2024-05-22, 15:12
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Tesla sparkade ju hela sin Superchargeravdelning och skulle ju ändå inte bygga ut mer? (Sen ändrade de sig och återanställde några).

Men nej, strejken har marginell betydelse för det gröna skiftet.

Sätter tesla hårt mot IF maffia så kan det bli mycket politiskt.

Typ, ” Avbrytt ett tramsande eller så stänger vi ner alla laddstationerna i landet”

Hade satt tesla i dålig dager, men facket i ännu sämre sits.

Rekommender Musk teslaägarna att inte rösta på kommunister i framtiden ger det avtryck.
Citera
2024-05-22, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Sätter tesla hårt mot IF maffia så kan det bli mycket politiskt.

Typ, ” Avbrytt ett tramsande eller så stänger vi ner alla laddstationerna i landet”

Hade satt tesla i dålig dager, men facket i ännu sämre sits.

Rekommender Musk teslaägarna att inte rösta på kommunister i framtiden ger det avtryck.

Kanske för redan frälsta timbrofans men inte bland oss andra. Skulle bara framstå som löjligt.
Senast redigerad av Engineer 2024-05-22 kl. 15:44.
Citera
2024-05-22, 23:41
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
vem betalar semesterlön när den inte är inarbetad

Facket. De som strejkar får ju 130 % ersättning. Jag vet inte vad Tesla har i semesterersättning, men 12-13 % är ju det normala i Sverige. Får man 130 % lön så kan man lägga undan en slant till framtida obetald semester. Om man vill. Man får lite pengar över som man kan använda till att kompensera för utebliven inbetalning till tjänstepension också.

Ja, och så kan man ju jobba. Hade jag gått hemma sedan oktober med 130 % lön så hade jag knappast tillbringat dagarna i soffan. Detta är ju dessutom i huvudsak bilmekaniker, som har hur stora möjligheter som helst att jobba lite vid sidan av.

Gissningsvis så har de flesta fullt upp på dagarna.
Citera
2024-05-23, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Facket. De som strejkar får ju 130 % ersättning. Jag vet inte vad Tesla har i semesterersättning, men 12-13 % är ju det normala i Sverige. Får man 130 % lön så kan man lägga undan en slant till framtida obetald semester. Om man vill. Man får lite pengar över som man kan använda till att kompensera för utebliven inbetalning till tjänstepension också.

Ja, och så kan man ju jobba. Hade jag gått hemma sedan oktober med 130 % lön så hade jag knappast tillbringat dagarna i soffan. Detta är ju dessutom i huvudsak bilmekaniker, som har hur stora möjligheter som helst att jobba lite vid sidan av.

Gissningsvis så har de flesta fullt upp på dagarna.
Frågan är hur dom räknar, på bruttolön då får man en fin hacka o lägga undan. Med tanke på man brukar annars ge 80% så utgår det måste handla om130% på bruttolön.
Citera
2024-05-23, 00:45
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Frågan är hur dom räknar, på bruttolön då får man en fin hacka o lägga undan. Med tanke på man brukar annars ge 80% så utgår det måste handla om130% på bruttolön.

Det är inte lätt att förstå din svenska. IF Metalls medlemmar som är involverade i Tesla-strejken får 130 % av sin bruttolön i konfliktersättning.
Citera
2024-05-23, 10:45
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Det är inte lätt att förstå din svenska. IF Metalls medlemmar som är involverade i Tesla-strejken får 130 % av sin bruttolön i konfliktersättning.

Säkert så. Men IF Maffia betalar väl in skatt och arbetsgivaravgifter?

De som strejkar har fint läge, jobba lite extra och dra in bra med deg varje månad.

Rena guldsitsen.
Citera
2024-05-23, 11:09
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Säkert så. Men IF Maffia betalar väl in skatt och arbetsgivaravgifter?

Varför skulle de göra det?
Citera
2024-05-23, 14:15
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Varför skulle de göra det?

Tror du jobbarna får 130% lön skattefritt?
Citera
2024-05-23, 16:47
Medlem
Citat:

Ersättningen motsvarar 130 procent av förlorad inkomst efter avdrag för skatt.
IF Metall får betala ut denna som ett nettobelopp och behöver inte heller betala några skatter eller arbetsgivaravgifter.
Citera
2024-05-23, 17:33
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liturnat
Ersättningen motsvarar 130 procent av förlorad inkomst efter avdrag för skatt.
IF Metall får betala ut denna som ett nettobelopp och behöver inte heller betala några skatter eller arbetsgivaravgifter.

Well, får man högre nettolön, så stiger över skattebasen. De lär ju få restskatt vad det lider.
Citera
2024-05-23, 20:44
Moderator
Trixtons avatar
Citat:

De får ju ingen lön, eftersom de inte jobbar. Konfliktersättningen som de får från IF Metall är inte skattepliktig.
Citera
2024-05-24, 06:11
Medlem
Edit: Missade att det kommit flera svar om detta men skulle vara intressant veta hur rätt till a-kassa bedöms.

Citat:
Konfliktersättning är skattefritt så jag gissar det är 130% på beräknad nettolön. Innebär att det inte heller är pensionsgrundande inkomst så för dom som gått hemma en längre tid utan att kompensera för detta kommer vara förlorare. Jag antar att även rätt till sjukpenning osv försvinner om man inte hittar någon annan förvärsinkomst. Undrar hur det är med a-kassan för den som får svårt hitta nytt jobb när konflikten väl är över..
Senast redigerad av fiddee 2024-05-24 kl. 06:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in