2023-10-07, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Du får tänka på hur mycket nytta dina skattepengar gör i samhället.

Blir förmodligen skickat till något korrupt pissland vi skänker bort våra skattepengar till korrupta politiker i utlandet haha.

Känns så jävla värre att betala skatt

Ja precis! Kanske lite går till att MENA kan reproducera sin avkomma här, eller så går lite till att stackars vita ukrainare ska användas som kanonmat för att kuva de som kastat ut Rothschildbankirerna från till land (Ryssland). Jag får se det som en framtidsinvestering!

Skämt åsido. Jag känner mig hur som helst hoppfull inför det där med ackumulerad lön. Funderar på att anlita någon revisorbyrå i och med att det handlar om så mycket pengar.
Citera
2023-10-07, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Najn
Inte om det är arbetsrelaterat tyvärr.

Ok. Skadestånd som skadestånd tycker jag.
Citera
2023-10-07, 13:42
Medlem
TELAVIV91s avatar
Ponera att betalaren av skadeståndet ändå ville hjälpa ts och betala ut skadeståndet under säg sju år med ränta för att denne skulle kunna undvika statlig skatt.
Skulle det spela roll för Skatteverket eller skulle de anse det som olaglig skatteplanering?
Citera
2023-10-07, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Ponera att betalaren av skadeståndet ändå ville hjälpa ts och betala ut skadeståndet under säg sju år med ränta för att denne skulle kunna undvika statlig skatt.
Skulle det spela roll för Skatteverket eller skulle de anse det som olaglig skatteplanering?

Finns det beslut om omedelbar utbetalning så är det inte ett alternativ. I annat fall så är det ju även en risk för den (f.d.) anställde, på sju år kan det hända mycket inklusive att företaget går i konkurs.
Citera
2023-10-07, 15:29
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Naturligtvis betalar man lika mycket skatt, oavsett om man begärt jämkning eller inte.

Inte om man är berättigad en lägre skattesats. TS tjänar ju under 600 000/år i vanliga fall, så han kan begära jämkning för skadeståndet för att slippa betala 50% på det som överstiger 600 000/år, vilket han också bevisligen har gjort.
Citera
2023-10-07, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Inte om man är berättigad en lägre skattesats. TS tjänar ju under 600 000/år i vanliga fall, så han kan begära jämkning för skadeståndet för att slippa betala 50% på det som överstiger 600 000/år, vilket han också bevisligen har gjort.
Skatten du betalar, den slutgiltiga skatten, blir densamma. Däremot kan den preliminära skatten som dras bli annorlunda.
Citera
2023-10-07, 15:40
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Skatten du betalar, den slutgiltiga skatten, blir densamma. Däremot kan den preliminära skatten som dras bli annorlunda.

Okej, du för ursäkta mig - jag är så dåligt insatt i allt det här. Så resterande skatt måste man ändå betala sen när slutskatten kommer? Men man får lägre skatt direkt när pengarna betalas ut?
Citera
2023-10-07, 15:42
Medlem
Citat:
Okej, du för ursäkta mig - jag är så dåligt insatt i allt det här. Så resterande skatt måste man ändå betala sen när slutskatten kommer? Men man får lägre skatt direkt när pengarna betalas ut?
Den slutgiltiga skatten blir densamma, oavsett om man får jämkning eller inte. Har du under året betalat in för mycket skatt så får du pengar tillbaka och vice versa.
Citera
2023-10-07, 15:44
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Den slutgiltiga skatten blir densamma, oavsett om man får jämkning eller inte. Har du under året betalat in för mycket skatt så får du pengar tillbaka och vice versa.

Så jämkning (i syfte att betala mindre i skatt) är egentligen bara ett uppskov av inbetalningen? "Jag tar hellre den skattesmällen i april än just nu."?
Citera
2023-10-07, 15:45
Medlem
Citat:
Så jämkning (i syfte att betala mindre i skatt) är egentligen bara ett uppskov av inbetalningen? "Jag tar hellre den skattesmällen i april än just nu."?
Jepp. Normalt ska dock inte jämkning innebära att man får massor kvarskatt, snarare att man inte ska få tillbaka massor.
Citera
2023-10-07, 16:14
Medlem
Citat:
Syftet med jämkning är ju att den preliminära skatten skall stämma bättre mot den slutgiltiga. Skattesatsen påverkas som sagt inte.
Citera
2023-10-07, 16:21
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Najn
Hej!

Har fått ett större arbetsrelaterat skadestånd från ett företag där jag var fast anställ, men där jag inte jobbat särskilt länge.

Det är drygt att behöva betala flera hundra tusen i skatt bara för att detta skadestånd är arbetsrelaterat och således beskattas som inkomst av tjänst.

Vet någon listig flashbackare hur man ska göra för att plana ut detta? Vet att det finns något som heter ackumulerad skattesats eller dylikt, men det finns kanske ännu bättre grejer att göra.

Detta är ju ett skadestånd "för tvistens lösning" och så mycket som jag "tjänat" i år kommer jag inte att tjäna nästa år, så det blir löjligt när jag får 50% skatt på detta skadestånd.

Tack och bock kära Flashback om någon av er har något listigt att komma med.

Välkommen i klubben. Du är rik nu. Altså ska du betala skatt.
Senast redigerad av bithax 2023-10-07 kl. 16:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in