2023-10-07, 00:10
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Najn
Problemet är att min "inkomst" för 2023 över 1.2 miljoner kronor. Jag kommer att ha tjänat cirka 480 000 före skatt "normalt", resten av de 1.2 miljoner är "skadeståndet".

Ja, skadestånd från arbetsgivare är alltid skattepliktiga. Du betalar din vanliga skattesats upp till 600 000. Därefter skattar du 50% på resterande. I ditt fall 40% på grund av din jämkning. Inte svårare än så. Du kommer inte komma slippa skatten.
Citera
2023-10-07, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Du betalar din vanliga skattesats upp till 600 000. Därefter skattar du 50% på resterande. I ditt fall 40% på grund av din jämkning. Inte svårare än så.
Naturligtvis betalar man lika mycket skatt, oavsett om man begärt jämkning eller inte.
Citera
2023-10-07, 01:01
Medlem
Citat:
Men det finns ju något som heter ackumulerad inkomst eller dylikt. Eller om man kan starta ett aktiebolag eller något för att skjuta upp smällen.
Sök på periodiseringsfond och expansionsfond.
Citat:
Finns det inga vassa revisorer eller dyl som kan komma på någon annan lösning än att ta en skattesmäll på 250 k eller dylikt för att man fick ett skadestånd?
Om du menar just att skjuta upp inkomst som företagare: Jo, det finns. Finns en del beskrivningar av det på nätet, till och med på Skatteverkets hemsida.

Men oavsett så är det för sent nu.

Om vi ändå leker med tanken att du hade kunnat gå tillbaka i tiden: Eftersom vi inte vet vad anledningen är till ditt skadestånd, så skulle det kunna varit ett annat ansvarsförhållande om du varit konsult/egenföretagare, den nuvarande arbetsgivaren hade inte varit din arbetsgivare.
Citera
2023-10-07, 07:57
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Som jag har fattat det så gäller det där bara kortsiktigt och inte totalt.
Skatten blir ju baserat på vad du tjänat under året och inte per månad.
Men visst... tar man allt på en gång och de drar skatt enligt tabellen så får man ju vänta på skatteåterbäringen.
Så kan det nog vara. Jag menar bara att en större summa i utbetalning kan ge mer skatt än flera småsummor. Men jag kan givetvis ha fel
Citera
2023-10-07, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Så kan det nog vara. Jag menar bara att en större summa i utbetalning kan ge mer skatt än flera småsummor. Men jag kan givetvis ha fel

Som någon ovan redan skrivit: Du skattar för din lön under ett kalenderår, om lönen betalats ut i klump vid ett tillfälle eller var fjortonde dag är egalt.
Citera
2023-10-07, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Ja, det är helt säkert, så länge arbetsgivarens kontrolluppgifter till Skatteverket stämmer med vad du faktiskt fått brutto och vad de betalat i preliminärskatt. Så det du ska vara vaksam på är kontrolluppgiften och hur det ser ut i deklarationen när den kommer - skadestånd hör kanske inte till normalflödet hos lönekontoret.

Vad är det för kontrolluppgift du avser? Sådan lämnas av banker exempelvis, knappast aktuellt i sammanhanget.
Citera
2023-10-07, 10:09
Medlem
Mycket av det många har skrivit är korrekt, men vill bara inflika att det inte stämmer att all skatt beräknas på inkomsten på årsbasis. Engångsbelopp som t.ex bonusar eller avgångsvederlag beskattas enligt en särskild skattetabell (som visserligen utgår ifrån årsinkomst, men är en särskild skattetabell). Om det gäller skadestånd vet jag inte säkert, men kan tänka mig det.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/askattsedelochskattetabeller/engangsbelopp.4.70ac421612e2a997f85800014872.html
Citera
2023-10-07, 10:16
Medlem
Du bör läsa vad Skatteverket skriver om ackumulerad inkomst.
Varsågod: https://skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/sabeskattasdinlon/ackumuleradinkomst.4.18e1b10334ebe8bc8000518.html? q=ackumulerad+inkomst
Citera
2023-10-07, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Du bör läsa vad Skatteverket skriver om ackumulerad inkomst.
Varsågod: https://skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/sabeskattasdinlon/ackumuleradinkomst.4.18e1b10334ebe8bc8000518.html? q=ackumulerad+inkomst

Tack, det är nog detta som jag tänker på. "Skadeståndet" kan tolkas som ett avgångsvederlag. Det blir lön för 22 månader. Tror du att det går att tillämpa ackumulerad inkomst i de omständigheter som jag beskriver? Jag har ju jobbat 7 månader också. Det står ju i överenskommelsen exakt hur många månader som avses och vilket belopp. Det blir som att jag skattat för 29 månader på ett år.

Vad krävs?
Utbetald inkomst ett år som avser minst två år
Omfattar inkomstslagen tjänst eller näring
Den ackumulerade inkomsten, minskad med avdragsgilla kostnader, måste vara minst 50 000 kronor
Den beskattningsbara inkomsten måste överstiga skiktgränsen för statlig inkomstskatt med minst 50 000 kronor.

Jag anser kriterierna vara uppfyllda. Vad tror du/ni?
Citera
2023-10-07, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Mycket av det många har skrivit är korrekt, men vill bara inflika att det inte stämmer att all skatt beräknas på inkomsten på årsbasis. Engångsbelopp som t.ex bonusar eller avgångsvederlag beskattas enligt en särskild skattetabell (som visserligen utgår ifrån årsinkomst, men är en särskild skattetabell). Om det gäller skadestånd vet jag inte säkert, men kan tänka mig det.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/askattsedelochskattetabeller/engangsbelopp.4.70ac421612e2a997f85800014872.html
Det blir ju ändå samma resultat i slutändan när deklarationen är godkänd och hela årets skatt är reglerad. Så det är fortfarande så att hela årets inkomstskatt beräknas på hela årets arbetsinkomst. Skillnaden vid jämkning eller vid preliminärbeskattning av engångsbelopp är hur skatten fördelas över tid för inkomståret.
Citera
2023-10-07, 11:09
Medlem
Citat:
Hej!

Har fått ett större arbetsrelaterat skadestånd från ett företag där jag var fast anställ, men där jag inte jobbat särskilt länge.

Det är drygt att behöva betala flera hundra tusen i skatt bara för att detta skadestånd är arbetsrelaterat och således beskattas som inkomst av tjänst.

Vet någon listig flashbackare hur man ska göra för att plana ut detta? Vet att det finns något som heter ackumulerad skattesats eller dylikt, men det finns kanske ännu bättre grejer att göra.

Detta är ju ett skadestånd "för tvistens lösning" och så mycket som jag "tjänat" i år kommer jag inte att tjäna nästa år, så det blir löjligt när jag får 50% skatt på detta skadestånd.

Tack och bock kära Flashback om någon av er har något listigt att komma med.

Mer exakt vad är det skadeståndet egentligen avser? Jag tycker att bara för att det är arbetsrelaterat så är det inte så självklart att det skall beskattas som lön, men det är bara vad jag tycker iofs. Det borde ju beskattas som om de hade gjort rätt från början och sluppit betala det som skadestånd.

Sen har jag läst lite missförstånd här verkar det som. Vad gäller skatten på inkomst så räknas den baserad på inkomst utbetalad per kalederår. Det spelar alltså inte någon roll ifall du får en lön på 50tkr varje månad eller om det kommer en enda lön på 600tkr lagom till jul. Vad gäller preliminärskatten så är det kanske surt att betala preliminärskatt baserat på antagandet att du skall få samma belopp varje månad fast du inte får det - därför är det också brukligt att man på sådana belopp bara tar ut 30% i preliminärskatt, och som nödventil så kan du ansöka om jämkning hos skatteverket som isf beslutar att preliminärskatt skall tas ut baserad på någon annan tabell. Målet med preliminärskatt bör ju vara att rätt skatt redan skall varit inbetald under intjänadeåret och inte massa restskatt/återbäring kommer året efter.
Citera
2023-10-07, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vad är det för kontrolluppgift du avser? Sådan lämnas av banker exempelvis, knappast aktuellt i sammanhanget.
Den är den kontrolluppgift som till exempel företag (arbetsgivare), banker, försäkringsbolag, föreningar och myndigheter ska lämna till Skatteverket för att skatten ska bli rätt för privatpersoner och företagare. Det kan till exempel vara uppgift om lön, räntor, utdelning och försäljning av fastighet.
https://skatteverket.se/foretag/skatterochavdrag/kontrolluppgifter.4.7856a2b411550b99fb7800086379.h tml
Det är med andra ord aktuellt i sammanhanget. Dock får man som inkomsttagare inte alltid en kopia på kontrolluppgift från arbetsgivaren, men det kommer synas i deklarationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in