2023-10-15, 11:57
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag har svårt att se riktiga markinvasioner av Israel från Iran mm. Det är för långa avstånd och för dåliga vägar. Det finns inga järnvägar. De enda som kan göra det är Hizbollah och vill de egentligen? Eller försöker Iran tvinga dem? Libanon i sin helhet vill det inte.

Ska Syrien anfalla genom Golanhöjden - Det är dödfött. Egypten - det tror jag inte på och Jordanien är am och indirekt israelisk allierad.

Däremot kan det väl flyga lite robotar. Jag är mer rädd att Iran försöker stänga Persiska viken.
Det skulle väl vara om man påbörjar en uppbyggnad i Syrien för vidare transport in i Libanon, som används som språngbräda, men det finns flera problem med det scenariot. Främst att det skulle ta extremt lång tid och vara logistiskt knöligt, vilket du skriver, och att det skulle ge USA möjlighet att reagera. Tänk dig nånting liknande den ryska massanhopningen kring Ukraina i början på 2022, fast legitima mål som enkelt kan slås ut från luften. Dessutom skulle man bli tvungna att ta vägen över eller igenom Irak. Så jag vet inte.

Vilken typ av mål tror du att USA skulle attackera i Iran om Iran... Ja, vad fan ska man kalla det — "om Iran ger sig in i kriget"? Det känns faktiskt som det är i sitt närområde som Iran kan göra nåt. I sina egna omgivningar.
Citera
2023-10-15, 11:58
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Japp, och det ryktas om att även Putin vill in i den smeten för att förekomma USA.
Vilken smet menar du? Vill Putin medla?
Citera
2023-10-15, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Ert gränslösa och högstämda idoliserande av Israels "häftiga" och hårda behandling av palestinier är skrattretande. Höhö, BOOM och BAM SMASH BOOM! Heja heja, helt rätt! skriker ni som små kåta flickor på en boybandkonsert.

Vissa svenskar är roliga. Världens mest fredsskadade folk som tycker det är jobbigt att gå utanför dörren när det regnar och som behöver solsemester varannan månad för att inte bli självmordsbenägna. Men här är ni, och tror er har rätt att bestämma vad palestinierna ska tycka och tänka eller kräva att de borde acceptera att bli behandlade som internerade djur under koloniala förhållanden.

Svenskar tar livet av sig för mindre än så, typ "samhällskraven" och för att ni inte "mäktar med sociala medier". Barnen i Gaza är definitivt mentalt starkare än den muslimhatande och thairesande SD-svansen som sitter här och gottar sig i andra människors elände, även när 90 % av Gazabarnen lider av PTSD.

Att ens hävda att palestinierna på Västbanken får skylla sig själv för att IDF och de illegala bosättarna etniskt fördriver och mördar dem, och att det någonstans är moraliskt försvarbart och rätt att barn och civila får betala priset för Israels blodshämnd är lika skrattretande som det är vidrigt. Men inte alls förvånande.

Nu sprider sig dock demonstrationerna mot Israels kollektiva bestraffning av civilbefolkningen i Gaza, medans Israels allierade blundar för uppenbara brott mot mänskligheten:

Lustigt hur snabbt saker och ting förändras:

https://www.aljazeera.com/opinions/2...is-is-genocide

Al-jazeera vinklar informationen kraftigt till fördel för araberna, kan vara bra att veta. Det handlar inte om det som sägs i synnerhet, det handlar om att förstöra möjligheten för diplomatiska förbindelser, det är därför vi ser denna aggressivitet ifrån Hamas sida. Det är något större som står på spel. Alla mindre förklaringar fungerar som distraktionsförklaringar. Var inte naiv.

https://www.youtube.com/watch?v=qX5Fs9_UUj8 (4:15-4:40)

Att slicka röv på de som halshugger civila och eldar folk levande är minst lika patetiskt, om inte värre. Så det hoppas jag att du inte gör.
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2023-10-15 kl. 12:02.
Citera
2023-10-15, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VetVemDuAr
Ja, jag såg inga etniska svenskar i firandet. Däremot fick Dadgostar mycket kritik från etniskt svenska partikollegor när hon fördömde Hamas illdåd.

NMR hälsade på vid gårdagens demonstration i Stockholm för att visa sitt stöd till palestinierna som vill förgöra Israel.

Man kan nog anta att många i demonstrationerna tillhör olika vänsterpartier men att partierna själva förstår att man omöjligen kan stödja eller hylla Hamas terror officiellt.
Citera
2023-10-15, 11:59
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Old news va?
Nej
Citera
2023-10-15, 12:00
Medlem
Citat:
Det kan vara mer komplicerat än så. Troligtvis pågår förhandlingar om gisslan som Hamas håller och som alla verkar ha glömt helt.

Sen vet vi inte säkert just hur utrymd Gaza city är och Israel lär känna sig pressade att inte skada mängder med civila.

Många ska ha tagit skydd vid sjukhuset i norra Gaza. Där Hamas ska ha högkvarter under det.

Israel känner sig inte pressade att inte skada mängder med civila, de vill inte skada mängder med civila.
Citera
Medlem
Citat:
Nu är det ju du som påstår att "inte en enda krona har gått till humanitär hjälp eller utveckling" varför jag undrar vad du har för källor till dessa uppgifter.
Jag har inget att bevisa, sanningen är som den är!
Du hävdar motsatsen så det är upp till dig att bevisa den.

Utvecklingsbidragen på miljarders miljarder i decennier har inte gått till utveckling av Gaza ett område som är ca 40km x 6-12km, om man använt alla miljarder till utveckling skulle man haft planetens bästa infrastruktur med avsaltningsanläggningar, kraftverk, avlopp osv osv, man har inget av detta, pengarna har gått till Hamas terrornätverk.

Du har en sista chans att bevisa motsatsen, om du inte gör det så är det färdig diskuterat. Som jag skrev dina inlägg är inte ens komiska , de är enbart trista förutsägbara med en barnslig agenda utan trovärdighet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Nu var det ju ett Brittiskt protektorat innan staten Israel utropades - för övrigt jämsides med en Palestinsk stat men det passade inte sandnegrerna att leva grannar med Israeler så de anföll dagen efter det Brittiska protektoratet upphörde.

Så nä, det var inte Palestina som gavs till Israelerna - det var delar av det före detta Ottomanska riket som stod under britternas förvaltning.
Du får ju kalla det precis vad du vill, "It's a free world", men även om du vinklar det på det sätt du skriver ovan, är det likt förbannat en ren ockupation och inte minst en provokation.

Vilket bevisats otaliga gånger i den konflikt som pågått sedan dess.
Citera
2023-10-15, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vilken smet menar du? Vill Putin medla?

Ja, man är såklart inte sen att utnyttja situationen.
Citera
2023-10-15, 12:02
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ja, man är såklart inte sen att utnyttja situationen.
Ok
Citera
2023-10-15, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Många ska ha tagit skydd vid sjukhuset i norra Gaza. Där Hamas ska ha högkvarter under det.

Israel känner sig inte pressade att inte skada mängder med civila, de vill inte skada mängder med civila.

Nej självklart, men jag tror dom betonar det extra.

Det skulle kunna vara en bidragande anledning menar jag bara.
Citera
2023-10-15, 12:03
Medlem
VetVemDuArs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Som jag skrev tidigare.
Att ockupera ett land är aldrig accepterat av världsordningen.
Det är detta som är grunden till det vi ser idag.

Jag anser judar rent generellt vara rätt förnuftiga och smarta. Inte tal om annat.
Men här gjorde de tillsammans med FN ett fatalt misstag, vilket bevisats i otaliga konflikter efter detta beslut.
Men nu går vi i cirklar. Jag har redan påtalat att konflikterna i området var förhärskande långt före 1948 och att det är väldigt många länder som skulle kunna hävda bättre rätt till landytan.

Nu pratar jag om Israels rätt till sitt område, inte de landområden som Israel ockuperat efter 1948, även om dessa också har sin grund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in