2023-10-06, 23:29
Medlem
Hej!

Har fått ett större arbetsrelaterat skadestånd från ett företag där jag var fast anställ, men där jag inte jobbat särskilt länge.

Det är drygt att behöva betala flera hundra tusen i skatt bara för att detta skadestånd är arbetsrelaterat och således beskattas som inkomst av tjänst.

Vet någon listig flashbackare hur man ska göra för att plana ut detta? Vet att det finns något som heter ackumulerad skattesats eller dylikt, men det finns kanske ännu bättre grejer att göra.

Detta är ju ett skadestånd "för tvistens lösning" och så mycket som jag "tjänat" i år kommer jag inte att tjäna nästa år, så det blir löjligt när jag får 50% skatt på detta skadestånd.

Tack och bock kära Flashback om någon av er har något listigt att komma med.
Citera
2023-10-06, 23:33
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Najn
Hej!

Har fått ett större arbetsrelaterat skadestånd från ett företag där jag var fast anställ, men där jag inte jobbat särskilt länge.

Det är drygt att behöva betala flera hundra tusen i skatt bara för att detta skadestånd är arbetsrelaterat och således beskattas som inkomst av tjänst.

Vet någon listig flashbackare hur man ska göra för att plana ut detta? Vet att det finns något som heter ackumulerad skattesats eller dylikt, men det finns kanske ännu bättre grejer att göra.

Detta är ju ett skadestånd "för tvistens lösning" och så mycket som jag "tjänat" i år kommer jag inte att tjäna nästa år, så det blir löjligt när jag får 50% skatt på detta skadestånd.

Som jag fattat det så är det skattemässigt mer lönsamt att ta månadsvis betalning än klumpsumma.
Citera
2023-10-06, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Som jag fattat det så är det skattemässigt mer lönsamt att ta månadsvis betalning än klumpsumma.
Som jag har fattat det så gäller det där bara kortsiktigt och inte totalt.
Skatten blir ju baserat på vad du tjänat under året och inte per månad.
Men visst... tar man allt på en gång och de drar skatt enligt tabellen så får man ju vänta på skatteåterbäringen.
Citera
2023-10-06, 23:42
Medlem
Du betalar preliminär skatt, slutlig skatt vid deklaration och då får du tillbaka.
Vad du kan göra är att fråga arbetsgivaren om du kan få utbetalt nästa år om du då väntas få mycket lägre inkomst.
Citera
2023-10-06, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Du betalar preliminär skatt, slutlig skatt vid deklaration och då får du tillbaka.
Vad du kan göra är att fråga arbetsgivaren om du kan få utbetalt nästa år om du då väntas få mycket lägre inkomst.

Tack för svaret. Pengarna är tyvärr redan utbetalda. Jag begärde "jämkning" från Skatteverket, och då sa de att jag skulle betala 44% skatt resten av året, och då hade de redan dragit av nästan hälften av "skadeståndet" i skatt när jag fick det på mitt konto. Är du verkligen säker på att jag kommer få tillbaka på deklarationen?
Citera
2023-10-06, 23:49
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Hej!

Du skattar inte 50% på hela summan (om den räknas som inkomst). Du skattar 50% på det som överstiger 600 000/år (någonting, jag minns inte exakt).
Men det verkar inte vara en enda skäl i Sverige som vet hur marginalskatt på inkomst faktiskt fungerar..
Senast redigerad av Onaniprodukt 2023-10-06 kl. 23:51.
Citera
2023-10-06, 23:50
Medlem
Citat:
Tack för svaret. Pengarna är tyvärr redan utbetalda. Jag begärde "jämkning" från Skatteverket, och då sa de att jag skulle betala 44% skatt resten av året, och då hade de redan dragit av nästan hälften av "skadeståndet" i skatt när jag fick det på mitt konto. Är du verkligen säker på att jag kommer få tillbaka på deklarationen?
Beroende på vad du haft i inkomst och om du/företaget betalat betalat in rätt skatt för vanliga jobbet det är årets inkomst som bestämmer hur mycket det blir i skatt.
Beror på hur du ligger till om brytpunkter, men rent generellt.
Senast redigerad av tjanska 2023-10-06 kl. 23:54.
Citera
2023-10-06, 23:54
Medlem
Citat:
Är du verkligen säker på att jag kommer få tillbaka på deklarationen?
Ja, det är helt säkert, så länge arbetsgivarens kontrolluppgifter till Skatteverket stämmer med vad du faktiskt fått brutto och vad de betalat i preliminärskatt. Så det du ska vara vaksam på är kontrolluppgiften och hur det ser ut i deklarationen när den kommer - skadestånd hör kanske inte till normalflödet hos lönekontoret.
Citera
2023-10-06, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Du skattar inte 50% på hela summan (om den räknas som inkomst). Du skattar 50% på det som överstiger 600 000 (någonting, jag minns inte exakt).
Men det verkar inte vara en enda skäl i Sverige som vet hur marginalskatt på inkomst faktiskt fungerar..

Problemet är att min "inkomst" för 2023 över 1.2 miljoner kronor. Jag kommer att ha tjänat cirka 480 000 före skatt "normalt", resten av de 1.2 miljoner är "skadeståndet".
Citera
2023-10-06, 23:58
Medlem
Citat:
Problemet är att min "inkomst" för 2023 över 1.2 miljoner kronor. Jag kommer att ha tjänat cirka 480 000 före skatt "normalt", resten av de 1.2 miljoner är "skadeståndet".
Då blir det statlig skatt, tyvärr, förklarar varför du fick jämkning till 44% annars skulle du fått typ 20% eftersom du i så fall betalat in för mycket men nu blir det att du betalat in för lite under inkomståret.
Så glöm det tidigare.....
Senast redigerad av tjanska 2023-10-07 kl. 00:01.
Citera
2023-10-07, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Då blir det statlig skatt, tyvärr, förklarar varför du fick jämkning till 44% annars skulle du fått typ 20% eftersom du i så fall betalat in för mycket men nu blir det att du betalat in för lite under inkomståret.

Tack för svaret. Men det finns ju något som heter ackumulerad inkomst eller dylikt. Eller om man kan starta ett aktiebolag eller något för att skjuta upp smällen. Finns det inga vassa revisorer eller dyl som kan komma på någon annan lösning än att ta en skattesmäll på 250 k eller dylikt för att man fick ett skadestånd?
Citera
2023-10-07, 00:05
Medlem
Citat:
Tack för svaret. Men det finns ju något som heter ackumulerad inkomst eller dylikt. Eller om man kan starta ett aktiebolag eller något för att skjuta upp smällen. Finns det inga vassa revisorer eller dyl som kan komma på någon annan lösning än att ta en skattesmäll på 250 k eller dylikt för att man fick ett skadestånd?
Då det är utbetalt så TROR jag tyvärr att det är "skrivit i sten"
Du skulle ställt frågan innan utbetalning.....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in