2023-10-06, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von_Tratt
Jag håller på att diskutera kommande ränterabatt med min bank nu när lånet är uppe för omförhandling. Jag har fått ett erbjudande på en ränta som är ganska bra, men jag tycker att vi bör kunna få ner den ännu en bit då det är ett stort lån med mycket god säkerhet och vi har höga inkomster. Nu hävdar banken att det är omöjligt för att dom redan förlorar pengar på mitt bolån. Det låter helt verklighetsfrånvänt och vill därför kolla här med någon som har bättre koll på bankers finansieringsmodeller.
Så min övergripande fråga är helt enkelt, är det rimligt av banken att påstå att de förlorar pengar på mitt lån eller böjer de sanningen bortom hederlighetens gräns för att de inte vill ge mig en bättre deal?

Min ränta enligt deras erbjudande skulle landa på 4,59%. Banken hävdar att deras ränta för att låna in pengar är högre än så (vill minnas att de sa 4.75%) vilket då skulle leda till ett nettominus. Här är aktuella siffror från riksbanken:

Styrränta: 4%
Utlåningsränta: 4,1%
Likviditetsfacilitetsränta: 4,75%

Min första tanke är att banken får låna ut omkring 10 gånger sitt kapital, så om de har 1mkr får de bevilja lån till 10mkr. Men har detta något samband med eventuell inlåning, så om de lånar in 1mkr från riksbanken så får de låna ut 10mkr?

Och om det nu inte är så, finansierar bankerna normalt sina "marginallån" (i brist på bättre ord, här i betydelsen de sista/dyraste lånen de beviljar, jmfr. marginalskatt) genom lån från riksbanken till likviditetsfacilitetsräntan?

Till saken, fast lite OT, hör att jag har ett företagskonto hos samma bank som vanligtvis pendlar mellan 500k-900k, helt utan ränta. Lite dumt, jag vet, men det är en annan diskussion om jag ska göra något smartare med dom pengarna. Som såklart kommer bli högst aktuell om banken vägrar möta mig i räntediskussionen. Anyhow, vad jag ville komma till är att dessa pengar, om de tiodubblas, ganska precis täcker mitt bolån. Så bankens finansiering av mitt lån kostar dem inte en spänn oavsett hur de räknar, så länge jag har företagskontot hos dem. Men det vill inte den här kontorschefen alls ta med i beräkningen, "företagsdelen och bolånedelen är separata så vi kan inte ta hänsyn till den när vi pratar bolåneränta". Jag tycker själv att dom ska ha alla möjligheter att se till mig som helhetskund och kunna ta hänsyn till både gungor och karuseller.

Du har fått det hela om bakfoten.

Banker måste finansiera en viss andel av sin utlåning med eget kapital och s k hybridkapital (det senare en blandning mellan aktiekapital och efterställda lån, alltså lån som får utdelning efter vanliga lån om banken går omkull). Resten kan finansieras med inlåning på sparkonton och lönekonton, genom utgivning av obliationer till institutionella investerare eller genom lån från Riksbanken mot säkerhet i statsobligationer eller andra värdepapper. Detta kallas på bankspråk för kapitaltäckning.

Om din bank har krav på 5 % kapitaltäckning på bolån, har precis så mycket eget kapital och hybridlån som krävs för att uppfylla kravet och vill ge dig ett bolån om 10 miljoner, så kan banken finansiera högst 9,5 miljoner genom lån i Riksbanken eller - vanligare - genom att låna av instiutionella investerare i form av bostadsobligationer eller genom att låna från allmänheten på sparkonton eller lönekonton. Även andra möjligheter finns, men de som jag nämnt är de volymmässigt största. Resterande 0,5 miljoner måste finansiera med eget kapital eller hybridlån.

I dagsläget är räntan på bostadsobligationer drygt 4 %. Räntan på sparkonton och lönekonton varierar stort från 0 % till drygt 4 %. Vad det kostar att låna av Riksbanken har du själv koll på.

Eget kapital och hybridkapital är ännu dyrare, eftersom de som tillskjuter sådant kapital tar större risk än de som lämnar vanliga lån till banken.

Så det är rimligt att räkna med en långsiktig finansieringskostnad för banken om runt 4 %. Det innebär att bankens marginal - om du erbjuds 4,59 % ränta - blir 0,59 %. Denna marginal ska täcka bankens kostnader för personal, kontor, konsulter, IT-system, försäkringar, kreditförluster etc.

Så bankens påstående att den går med förlust på ditt bolån är inte orimligt.

Att banker i dagsläget går med vinst på bolån totalt sett beror främst på att de fortfarande delvis kan finansiera sig med bostadsobligationer med långa löptider, oftast 5 år, som gavs ut till låg ränta innan räntorna började att stiga och att vissa banker ger låg ränta på lönekonton.

Om du ska ifrågasätta bankens påstående om att den går med förlust på ditt bolån, så måste du nog hävda att den inte finansierar det med nyutgivna bostadsobligationer eller med inlåning på sparkonton, utan med tidigare utgivna bostadsobligationer och inlåning på lönekonton.
Citera
2023-10-06, 16:05
Medlem
4,59% på en bank med förhandling skulle jag säga inte är mycket att hänga i julgranen.
Fick igår själv 4,56% och då i en bank med helautomatiskt ränterabatt, alltså där du inte kan förhandla.
Har ingen fantastisk lön, med 2+ miljon på runt 78% lånebeläggning.
Skall man hålla på att behöva förhandla så kan man minst begära att man får betydligt bättre än ett automat system hos en konkurrent, annars vad är hela poängen att lägga massa tid och övertyga en banktjänsteman något. Och behöva göra detta varje gång räntan skall omförhandlas.
Citera
2023-10-06, 17:33
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Jag håller på att diskutera kommande ränterabatt med min bank nu när lånet är uppe för omförhandling. Jag har fått ett erbjudande på en ränta som är ganska bra, men jag tycker att vi bör kunna få ner den ännu en bit då det är ett stort lån med mycket god säkerhet och vi har höga inkomster. Nu hävdar banken att det är omöjligt för att dom redan förlorar pengar på mitt bolån. Det låter helt verklighetsfrånvänt och vill därför kolla här med någon som har bättre koll på bankers finansieringsmodeller.
Så min övergripande fråga är helt enkelt, är det rimligt av banken att påstå att de förlorar pengar på mitt lån eller böjer de sanningen bortom hederlighetens gräns för att de inte vill ge mig en bättre deal?

Min ränta enligt deras erbjudande skulle landa på 4,59%. Banken hävdar att deras ränta för att låna in pengar är högre än så (vill minnas att de sa 4.75%) vilket då skulle leda till ett nettominus. Här är aktuella siffror från riksbanken:

Styrränta: 4%
Utlåningsränta: 4,1%
Likviditetsfacilitetsränta: 4,75%

Min första tanke är att banken får låna ut omkring 10 gånger sitt kapital, så om de har 1mkr får de bevilja lån till 10mkr. Men har detta något samband med eventuell inlåning, så om de lånar in 1mkr från riksbanken så får de låna ut 10mkr?

Och om det nu inte är så, finansierar bankerna normalt sina "marginallån" (i brist på bättre ord, här i betydelsen de sista/dyraste lånen de beviljar, jmfr. marginalskatt) genom lån från riksbanken till likviditetsfacilitetsräntan?

Till saken, fast lite OT, hör att jag har ett företagskonto hos samma bank som vanligtvis pendlar mellan 500k-900k, helt utan ränta. Lite dumt, jag vet, men det är en annan diskussion om jag ska göra något smartare med dom pengarna. Som såklart kommer bli högst aktuell om banken vägrar möta mig i räntediskussionen. Anyhow, vad jag ville komma till är att dessa pengar, om de tiodubblas, ganska precis täcker mitt bolån. Så bankens finansiering av mitt lån kostar dem inte en spänn oavsett hur de räknar, så länge jag har företagskontot hos dem. Men det vill inte den här kontorschefen alls ta med i beräkningen, "företagsdelen och bolånedelen är separata så vi kan inte ta hänsyn till den när vi pratar bolåneränta". Jag tycker själv att dom ska ha alla möjligheter att se till mig som helhetskund och kunna ta hänsyn till både gungor och karuseller.
Du tycker alltså att ränta på 4,59% ränta och lånebelopp på 10 miljoner är en bra förhandling?

Du får komma in i matchen lite. Dessutom är din 500-900 tusen ingenting som banken imponeras av.
Citera
2023-10-06, 17:42
Medlem
Citat:

.

precis som du säger så är banken bra på att ljuga och snacka skit.
Precis som de hjärntvättade bankanställda är bra på att snacka strunt till sina kunder att det är bra med kontor där de inte vill ha in folk uta man måste beställa tid.

Om du har 1miljon kronor på ditt andra konto så tjänar banken extrema pengar på dig.

med 1 miljon får de skapa nästan 20miljoner i låtsaskrediter som de får låna ut till till tillexempel 20 personer som behöver 1 miljon.

Så utöver groteska årsavgifter och andra hittepåavgifter och kortköpsavgifter,swishköps avgifter så tar de ränta på 20miljoner kronor somd e lever gott på sålänge du har dina pengar på kontot.

Plus att de ger 0 service tillbaks och avskedat 90% av personalen och har stängt alla kontor och har mage att inte ens ta emot landets valuta.

Svenska banker idag är helt värdelösa.

Förutom några lokala små sparbanker som fortfarande ger normal service och har kontanthantering.
Senast redigerad av Blatteman 2023-10-06 kl. 17:47.
Citera
2023-10-06, 18:01
Medlem
Be banken att få sätta in firmans pengar på kontot som ger 4,75% i ränta
Citera
2023-10-06, 18:13
Medlem
Citat:
Som sagt så är jag medveten om att det är en ganska bra ränta. Det var inte direkt det som frågeställningen handlar om. Jag förhandlar gärna och förstår att vi måste komma överens om en deal som blir bra för båda, och att jag inte kan förvänta mig att de kommer gå väsentligt lägre än vad någon annan bank skulle erbjuda. Jag tycker dock inte om när motparten försöker föra mig bakom ljuset.

Därför min ursprungliga fråga, är det rimligt/hederligt att påstå att de faktiskt förlorar pengar på mitt bolån om man ser till hur banker finansierar sin låneverksamhet?

Vi kan för enkelhets skull bortse från företagskontot, det var något av ett sidospår.

haha du förhandlar ingenting. du tar var banken säger till dig. du har inget att säga till om.
Citera
2023-10-06, 20:03
Medlem
Bostadsobligationerna ligger på strax över 4%
Citera
2023-10-06, 20:04
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Fast det är ju så, inbyggt i systemet. Att när räntor går upp tjänar bankerna enorma pengar, tills förlusterna kommer, och vi får rädda dom med skattemedel.

Exakt!

Dvs banken tar i det långa loppet noll risk, det värsta som kan hända är att det blir en bail out.
Citera
2023-10-06, 21:25
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Det behövs inga uträkningar för att besvara den här frågan.

Kvartal efter kvartal, miljard efter miljard i vinst.

En av de mest bisarra offerkoftor jag någonsin hört talas om. Jag tror jag hade börjat asgarva om banken sagt så till mig.
Citera
2023-10-06, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Köper helt och hållet bankens argument. Att du har ett företagskonto har lika med noll betydelse, då det är som privatkund du har ett bolån.

Fast det där gäller inte i verkligheten.

Min familj har ägoandelar genom företag på hundra miljoner i en bank och detta ger min far indirekt en bankman som fixar bra lån. Det är precis som vilken affär som helst, en stor klient får fördelar.
Citera
2023-10-06, 23:15
Medlem
En deal? Låter som att du ska köpa knark.

Hör med någon annan bank om dom har en bättre "deal". För att vara höginkomsttagare så verkar du lite bakom flötet. Vad tror du Flashbanken kan hjälpa dig med? 😄
Citera
2023-10-06, 23:52
Medlem
hieroboams avatar
De förlorar pengar för att de kan låna ut dyrare till någon annan. Alternativkostnad, samma anledning som gör att du måste böta ifall du vill betala ditt lån i förtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in