2023-10-14, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Har lyssnat på en del poddar där européer som bor i Israel, och de nämner just detta.

Israel är ute efter att rensa ut och EU är ute efter att godhetssignalera och ta emot.
Ingen är vinnare i den här konflikten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Det var en grupp från Hammas det rättfärdigar väl inte att skicka misiler på oskyldiga vid Gasa?
Som en Israel militär sa,finna inga oskyldiga i Gaza.. vet det var ett ordval i stundens heta ,
Citera
Medlem
Galet klipp med hamas grisar som blir slaktade i havet.

https://reddit.com/r/CombatFootage/s/JgLJpjV2M5
Citera
2023-10-14, 14:14
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drhasch81
Nåt säger mig joinar Pakistan detta krig har vi kommit 2 steg närmare nån använder kärnvapen..

Finns ingen chans.

Enstaka pakistanier kan kanske delta, men knappast staten som så.

Noterbart i sammanhanget är kanske att indierna av naturliga skäl står på Israels sida.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Efter Israels pågående massaker på gaza, så kommer nog fler och fler ansluta till det manifestet.

För att civila dör? Det är oundvikligt. Det här är krig. Civila kommer alltid att stryka med.

Vart är videorna där israeliska soldater hugger av huvudena på palestiner i detta krig med spadar?

Jag har inte hittat något manifest heller där det står att den israeliska regeringen vill utrota palestiner. Har du?

Båda bryter mot internationell lag vad jag vet men saken är den att om israeliska styrkor inte försöker att ta kål på Hamas så kommer Hamas ta kål på dem och deras civila. Detta är inte samma sak som att civila palestiner stryker med för att israeliska soldater försöker ta kål på fienden. Det är en enorm skillnad.

Det är ingen äpple och äpple jämförelse. Det går inte att jämföra äpplen med apelsiner.
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2023-10-14 kl. 14:17.
Citera
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-butts-matter
Skruvade vänsterintellektuella, nazister, Socialdemokrater för Tro och Solidaritet, islamister, kommunister, Märta Stenevi och den där turken som leder Centern och vars namn jag aldrig lär mig. Ja, och Annica Billström. Speciellt efter två pavor vin på nattkröken.

Inte direkt folk som går hem i stugorna.
Svenskar pratar inte om det öppet, men många ser naturligtvis paralleller till muslinernas barbari som pågår i Sverige, just nu. Jag tror inte många skulle gråta om vi började peppra gängkriminella.

Jag har inte sett någon kommentar av Magdalena
Andersson ännu. Snacka om att hon måste hålla tungan rätt i mun nu.

Kristersson säger idag i Svd att antisemitismen är ett importerat problem, vilket även Lars Leijonborg sa i dagens Kvartal. Den politiska islamismen har samma syn på judar som Hitlers Nazityskland hade: judar ska utrotas.
Citera
2023-10-14, 14:19
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Utan att vara någon sionistisk Israelkämpe; är inte den rimligaste och mest långsiktiga lösningen att förflytta palestinierna till Jordanien? Och göra om det till Palestina?
Landet har redan en majoritet palestinier, deras drottning är en palestinska.

Då hade palestinierna fått ett land över en natt, med alla förutsättningar klara.
USA och Israel får finansiera förflyttningen, bekosta nya städer och infrastruktur osv.

Men med ett land i Israel och ett land i Palestina/Jordanien, med en tydlig och klar gräns i form av Jordanfloden, Döda Havet så hade detta lösts mer permanent.

Det kan tyckas hårt och så, men är detta inte en rimlig lösning på lång sikt istället för ett isolerat Gaza/splittrat Västbanken med ständiga småkrig och en väldigt begränsad möjlighet att etablera någon slags stat?

Jordanierna vill inte ha en enda palestinier till. De sparkade ut PLO och alla palestinier som inte ville integreras redan på 1970-talet. Jordanien är det enda arabland som i stor utsträckning gjort palestinska flyktingar till medborgare istället för att hålla dem i läger, men de har också slagit ned hårt på palestinska organisationer. Det har beskrivits som assimileringspolitik, och av en sådan art att den skulle få varje SD-are att bli blöt i sin herrtrosa.

De fem-sex miljoner palestinier som bor på de ockuperade palestinska områdena skulle förstås aldrig acceptera detta, lika lite som den ungefärliga halvmiljon judar som bor på de ockuperade områdena (inkl östra Jerusalem) skulle kunna tänka sig att flytta tillbaka till Israel, trots att jag är säker på att de arabiska oljestaterna mer än gärna skulle finansiera förflyttningen, betala nya bostäder, infrastruktur osv. De praktiska problemen med att flytta runt sex miljoner människor utan att förorsaka ett mindre folkmord är förstås också en sak i sammanhanget.
Citera
2023-10-14, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
För att civila dör? Det är oundvikligt. Det här är krig. Civila kommer alltid att stryka med.

Vart är videorna där israeliska soldater hugger av huvudena på palestiner i detta krig med spadar?

Jag har inte hittat något manifest heller där det står att den israeliska regeringen vill utrota palestiner. Har du?

Båda länderna bryter mot internationell lag vad jag vet men saken är den att om israeliska styrkor inte försöker att ta kål på Hamas så kommer Hamas ta kål på dem och deras civila. Detta är inte samma sak som att civila palestiner stryker med för att israeliska soldater försöker ta kål på fienden. Det är en enorm skillnad.

Det är ingen äpple och äpple jämförelse. Det går inte att jämföra äpplen med apelsiner.

Du gör det vanligt (ointellektuella) felet och tro att det är grymmare att hugga ihjäl nån med en spade, än att svälta och döda miljoner på ett långsamt utstuderat sätt. Du kan jämföra med liknelsen mellan koncentrationslägret, eller en jude som hugger huvedet av modern till en fångvaktare. Vad är "grymmast" vem är mest "ond"?
Citera
2023-10-14, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Kristersson säger idag i Svd att antisemitismen är ett importerat problem, vilket även Lars Leijonborg sa i dagens Kvartal. Den politiska islamismen har samma syn på judar som Hitlers Nazityskland hade: judar ska utrotas.
Stor del av sinosterna har samma syn på det fördrivna arabiska folket från sin landplätt, som nassarna hade mot judarna. Jag anser att det idag är judarna som tyvärr igger närmast nazisterna i tanke ich handling.
Citera
2023-10-14, 14:21
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle

Båda bryter mot internationell lag vad jag vet men saken är den att om israeliska styrkor inte försöker att ta kål på Hamas så kommer Hamas ta kål på dem och deras civila. Detta är inte samma sak som att civila palestiner stryker med för att israeliska soldater försöker ta kål på fienden. Det är en enorm skillnad.

Nu har ju ideen om att ta bort en palestinsk stat eller "stat" (beroende på hur man ser det) funnits ett tag hos Netanyahu.
Citera
2023-10-14, 14:22
Medlem
Black-butts-matters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drhasch81
Nåt säger mig joinar Pakistan detta krig har vi kommit 2 steg närmare nån använder kärnvapen..

Frågan är hur mycket shia- och sunnimuslimer hatar varandra. Jag köper att de hatar judar och västerlänningar mer. Men kan Pakistan och Iran samarbeta, till exempel.

https://www.cfr.org/timeline/modern-sunni-shia-tensions

Och kan araber samarbeta med araber? Skulle saudierna samarbeta med Assad?

Det skulle bli ett skakigt äktenskap.
Citera
2023-10-14, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Finns ingen chans.

Enstaka pakistanier kan kanske delta, men knappast staten som så.

Noterbart i sammanhanget är kanske att indierna av naturliga skäl står på Israels sida.
Har en känsla detta krig kan bli riktigt fult med flera länder blandar sig och nån göt nåt dumt..riktigt dumt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in