• 2
  • 3
2023-10-07, 10:32
Medlem
bithaxs avatar
Vet inte vilken bank du har men räntan på sparkontot hos Swedbank är 2,1%. På privatkontona är räntan noll.

Sedan behöver inte banker låna in alla pengar de lånar ut. Detta enligt basel II reglerna som säger att en bank endast behöver ha viss kapitaltäckning i procent av sin utlåning baserat på risk osv. Bolån räknas generellt sett som låg risk, främst då pga panten.

Från google
”… requirement that banks maintain a capital reserve equal to at least 8% of their risk-weighted assets.”
Citera
2023-10-07, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Vet inte vilken bank du har men räntan på sparkontot hos Swedbank är 2,1%. På privatkontona är räntan noll.

Sedan behöver inte banker låna in alla pengar de lånar ut. Detta enligt basel II reglerna som säger att en bank endast behöver ha viss kapitaltäckning i procent av sin utlåning baserat på risk osv. Bolån räknas generellt sett som låg risk, främst då pga panten.

Från google
”… requirement that banks maintain a capital reserve equal to at least 8% of their risk-weighted assets.”
Fel, flera storbanker gick ut i somras med att de införde ränta på sina privatkonton/lönekonton, däribland Swedbank.

Citat:
Privatkonto
Pris
Fria uttag
Ränta för närvarande: 0,30 %
Postala kontoutdrag kvartalsvis: 0 kronor
Postala kontoutdrag månadsvis på begäran: 0 kronor
Är kontot övertrasserat med mer än 100 kronor i tre bankdagar tas en övertrasseringsavgift ut.
https://www.swedbank.se/privat/ranto...er/rantor.html
Citera
2023-10-07, 11:20
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_Tratt
Som sagt så är jag medveten om att det är en ganska bra ränta. Det var inte direkt det som frågeställningen handlar om. Jag förhandlar gärna och förstår att vi måste komma överens om en deal som blir bra för båda, och att jag inte kan förvänta mig att de kommer gå väsentligt lägre än vad någon annan bank skulle erbjuda. Jag tycker dock inte om när motparten försöker föra mig bakom ljuset.

Därför min ursprungliga fråga, är det rimligt/hederligt att påstå att de faktiskt förlorar pengar på mitt bolån om man ser till hur banker finansierar sin låneverksamhet?

Vi kan för enkelhets skull bortse från företagskontot, det var något av ett sidospår.

Det är ju inte bara bankernas inlåningsränta som styr bankens kostnader för bolån. Banker har personalkostnader. Bankerna har kostnader för sina system och driften av dem. Bankerna har kapitaliseringskrav och resolutionsavgift. När banken säger att att de faktiskt förlorar pengar på det här bolånet är det för de har minusmarginal på affären.

Går du in på ICA och begär att de ska sälja dig en påse chips till strax över inköpspris för att de då kommer tjäna pengar?
Citera
2023-10-07, 11:49
Medlem
Citat:
Som sagt så är jag medveten om att det är en ganska bra ränta. Det var inte direkt det som frågeställningen handlar om. Jag förhandlar gärna och förstår att vi måste komma överens om en deal som blir bra för båda, och att jag inte kan förvänta mig att de kommer gå väsentligt lägre än vad någon annan bank skulle erbjuda. Jag tycker dock inte om när motparten försöker föra mig bakom ljuset.

Därför min ursprungliga fråga, är det rimligt/hederligt att påstå att de faktiskt förlorar pengar på mitt bolån om man ser till hur banker finansierar sin låneverksamhet?

Vi kan för enkelhets skull bortse från företagskontot, det var något av ett sidospår.

Kanske det är en fråga om alternativkostnader? Vet ej hur bankernas affärsmodeller för utlåning ser ut i detalj.
Citera
2023-10-08, 14:13
Medlem
von_Tratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
haha du förhandlar ingenting. du tar var banken säger till dig. du har inget att säga till om.

Det stämmer inte alls, har du aldrig förhandlat med en bank? Om inte så bör du börja göra det, att acceptera deras första bud är inte smart.

Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
En deal? Låter som att du ska köpa knark.

Hör med någon annan bank om dom har en bättre "deal". För att vara höginkomsttagare så verkar du lite bakom flötet. Vad tror du Flashbanken kan hjälpa dig med? 😄

Jag tyckte de frågor jag ville diskutera var ganska tydligt ställda. Prova läsa mina tidigare inlägg ett par gånger till så förstår du kanske.

Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Det är ju inte bara bankernas inlåningsränta som styr bankens kostnader för bolån. Banker har personalkostnader. Bankerna har kostnader för sina system och driften av dem. Bankerna har kapitaliseringskrav och resolutionsavgift. När banken säger att att de faktiskt förlorar pengar på det här bolånet är det för de har minusmarginal på affären.

Går du in på ICA och begär att de ska sälja dig en påse chips till strax över inköpspris för att de då kommer tjäna pengar?

Menar du att det är något konstigt med att försöka kräva bättre villkor på sitt bolån? Din liknelse med att pruta på ICA får det att låta så.
Citera
2023-10-08, 14:35
Medlem
Citat:
Det stämmer inte alls, har du aldrig förhandlat med en bank? Om inte så bör du börja göra det, att acceptera deras första bud är inte smart.

Jag tyckte de frågor jag ville diskutera var ganska tydligt ställda. Prova läsa mina tidigare inlägg ett par gånger till så förstår du kanske.

Menar du att det är något konstigt med att försöka kräva bättre villkor på sitt bolån? Din liknelse med att pruta på ICA får det att låta så.
Han menar nog att bara för att Riksbankens styrränta är 4% (inköpspris på mjölken i exemplet), så kan inte bankerna ge 4% i bolån. Dom behöver en marginal för att täcka alla sina omkostnader, precis som Ica lägger på en marginal på mjölken.

Det är inget konstigt att pruta på bolånet, lika lite som det skulle vara konstigt att pruta på mjölken (lite mer socialt accepterat att pruta på bolånen dock). Men vid någon gräns går banken back på bolånet, därav kan dom inte gå lägre. Leta vidare om du inte är nöjd, inte svårare än så. Motsvarande att gå till Lidl om du inte är nöjd med mjölkpriset på Ica.

PS. Sedan är det inte riktigt så enkelt att bankerna finansierar sina bolån så som du verkar tro, du får googla lite själv, så ser du hur det går till.
Citera
2023-10-08, 16:30
Medlem
Finns ingen anledning att krångla till det. Det är knappast möjligt att få reda på deras verkliga marginal med så stor noggrannhet att du kan ha det som hävstång i förhandlingen. Lägg tiden på att undersöka vad du kan få för ränta hos konkurrenterna istället.

Har själv varit i liknande situation med en av storbankerna. Trogen bankkund under lång tid, stabil ekonomi, finansiella tillgångar helt i klass med den genomsnittlige flashbackaren. Ändå kunde inte banken matcha uppstickarbankernas bolåneränta, inte ens efter förhandling.

Det verkar lite irrationellt eftersom de tappar en rimligtvis ganska bra bolånekund. Jag vet inte om de kallt räknar med att de flesta inte orkar göra sig besväret att byta, eller om de faktiskt inte kan ge ett bättre erbjudande utifrån sin egen underliggande finansiering.

Man kan tycka att några tiondelar i ränta inte spelar någon roll, men räknar man på det över lång tid så ser man att det är rejäla summor man skänker bort.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in