Citat:
Ursprungligen postat av
Lättöl
Jag tycker nog att det är ganska bra att de anställda själva kan påverka. Att göra sig av med nödvändig kompetens och behålla inkompetenta gör förmodligen att hela företaget går under. Det som inte är bra är att det kan vara fackföreningar som är partipolitiskt kopplade som får representera personalen, även till de som är aktiva i motståndare till dessa partier.
Det märker man tydligt av själv, jag flytta från en kommun till en annan, där kollektivavtal var sämre, trots att behovet av arbetskraft var mycket större. Dvs flytta från en lite mindre till en större.
Kommunen jag flytta ifrån är kända för att ligga just bakom sthlm i löner, man har praxis att varför ska dom tjäna mer än oss för samma arbete, där man ofta svara ta hit sthlm och se om det kommer gå så mycket fortare o bli bättre.
Mycket hänger på facket och folkets inställning, hur man får bra kollektivavtal, tycker inte heller vi ska ha ett sådant system, där fackliga representanter kan påverka anställda till lägre lön, vi vet att det alltid finns folk som vill jobba för lägre lön, vi har ett exempel på en manlig sjuksköterska i Uppsala, som själv krigar för lägre lön för att hjälpa vården, där han skriver till ledningen osv, nu ska han få lägre lön, bara ett ex hur sjukt systemet är. Han fick inte bestämma själv, han fick kriga för o få lägre lön.