna. Men de vill ju döda judar i västvärlden också.

Många judar har flytt från väst till Israel de senaste kanske 15 åren. De är säkrare under raketbeskjutning i Israel än i ovan nämnda länder. De litar inte på att skyddas av England och Frankrike. Och hur ska de rimligtvis kunna göra det, när 30-talets Europa återupprepar sig till följd av massimport av islamistiska judehatare?

Det som händer nu övertygar bara israeler och judar världen över att de till varje pris måste ha ett eget land, där de kan försvara sig, för ingen annan gör det åt dem.
Citera
2023-10-15, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VetVemDuAr
Men nu går vi i cirklar. Jag har redan påtalat att konflikterna i området var förhärskande långt före 1948 och att det är väldigt många länder som skulle kunna hävda bättre rätt till landytan.

Nu pratar jag om Israels rätt till sitt område, inte de landområden som Israel ockuperat efter 1948, även om dessa också har sin grund.
Vilken "rätt" är det du menar??

Du ger ju mer eller mindre svar på din egen frågeställning.
Ska jag kunna svara på ditt inlägg får du utveckla isf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in