Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-06, 21:44
  #1
Medlem
Åkte tidigare idag mellan Hudiksvall och Ljusdal med bil på RV84. Drog mig till minnes att när jag var liten så fanns det något på norra sidan av vägen.

Kommer tyvärr inte ihåg var det var men jag kommer ihåg att när jag var liten och åkte buss längs den sträckan så såg man en massa stolpar/rör som stack upp ett par meter ur backen.

Har alltid undrat vad som fanns där, stolparna/rören är borta sedan länge. Har hört från vissa att det ska ha funnits ett militärtsjukhus nedsprängt någonstans längs samma sträcka.

Är väldigt osäker på det för jag har även hört att det var något man spred som rykte för att folk inte skulle vara så nyfikna när det gäller militära anläggningar.

Min fundering är om det funnits en bränsledepå eller liknande. Fönebasen ligger ju inte så långt bort.

Någon som vet?
Citera
2023-10-06, 22:40
  #2
Medlem
EdwardStenhards avatar
En svensk tiger, speciellt i dessa tider
Citera
2023-10-09, 20:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infocus10
Åkte tidigare idag mellan Hudiksvall och Ljusdal med bil på RV84. Drog mig till minnes att när jag var liten så fanns det något på norra sidan av vägen.

Kommer tyvärr inte ihåg var det var men jag kommer ihåg att när jag var liten och åkte buss längs den sträckan så såg man en massa stolpar/rör som stack upp ett par meter ur backen.

Har alltid undrat vad som fanns där, stolparna/rören är borta sedan länge. Har hört från vissa att det ska ha funnits ett militärtsjukhus nedsprängt någonstans längs samma sträcka.

Är väldigt osäker på det för jag har även hört att det var något man spred som rykte för att folk inte skulle vara så nyfikna när det gäller militära anläggningar.

Min fundering är om det funnits en bränsledepå eller liknande. Fönebasen ligger ju inte så långt bort.

Någon som vet?
Kan bekräfta att det finns militärt på norra sidan vid Gryttjen en bit upp i skogen
Citera
2023-10-29, 18:14
  #4
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gamlingen66
Kan bekräfta att det finns militärt på norra sidan vid Gryttjen en bit upp i skogen

Fanns.
Det där förrådet såldes på offentlig auktion för sisådär 10 år sedan.
Citera
2023-11-01, 11:31
  #5
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infocus10
Har hört från vissa att det ska ha funnits ett militärtsjukhus nedsprängt någonstans längs samma sträcka.
Är det inte Riksbunkern så är det Krigssjukhus. Äldre gubbar är hopplösa källor, skit i deras historier.

Sen finns det dom som försöker lura ut dig på villovägar.
Citera
2023-11-08, 20:54
  #6
Medlem
Kryptos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infocus10
Åkte tidigare idag mellan Hudiksvall och Ljusdal med bil på RV84. Drog mig till minnes att när jag var liten så fanns det något på norra sidan av vägen.

Kommer tyvärr inte ihåg var det var men jag kommer ihåg att när jag var liten och åkte buss längs den sträckan så såg man en massa stolpar/rör som stack upp ett par meter ur backen.

Har alltid undrat vad som fanns där, stolparna/rören är borta sedan länge. Har hört från vissa att det ska ha funnits ett militärtsjukhus nedsprängt någonstans längs samma sträcka.

Är väldigt osäker på det för jag har även hört att det var något man spred som rykte för att folk inte skulle vara så nyfikna när det gäller militära anläggningar.

Min fundering är om det funnits en bränsledepå eller liknande. Fönebasen ligger ju inte så långt bort.

Någon som vet?


Man kan ju alltid fråga sig varför en kraftledning slutar mitt i skogen med ingen bebyggelse i närheten.

https://ibb.co/BqznQv2


Jag har ingen aning själv utan gjorde bara en snabb sök på Lantmäteriets kartsök.

Fastigheten där kraftledningen slutar är HUDIKSVALL LÅNGEDE 1:12
Denna lämnas det inte ut information om, till skillnad från närliggande fastigheter.


Resten får du ta reda på själv
Citera
2023-11-23, 13:11
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krypto
Man kan ju alltid fråga sig varför en kraftledning slutar mitt i skogen med ingen bebyggelse i närheten.

https://ibb.co/BqznQv2


Jag har ingen aning själv utan gjorde bara en snabb sök på Lantmäteriets kartsök.

Fastigheten där kraftledningen slutar är HUDIKSVALL LÅNGEDE 1:12
Denna lämnas det inte ut information om, till skillnad från närliggande fastigheter.


Resten får du ta reda på själv

HUDIKSVALL LÅNGEDE 1:12

https://delafil.se/455b263bc282d76c/...ngede_1_12.pdf
Citera
2023-11-23, 20:09
  #8
Medlem
Kryptos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3202
HUDIKSVALL LÅNGEDE 1:12

https://delafil.se/455b263bc282d76c/...ngede_1_12.pdf

Jo tack jag vet vem nya ägaren är, men väldigt typiskt för snabbkollen på Lantmäteriet att man fortsatt inte lämnar ut ägaren när det gäller nuvarande eller tidigare objekt som tillhört fortifikationsverket. Bara en hint vad att leta efter.
Nu när det mesta finns här så kan jag säga att anläggningen är ca 70 år gammal, en tunnel in som leder till 3 rum om totalt ca 550kvm.
Citera
2024-02-11, 15:34
  #9
Medlem
[quote=Krypto|86493959]Jo tack jag vet vem nya ägaren är, men väldigt typiskt för snabbkollen på Lantmäteriet att man fortsatt inte lämnar ut ägaren när det gäller nuvarande eller tidigare objekt som tillhört fortifikationsverket. Bara en hint vad att leta efter.
Nu när det mesta finns här så kan jag säga att anläggningen är ca 70 år gammal, en tunnel in som leder till 3 rum om totalt ca 550kvm.[/QUOTE

Har för mig att järnvägsstationen vid Lången ägdes av FortV ett tag
Citera
2024-03-19, 22:01
  #10
Medlem
mummas avatar
Fastighet med bergrum Långede 1:12 Hudiksvall 350 000 kr E-budgivning avslutad.

Bergig fastighet om ca 1,68 ha. Hjässan är
skogbeklädd och bergrummet är insprängt i
sluttningen. Infarten i berget har lastbrygga och
torrluftsaggregat och ger plats för en mindre lastbil.
Port ca 3 x 3 m. Bergrummet kräver avfuktning i drift.
Torrluftsaggregat är installerat.
mindre gaffeltruck. Tre betongklädda
förrådsutrymmen. VA saknas. Avloppsledningar är i
behov av renspolning. Stopp i ledning innebär att fukt
stannar kvar på golv. Besiktning och bergskrotning
genomförd 2010. Se separat rapport.

https://imgur.com/a/xdVyRyg
__________________
Senast redigerad av mumma 2024-03-19 kl. 22:05.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback