2023-10-07, 11:29
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vad är det för kontrolluppgift du avser? Sådan lämnas av banker exempelvis, knappast aktuellt i sammanhanget.

Arbetsgivare skickar varje månad en deklaration till skatteverket vad som betalats i lön och till vem, heter AGI.

Det är nog det han kallar "kontrolluppgift"

LL
Citera
2023-10-07, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Najn
Tack, det är nog detta som jag tänker på. "Skadeståndet" kan tolkas som ett avgångsvederlag. Det blir lön för 22 månader. Tror du att det går att tillämpa ackumulerad inkomst i de omständigheter som jag beskriver? Jag har ju jobbat 7 månader också. Det står ju i överenskommelsen exakt hur många månader som avses och vilket belopp. Det blir som att jag skattat för 29 månader på ett år.

Vad krävs?
Utbetald inkomst ett år som avser minst två år
Omfattar inkomstslagen tjänst eller näring
Den ackumulerade inkomsten, minskad med avdragsgilla kostnader, måste vara minst 50 000 kronor
Den beskattningsbara inkomsten måste överstiga skiktgränsen för statlig inkomstskatt med minst 50 000 kronor.

Jag anser kriterierna vara uppfyllda. Vad tror du/ni?

Det låter troligt. Bara att yrka i deklarationen. Har preliminär skatt dragits av med för mycket under året så får du tillbaka det i slutskattebeslutet.
Citera
2023-10-07, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Den är den kontrolluppgift som till exempel företag (arbetsgivare), banker, försäkringsbolag, föreningar och myndigheter ska lämna till Skatteverket för att skatten ska bli rätt för privatpersoner och företagare. Det kan till exempel vara uppgift om lön, räntor, utdelning och försäljning av fastighet.
https://skatteverket.se/foretag/skatterochavdrag/kontrolluppgifter.4.7856a2b411550b99fb7800086379.h tml
Det är med andra ord aktuellt i sammanhanget. Dock får man som inkomsttagare inte alltid en kopia på kontrolluppgift från arbetsgivaren, men det kommer synas i deklarationen.

Förut hette det kontrolluppgift, nu heter det individuppgift, när det är lön det gäller.
Citera
2023-10-07, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Den är den kontrolluppgift som till exempel företag (arbetsgivare), banker, försäkringsbolag, föreningar och myndigheter ska lämna till Skatteverket för att skatten ska bli rätt för privatpersoner och företagare. Det kan till exempel vara uppgift om lön, räntor, utdelning och försäljning av fastighet.
https://skatteverket.se/foretag/skatterochavdrag/kontrolluppgifter.4.7856a2b411550b99fb7800086379.h tml
Det är med andra ord aktuellt i sammanhanget. Dock får man som inkomsttagare inte alltid en kopia på kontrolluppgift från arbetsgivaren, men det kommer synas i deklarationen.
Arbetsgivare lämnar inte längre någon kontrolluppgift eftersom det redovisas per person varje månad till Skatteverket numera, därför viktigt att spara lönebesked till deklaration.
Citera
2023-10-07, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Arbetsgivare skickar varje månad en deklaration till skatteverket vad som betalats i lön och till vem, heter AGI.

Det är nog det han kallar "kontrolluppgift"

LL
Så är det numera, kontrolluppgifter som tidigare skickats till alla om fått lön med uppgift om hela året finns inte längre för löner.
Citera
2023-10-07, 12:13
Medlem
Jag tror att ett skadestånd är skattefritt. Det borde det vara.
Citera
2023-10-07, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh

Inte om det är arbetsrelaterat tyvärr.
Citera
2023-10-07, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh

Den kommentaren tillförde ju väldigt mycket 😂
Citera
2023-10-07, 12:45
Medlem
Jag tror du ska kunna göra om ett antal års deklarationer och jämka engångsbeloppet över den perioden.
Vilket lönar sig ifall du dessa år inte haft en inkomst över gränsen för statlig skatt.
Citera
2023-10-07, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Förut hette det kontrolluppgift, nu heter det individuppgift, när det är lön det gäller.
Spännande - då får du meddela Skatteverket att de har fel benämning på sin sida
Citera
2023-10-07, 12:50
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Som någon ovan redan skrivit: Du skattar för din lön under ett kalenderår, om lönen betalats ut i klump vid ett tillfälle eller var fjortonde dag är egalt.
Ok, tack för det. Varje dag är en dag av lärande.
Citera
2023-10-07, 13:02
Medlem
Avser skadeståndet flera år så kan man utnyttja möjligheten att deklarera ackumulerad inkomst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in