Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Jag försvarar definitivt inte morden på den där festivalen, eller på kibbutzen. Hamas är inte mina gullgrisar. Men jag har inget gott öga till Israel heller.
Att Israel uppmanar till evakuering i Gazaremsan är väldigt självklart. Det ser illa ut att bomba civila helt urskillningslöst, särskilt som Israel gör anspråk på att vara en civiliserad stat, vilket Israel påfallande ofta uppfattas som. Jag ifrågasätter deras metoder och avsikter, fast mest av allt tycker jag att det är hårresande att se hur människor i väst nästan mangrant sluter upp bakom Israel i en konflikt som knappast bekommer oss i nån större utsträckning. Eller, ja, det skulle väl vara för att det är EU som nästan säkert tar flyktingsmällen även denna gång om Egypten vägrar.
Med det sagt: Hamas kan fara åt helvete, och det kan extremisterna i Likud också.
Det finns faktiskt positiva konsekvenser av att extremister drabbar samman i en final showdown.
Hamas fick sina "15 minutes of fame" och kommer nu att utrotas. Israel kommer att svara men kommer som vanligt gå över gränsen för vad som är proportionerligt. Netanyahu och extremisterna på israeliska sidan kommer förlora all trovärdighet och "utrota" sig själva från "scenen". Efter att båda sidors extremister raderats från "scenen" kommer de att ersättas av nya sansade aktörer med mandat förhandla om en lånsiktig "lösning". USA kommer att sätta press på Israel och arabstater sätter press på palestinierna. Iran är en destruktiv kraft, får rött kort och beviljas inte att delta i förhandlingarna.
Sverige och EU ska ta emot exakt 0 migranter från området. Det är upp till arabstaterna i närområdet att ta ansvar (Saudiarabien, Kuwait, Bahrain, Qatar, UAE, Oman, Egypten och Jordanien).
Sveriges roll är att under inga omständigheter involvera och/eller beblanda sig med människor från mellanöstern. Vi ska med alla medel stå utanför denna konflikt och inte destabilisera vårt land genom att ta in destruktiva och dysfunktionella människor från mellanöstern. Problemlösandet ligger på arabstaternas bord samt USA (Israels allierade).