• 1
  • 2
2023-10-06, 16:29
Hade en rolig chatt idag med Skandiabanken om att avsluta mitt konto där.

Försökte avsluta mitt konto på Skandiabanken men tydligen måste man vända sig till en annan bank för att kunna göra detta.

Chattkonversation
Citera
2023-10-06, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av typer

Försökte avsluta mitt konto på Skandiabanken men tydligen måste man vända sig till en annan bank för att kunna göra detta.

Chattkonversation

Bisarrt. Skumt.

Tänk om du inte vill ha någon bank alls?
Citera
2023-10-06, 16:50
Medlem
Citat:

Chattkonversation
Har inte läst chatt-konversationen, men faktum är att det kan vara skitbökigt att avsluta ett konto och få pengarna till ett annat konto. (Konto på Nordea med 250 spänn på, tänkte att de skulle vilja slippa skicka årsredovisning via post i tjugo år till)

När det hände mig var det ingen på banken där jag ville avsluta kontot som berättade, sedan av en slump tog jag upp det med min bank.

-Du, det fixar jag, svarade min nuvarnade bank. Och vips, allt var klart!

Så gott som alla har väl en lönebank.

Edit: Hade tidigare ett kort på ICA-Banken, men jag sa upp kortet, och då kunde jag plötsligt inte ta ut det jag hade på kontot utan att öppna kontot igen. Det löste sig dock också, men med massor jobb, för ett par hundra, för att jag vill slippa skiten.
Senast redigerad av Pillerarm 2023-10-06 kl. 16:56.
Citera
2023-10-06, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Har inte läst chatt-konversationen, men faktum är att det kan vara skitbökigt att avsluta ett konto och få pengarna till ett annat konto. (Konto på Nordea med 250 spänn på, tänkte att de skulle vilja slippa skicka årsredovisning via post i tjugo år till)

När det hände mig var det ingen på banken där jag ville avsluta kontot som berättade, sedan av en slump tog jag upp det med min bank.

-Du, det fixar jag, svarade min nuvarnade bank. Och vips, allt var klart!

Så gott som alla har väl en lönebank.

Edit: Hade tidigare ett kort på ICA-Banken, men jag sa upp kortet, och då kunde jag plötsligt inte ta ut det jag hade på kontot utan att öppna kontot igen. Det löste sig dock också, men med massor jobb, för ett par hundra, för att jag vill slippa skiten.

Ett sätt vore att vägra svara på de återkommande kundkännedomsfrågorna. Då lär banken själv avsluta kontot och skicka ett utbetalningskort med kvarvarande saldo.
Citera
2023-10-06, 17:28
Medlem
Citat:

Chattkonversation
Det är helt riktigt förklarat av Skandiabanken, det är övertagande bank som ska sköta det.

Om kontot skulle vara tomt sedan länge och sakna upplupen ränta hade dom säkert kunnat avsluta utan något större motstånd.
Citera
2023-10-06, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Ett sätt vore att vägra svara på de återkommande kundkännedomsfrågorna. Då lär banken själv avsluta kontot och skicka ett utbetalningskort med kvarvarande saldo.
Har du kollat vad det kostar? Be din bank, jag betalde ingenting.
Citera
2023-10-06, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Har du kollat vad det kostar? Be din bank, jag betalde ingenting.

Det blir nog ingen kostnad, tror jag.
Citera
2023-10-06, 18:38
Avstängd
Vad dom flesta banker brukar göra är att själva avsluta bankkontot om det inte används på 2 år, dvs utan att ens fråga kunden.

Sedan spelar det ingen roll att att ha flera banker o konton, själv har jag tre, Nordea, länsförsäkringar och norskt nordea, läns för bättre hem och bil försäkring, man får bonus och rabatter, Nordea för gillar den bättre
Citera
2023-10-09, 23:55
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Det är helt riktigt förklarat av Skandiabanken, det är övertagande bank som ska sköta det.

Om kontot skulle vara tomt sedan länge och sakna upplupen ränta hade dom säkert kunnat avsluta utan något större motstånd.

Frågan är ju hur man gör om man inte har någon övertagande bank!
Citera
2023-10-10, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Om du inte har en bank, hur lyckas då överleva? Självhushåll i skogen? Och hur har du då fått pengar in på ett konto?

Hur gör du med din deklaration?
Senast redigerad av Pillerarm 2023-10-10 kl. 01:11.
Citera
2023-10-10, 17:17
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem

Det jag brukar göra är att ta ut pengar så det är bara en krona kvar. Säg sedan upp kort och tjänster som internetbetalningar. Ändra utbetalning av lön! Då tickar det inga avgifter.

Om banken då vill skicka ut brev med kontoställning mm. kostar det mycket för dem. Men de avslutar inte kontot. Jag har kvar ett konto på SE-banken efter 30 år. Nyss fick jag ändå ett kontobedked i posten!

Men jag bryr mig inte om att avsluta kontot, det kan vara bra att hs ifall någon annan bank trasslar och jag vill byta tillbaks.
Senast redigerad av BorgeH 2023-10-10 kl. 17:20.
Citera
2023-10-10, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Det jag brukar göra är att ta ut pengar så det är bara en krona kvar. Säg sedan upp kort och tjänster som internetbetalningar. Ändra utbetalning av lön! Då tickar det inga avgifter.

Om banken då vill skicka ut brev med kontoställning mm. kostar det mycket för dem. Men de avslutar inte kontot. Jag har kvar ett konto på SE-banken efter 30 år. Nyss fick jag ändå ett kontobedked i posten!

Men jag bryr mig inte om att avsluta kontot, det kan vara bra att hs ifall någon annan bank trasslar och jag vill byta tillbaks.
Det kan vara lite kul att få ett kontobesked på en krona varje år, men annars kontaktar du din ordinarie bank så hjälper de dig att avsluta kontot.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in