2023-12-20, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DazeHereToAmaze91
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/tystnadsplikt-livet-ut-for-svenska-tesla-anstallda/

Anställningsavtal uppemot 70 sidor långa.
Komplicerat författade att även jurister har svårt att tyda dessa avtal.

The American way.

Upd: klistrar in artikeln i fall att den blir till en jäkla premium artikel...

Rubrik: "Tystnadsplikt livet ut för svenska Tesla-anställda"

Ingress: "Du får aldrig berätta något om Tesla även om du avslutat sin anställning på företaget – och detta gäller livet ut.

Så står det i de hemliga och krångliga anställningsavtalen som Teslas anställda i Sverige får, och som*DN*har tagit del av."

Resten av artikeln: "Metalls förbundsjurist Darko Davidovic har aldrig sett svenska kontrakt som är längre än fem sidor.

Men Tesla-kontrakten kan vara mellan 40 och 70 sidor långa och är enligt hans mening krångligt skrivna.

– Jag som jurist har svårt att förstå och får läsa flera gånger. Det är inte rimligt, vanligt folk ska inte behöva göra en rättslig analys av sitt anställningskontrakt, säger Darko Davidovic till DN.

”Jag tror ingen anställd förstår”

Bland annat förbinder anställda sig att aldrig någonsin berätta något om företaget. Anställda tvingas även betala böter om man slutar på Tesla och tar ett konkurrerande jobb inom sex månader.

Lena Maier Söderberg, chefsjurist på fackförbundens juristbyrå, säger sig inte ha sett något liknande på svensk arbetsmarknad.

– Jag tror ingen anställd förstår vad man egentligen förbinder sig och samtycker till, säger Lena Maier Söderberg till tidningen.

Tesla svarar att bolaget ”följer svenska arbetsmarknadsregler”. ".

Typiskt svenskt skulle jag säga, ingen har tvingat personen att skriva på avtalet, vad är problemet liksom?
Tycker man inte avtalet är skäligt eller acceptabelt skriver man helt enkelt inte på, att gnälla efteråt är inte skäl för att springa till facket och gråta Tesla är elaka.
När ska folk börja ta eget ansvar och inte staten?

Det här är samma idioter till folk som köper hus i Bromma och sen klagar på att det är sånt jävla flygbuller från flygplatsen, ja vad då? det visste du om innan du köpte huset.
Citera
2023-12-20, 13:04
Medlem
Forumistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rogersson
Vilka "tvingar" dem? Eller har facket tagit ut sina medlemmar i strejk som de FÅR göra om det ej finns KA.

Nej men det är ju strejk i GBG samt strul med deras skyltar. Menar, har inte koll på vad lagen säger.
Citera
2023-12-20, 13:12
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arista
Typiskt svenskt skulle jag säga, ingen har tvingat personen att skriva på avtalet, vad är problemet liksom?
Tycker man inte avtalet är skäligt eller acceptabelt skriver man helt enkelt inte på, att gnälla efteråt är inte skäl för att springa till facket och gråta Tesla är elaka.
När ska folk börja ta eget ansvar och inte staten?

Det här är samma idioter till folk som köper hus i Bromma och sen klagar på att det är sånt jävla flygbuller från flygplatsen, ja vad då? det visste du om innan du köpte huset.
Kan bara hålla med eller samma idioter som ger 12 milj för en fallfärdig kåk och sedan lipar livet ur sig för att räntan går upp 1-2% jävla barnungar till vuxna.

Svensken måste vara ett av de dummaste folken i världen.
Citera
2023-12-20, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badpojken1245
Vad är det här nu för dumheter? Förr var man miljömedveten, tog ansvar för planetens framtid etc. Idag ska alla som kör Tesla helt plötsligt skämmas!
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/Q7V9x4/elon-musk-har-gjort-det-skamligt-att-kora-tesla

I så fall borde alla skämmas för något som nån annan sagt eller gjort nån gång vilket är helt horribelt.
Jag skäms mer för att Aftonbladet har så korkade journalister än jag skulle göra om jag körde en Tesla.
Vi får hoppas aftonbladet översätter o lägger ut på twitter, speciellt när aftonbladet nyligen fick en varning, där man la ut om barnarbete, dvs det samma som volvo gör, men det nämnde inte aftonbladet enbart tesla.

Det är bara aftonbladet som förlorar ifall dom plockas bort från X.
Citera
2023-12-20, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vi får hoppas aftonbladet översätter o lägger ut på twitter, speciellt när aftonbladet nyligen fick en varning, där man la ut om barnarbete, dvs det samma som volvo gör, men det nämnde inte aftonbladet enbart tesla.

Det är bara aftonbladet som förlorar ifall dom plockas bort från X.

Dagen efter gjorde de en grej om Volvo, att de köpte glimmer av Ryssland (istället för av barnarbetare). Det måste vara kul att vara journalist och få moralisera över både de som valde pest och de som valde kolera valde fel.
Citera
2023-12-20, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Kan bara hålla med eller samma idioter som ger 12 milj för en fallfärdig kåk och sedan lipar livet ur sig för att räntan går upp 1-2% jävla barnungar till vuxna.

Svensken måste vara ett av de dummaste folken i världen.

Precis, det är som barn, man verkar inte förstå sig på verkan och konsekvens.

Avtal ska hållas, har man signat ett avtal som innebär sekretess livet ut så är det som gäller, läser dom inte avtalet innan de skriver på?
Citera
2023-12-20, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Så bra att Tesla följer regler vi inte har i Sverige, vi har inga "arbetsmarknadsregler". Sedan är inte våra svenska anställningsavtal längre än ett par sidor för att det alltid står på förstasidan att den anställde skriver under på att förhålla sig till avtal A45Br-34R samt F23GR4-34/45, vilka kan enskilt ha över 1000 sidor i sig. Det är därför vi har kollektivavtal, för att ha ett enkelt anställningsavtal.
Jag har aldrig sett eller skrivit på ett anställningsavtal som ofattas av kollektivavtal, men om det står så som du beskriver det så är det ju ett minst lika stort problem som Tesslas avtal när det gäller att skriva under på något man inte förstår innebörden av. För jag gissar att att ytterst få plockar fram dessa underliggande avtal, läser dem och ser till att förstå dem innan de skriver under sitt anställningsavtal.
Citera
2023-12-20, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Jag har aldrig sett eller skrivit på ett anställningsavtal som ofattas av kollektivavtal, men om det står så som du beskriver det så är det ju ett minst lika stort problem som Tesslas avtal när det gäller att skriva under på något man inte förstår innebörden av. För jag gissar att att ytterst få plockar fram dessa underliggande avtal, läser dem och ser till att förstå dem innan de skriver under sitt anställningsavtal.

Kollektivavtalen är inte direkt gällande för den anställde. Kollektivavtalen är ramavtal för förhållningssättet mellan arbetsgivare och anställda. Du avtalar sällan hur många minuter du får ha rast, hur många toalletter det finns i huset osv.
Citera
2023-12-21, 08:47
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Kollektivavtalen är inte direkt gällande för den anställde. Kollektivavtalen är ramavtal för förhållningssättet mellan arbetsgivare och anställda. Du avtalar sällan hur många minuter du får ha rast, hur många toalletter det finns i huset osv.
Skulle säga att väldigt mycket sådant finns i KA framförallt inom bygg regleras resor, arbetstider och ersättningar där. Vilka kan vara nog så viktigt att känna till egentligen.
Citera
2023-12-21, 09:15
Medlem
slutaletas avatar
Nu har facket uteslutit ett antal medlemmar som jobbar på Tesla som bryter mot strejken. Inte ens deras egna medlemmar verkar tycka att facket gör rätt. Går aldrig driva den här typen av case utan ordentligt underlag ute på verkstäderna.
Citera
2023-12-21, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slutaleta
Nu har facket uteslutit ett antal medlemmar som jobbar på Tesla som bryter mot strejken. Inte ens deras egna medlemmar verkar tycka att facket gör rätt. Går aldrig driva den här typen av case utan ordentligt underlag ute på verkstäderna.

De flesta medlemmar följer strejken fullt ut. Som alltid finns det ett fåtal strejkbrytare, så lycka till åt dem om Tesla tillsätter lockout då de varken har ett fack eller arbetsgivare som betalar ut lön/ersättning.
Citera
2023-12-21, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rogersson
De flesta medlemmar följer strejken fullt ut. Som alltid finns det ett fåtal strejkbrytare, så lycka till åt dem om Tesla tillsätter lockout då de varken har ett fack eller arbetsgivare som betalar ut lön/ersättning.

Fin kamp för arbetarna detta...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in