2023-12-19, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Fast det är vad tesla konflikten handlar om, det handlar inte om dåliga avtal eller dålig arbetsmiljö osv.
Det handlar enbart om den svenska modellen.

Men lite intressant nyhet just nu, Tyskland begär kollektivavtal, ska vänta in ekonominyheterna, se om det bara var en rubrik eller ett krav.

Verkade inte gå så bra för tyskarna, en tesla arbetare berätta dom har det bra, dom har 1000euro mer i lön vad andra inom branschen har, dvs Bmw, Audi, Vw osv.
Citera
2023-12-19, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det är helt klart problem på Northvolt och Arbetsmiljöverket har vad jag förstår stora problem att fylla sina åtaganden då många inspektörer har slutat.

Men att ställa det mot Tesla är inget annat än whatabouterism.
Vad jag menar är att fackliga representanter inte behöver sitta i onödan utanför tesla, dom gör ändå ingenting mer än att sitta där, dom får inte tala eller störa/stoppa kunder. dvs kunder är privatpersoner, inget facket har o göra med.

Men representanter hade kunnat sitta utanför northvolt och hjälpa anställda där, det finns uppenbart stora problem, det är vad facket ska hjälpa med enligt kollektivavtal, dvs skapa trygghet, men det gör man inte. Min sitter hellre utan för tesla och gör ingenting.
Citera
2023-12-19, 23:04
Medlem
Citat:
Vad jag menar är att fackliga representanter inte behöver sitta i onödan utanför tesla, dom gör ändå ingenting mer än att sitta där, dom får inte tala eller störa/stoppa kunder. dvs kunder är privatpersoner, inget facket har o göra med.

Men representanter hade kunnat sitta utanför northvolt och hjälpa anställda där, det finns uppenbart stora problem, det är vad facket ska hjälpa med enligt kollektivavtal, dvs skapa trygghet, men det gör man inte. Min sitter hellre utan för tesla och gör ingenting.

Varför inte både och?
Citera
2023-12-19, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Varför inte både och?
Enda det bevisar med northvolt och tesla är att facket inte klarar av att leverera vad man lovar med kollektivavtal. att det spelar ingen roll att ha kollektivavtal, det råder ändå lika stora brister i löner, arbetsmiljö osv. Man ska istället fråga varför kollektivavtal om det ändå inte fungerar i verkligheten.
Citera
2023-12-20, 00:18
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/tystnadsplikt-livet-ut-for-svenska-tesla-anstallda/

Anställningsavtal uppemot 70 sidor långa.
Komplicerat författade att även jurister har svårt att tyda dessa avtal.

The American way.

Upd: klistrar in artikeln i fall att den blir till en jäkla premium artikel...

Rubrik: "Tystnadsplikt livet ut för svenska Tesla-anställda"

Ingress: "Du får aldrig berätta något om Tesla även om du avslutat sin anställning på företaget – och detta gäller livet ut.

Så står det i de hemliga och krångliga anställningsavtalen som Teslas anställda i Sverige får, och som*DN*har tagit del av."

Resten av artikeln: "Metalls förbundsjurist Darko Davidovic har aldrig sett svenska kontrakt som är längre än fem sidor.

Men Tesla-kontrakten kan vara mellan 40 och 70 sidor långa och är enligt hans mening krångligt skrivna.

– Jag som jurist har svårt att förstå och får läsa flera gånger. Det är inte rimligt, vanligt folk ska inte behöva göra en rättslig analys av sitt anställningskontrakt, säger Darko Davidovic till DN.

”Jag tror ingen anställd förstår”

Bland annat förbinder anställda sig att aldrig någonsin berätta något om företaget. Anställda tvingas även betala böter om man slutar på Tesla och tar ett konkurrerande jobb inom sex månader.

Lena Maier Söderberg, chefsjurist på fackförbundens juristbyrå, säger sig inte ha sett något liknande på svensk arbetsmarknad.

– Jag tror ingen anställd förstår vad man egentligen förbinder sig och samtycker till, säger Lena Maier Söderberg till tidningen.

Tesla svarar att bolaget ”följer svenska arbetsmarknadsregler”. ".
Senast redigerad av DazeHereToAmaze91 2023-12-20 kl. 00:21.
Citera
2023-12-20, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DazeHereToAmaze91
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/tystnadsplikt-livet-ut-for-svenska-tesla-anstallda/

The American way.

Ingress: "Du får aldrig berätta något om Tesla även om du avslutat sin anställning på företaget – och detta gäller livet ut.

Så står det i de hemliga och krångliga anställningsavtalen som Teslas anställda i Sverige får, och som*DN*har tagit del av."

Resten av artikeln: "Metalls förbundsjurist Darko Davidovic har aldrig sett svenska kontrakt som är längre än fem sidor.

Men Tesla-kontrakten kan vara mellan 40 och 70 sidor långa och är enligt hans mening krångligt skrivna.

– Jag som jurist har svårt att förstå och får läsa flera gånger. Det är inte rimligt, vanligt folk ska inte behöva göra en rättslig analys av sitt anställningskontrakt, säger Darko Davidovic till DN.

Bland annat förbinder anställda sig att aldrig någonsin berätta något om företaget. Anställda tvingas även betala böter om man slutar på Tesla och tar ett konkurrerande jobb inom sex månader.

Lena Maier Söderberg, chefsjurist på fackförbundens juristbyrå, säger sig inte ha sett något liknande på svensk arbetsmarknad.

– Jag tror ingen anställd förstår vad man egentligen förbinder sig och samtycker till, säger Lena Maier Söderberg till tidningen.

Tidningar ska alltid hitta på rubriker.

Tar man klausuler är det mycket vanligt hos säljare, ingenjörer, börsmäklare osv, dvs det är inget ovanligt alls i Sverige.

Det är inte ovanligt att arbetsgivare vill skriva in klausuler i anställningsavtalet som reglerar vad som gäller när du slutar. Men det här vill Sveriges Ingenjörer varna för. ”Det du skriver under gäller, så var försiktig”, säger förbundsjuristen

I regel är man fri att jobba med vad som helst när man slutar på ett jobb, men om man har en konkurrensklausul så förlänger det lojalitetsplikten så att den gäller även efter att man slutat. Det är ganska vanligt,
Klausulen ska egentligen bara användas för ”personer som i anställningen får kännedom om företagshemligheter och det finns risk att arbetsgivaren skadas om företagshemligheterna skulle användas i konkurrerande verksamhet”. Men ofta används den även för andra.

Men om arbetsgivaren kräver att den finns med så är det viktigt att den inte förknippas med vite och att den följer två regler: Den ska vara tidsbegränsad (till exempel ett halvår)
Citera
2023-12-20, 00:44
Medlem
turn-n-burns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkpinnen
Läste du artikeln i länken och förklara gärna vad facket har för funktion?

Skribenten verkar mena att fackföreningar istället för att "hitta på problem" bör bekämpa arbetslivskriminaliteten i samhället. Det låter som ett jobb för polisen tycker jag. En fackförening ska vakta de arbetandes gemensamma intressen - i Sverige gör vi det med kollektiva avtal. ”Vi lovar och försäkrar att aldrig någonsin under några omständigheter arbeta för lägre lön eller på sämre villkor än det vi nu lovar varandra.
Vi lovar varandra detta i den djupa insikten att om vi alla håller detta löfte så måste arbetsgivaren uppfylla våra krav!”
Citera
2023-12-20, 07:12
Medlem
Citat:

The American way.

Vi har företag med kollektivavtal som har ovanstående avtal som man måste skriva under om man vill jobba där så var skillnaden? Maffiafacket lyfter inte ett finger.
Citera
2023-12-20, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forumisten
Kan man tvinga ett företag att ingå i ett kollektivavtal?

Vad ger facket rätt i detta fall?

Vilka "tvingar" dem? Eller har facket tagit ut sina medlemmar i strejk som de FÅR göra om det ej finns KA.
Citera
2023-12-20, 10:04
Medlem
Citat:
Verkade inte gå så bra för tyskarna, en tesla arbetare berätta dom har det bra, dom har 1000euro mer i lön vad andra inom branschen har, dvs Bmw, Audi, Vw osv.

Nu är det ju inte lönen som folk strejkar om, som Tesla kan behålla höga om de vill. Det är hög svensk standard på arbetsmiljö som facket kämpar för. Amerikansk arbetsmiljö är ett skämt, så är det också i Tyskland. Du får knappt ett par skyddskor från arbetsgivaren.
Citera
2023-12-20, 10:10
Medlem
Citat:

Så bra att Tesla följer regler vi inte har i Sverige, vi har inga "arbetsmarknadsregler". Sedan är inte våra svenska anställningsavtal längre än ett par sidor för att det alltid står på förstasidan att den anställde skriver under på att förhålla sig till avtal A45Br-34R samt F23GR4-34/45, vilka kan enskilt ha över 1000 sidor i sig. Det är därför vi har kollektivavtal, för att ha ett enkelt anställningsavtal.
Citera
2023-12-20, 12:12
Medlem
Vad är det här nu för dumheter? Förr var man miljömedveten, tog ansvar för planetens framtid etc. Idag ska alla som kör Tesla helt plötsligt skämmas!
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/Q7V9x4/elon-musk-har-gjort-det-skamligt-att-kora-tesla

I så fall borde alla skämmas för något som nån annan sagt eller gjort nån gång vilket är helt horribelt.
Jag skäms mer för att Aftonbladet har så korkade journalister än jag skulle göra om jag körde en Tesla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in