2023-11-29, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stamfader
Mnja, din parallell haltar lite här, se https://www.flashback.org/sp86543220
PostNord, i den sekund som de hämtade skyltarna från tillverkaren, visste att de inte skulle dela ut dem utan istället ruva på dem. Det är detta som gör att betéendet ifrågasätts.
Om det istället varit så att de planerade att dela ut dem men något hände innan de hann göra det så hade situationen varit annorlunda.
Du har länkarna överst i det inlägget, artikeln är i DN, det är en docent i civilrätt som DN har intervjuat.

Tillverkaren tillverkar ju skyltar till alla slags bilar, så det visste väl inte när de hämtade ett gäng att där fanns skultar som skulle till Tesla. Visst kunde de sagt "Bara så ni vet, om det finns skyltar här i högen som ska till tesla,så kommer de inte få dem". Å andra sidan lär ju skylttillverkaren ha läst det och visst mycket väl vad som skulle hända med tesla-skyltarna.
Citera
2023-11-29, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Vadå "agera strejkbrytare"?

De är ju inte med i facket. Varför skulle de inte jobba som vanligt?

Strejkbrytare är man om man utför arbete som normalt skulle ha utförts av någon som strejkar. (inte för att det på något sätt är olagligt men det är definitionen)
Citera
2023-11-29, 21:47
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Vadå "agera strejkbrytare"?

De är ju inte med i facket. Varför skulle de inte jobba som vanligt?
Ungefär hälften av Teslas servicetekniker uppges vara med i IF Metall.
Icke anslutna går naturligtvis till jobbet som vanligt, om de inte blir lockoutade.
Citera
2023-11-29, 22:02
Medlem
TurboOMXs avatar
Citat:
Sverigechefen för Tesla ska inför strejken ha hållit möten med de anställda där han har gått igenom vilka villkor de redan har och vad som väntar dem med kollektivavtal.

-Han gjorde klart att om Tesla går med på kollektivavtal så kommer det vara golvet i avtalet som gäller. Vi får de lägsta nivåerna. Han sa rent ut att vi kommer att få det sämre, säger en anställd på Tesla som vill vara anonym.

T*bias E*g Str*mb*rg vill inte kommentera vilken information de anställda fått om kollektivavtal från Tesla, men han säger att det finns en oro för att strejken kan leda till försämringar.
https://arbetet.se/2023/11/29/tobias-strejkar-darfor-ar-det-omojligt-for-manga-av-hans-kollegor-pa-tesla/
Jaså så nu var det inte lika kul att få kollektivavtal?
Senast redigerad av TurboOMX 2023-11-29 kl. 22:12.
Citera
2023-11-29, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Varför då, vi gör samma sak som postens anställda.
Varför hycklar du och är för det ena men inte det andra?
Tycker det är en relevant fråga det du egentligen frågar.
Vad jag förstår är ca 60% av postens anställda med i facket som omfattas av varslet och då vägrar dela ut någonting men finns det någon minimigräns för att kunna stoppa hela posten för att, som i det här fallet, vägra dela ut post till Tesla dvs räcker det med 1%, 5%, 10, 20 är med i facket och omfattas?
Citera
2023-11-29, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Det fanns en bättre tid i Sverige när vi inte var cuckade och tävlade i att böja oss för Elon Musk
https://sv.wikipedia.org/wiki/Amaltheadådet

Hur ser det ut i nutid visas det mkt stöd i världen runt bland arbetstagarorganisationer för arbetstagarna i Sverige o deras kamp?

skicka gärna länkar på det ni finner
Citera
2023-11-29, 23:29
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboOMX
https://arbetet.se/2023/11/29/tobias-strejkar-darfor-ar-det-omojligt-for-manga-av-hans-kollegor-pa-tesla/
Jaså så nu var det inte lika kul att få kollektivavtal?

Finns lagar som kommer att hindra Tesla från att sänka lönerna hur som helst.

Minsta lilla misstanke om att en potentiellt sänkt lön sker i form av bestraffning med koppling till strejken eller facklig verksamhet så kommer Tesla att dras in i rättstvister som är onödigt dyra för dem.

Att Tesla ens drar detta kort är ganska barnsligt, det bevisar att de inte har någon bra ammunition utöver utpressning, MTR drog tillbaka sin stämning mot alla utom 3 av de lokförare som gick ut i vild strejk just för att strejkskyddet är så extremt starkt i Sverige.

Misstänks det att en anställd straffas för att de är med i facket eller sysslar med facklig verksamhet så smäller diskrimineringslagen dem på fingrarna ovanpå att det är olagligt att spara information om vilka anställda som är med i facket osv.
Senast redigerad av Ondahamstern 2023-11-29 kl. 23:36.
Citera
2023-11-30, 00:02
Medlem
TurboOMXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Finns lagar som kommer att hindra Tesla från att sänka lönerna hur som helst.

Minsta lilla misstanke om att en potentiellt sänkt lön sker i form av bestraffning med koppling till strejken eller facklig verksamhet så kommer Tesla att dras in i rättstvister som är onödigt dyra för dem.

Att Tesla ens drar detta kort är ganska barnsligt, det bevisar att de inte har någon bra ammunition utöver utpressning, MTR drog tillbaka sin stämning mot alla utom 3 av de lokförare som gick ut i vild strejk just för att strejkskyddet är så extremt starkt i Sverige.

Misstänks det att en anställd straffas för att de är med i facket eller sysslar med facklig verksamhet så smäller diskrimineringslagen dem på fingrarna ovanpå att det är olagligt att spara information om vilka anställda som är med i facket osv.
Vem har sagt något om diskriminering?
Det handlar om att de kommer erbjuda samtliga anställda golvet om de skriver på KA.
Det har ingen part rätt att klaga över, det är så modellen fungerar och det är så facket vill ha det. Det är det man avtalat för.
Oavsett hur många villkor som hade försämrats så hade facket sett det som en vinst, "för att vi satte dit den onda kapitalisten".
Senast redigerad av TurboOMX 2023-11-30 kl. 00:18.
Citera
2023-11-30, 02:14
Medlem
Citat:
Det handlar om att de kommer erbjuda samtliga anställda golvet om de skriver på KA.
Det har ingen part rätt att klaga över, det är så modellen fungerar och det är så facket vill ha det. Det är det man avtalat för.
Oavsett hur många villkor som hade försämrats så hade facket sett det som en vinst, "för att vi satte dit den onda kapitalisten".

Om de inte vara en attraktiv arbetsgivare som betalar dåligt så lär de få svårt att behålla sina anställda eller hitta nya. Låter helt ok.
Citera
2023-11-30, 02:19
Medlem
Citat:

Detta!

Fattar ni inte att avtalet bara gör det sämre för arbetarna eller?
Anledningen till att Elon/Tesla alltid har varit emot dessa kommunistiska påfund är för att det i slutändan drabbar det arbetande folket negativt (sämre löner och hänsynslösa stasichefer).
Före KA: 5 timmars dagar, teslaaktier, trevliga kollegor, chans att utvecklas.
Efter KA: 10 timmar + obetald övertid (gulag), inga aktier, otrevliga coopkärringar till kollegor, utvecklingsstörd.

Detta plus att man behöver betala multum till någon jolle som sitter på sin röv hela dagarna och skriker om att man behöver organisera sig för att stå upp mot... ja vad de nu känner sig förtryckta av för stunden.
Fan bara att titta tillbaka på tidiga 1800-talets england, inga klagomål, alla ville jobba t.o.m. ungjävlarna men även de har blivit bortklemade idag (skyller detta på facket också).

Alla kan arbeta och senare starta nya företag och bli rika själva, det mina vänner är den verkliga friheten. Vi behöver tillsammans ta och väcka det sovande folket ur dess dvala.
Repetera efter mig: Vi kan alla bli rika, men inte tillsammans för det är kommunism.
Citera
2023-11-30, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Det krävs att det är sympatiåtgärder för att stötta ett annat fackförbund. Jag vet inte vad som krävs för att få kalla sig för ett fackförbund.

Jag har sympatier, jag sympatiserar med alla som blir intvingade i kollektivavtal.

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Frysa ett bankkonto är en aktiv handling till skillnad från att låta bli att hantera post som är en passiv handling. Förstår du skillnaden?

Samma sak, posten har regskyltarna i förvar och vägrar lämna ifrån sig dem. Det jag föreslår är att mitt nya fack på banken vägrar att lämna ut pengarna på fackens bankkonton.

Citat:
Ursprungligen postat av Drinkpinnen
Tycker det är en relevant fråga det du egentligen frågar.
Vad jag förstår är ca 60% av postens anställda med i facket som omfattas av varslet och då vägrar dela ut någonting men finns det någon minimigräns för att kunna stoppa hela posten för att, som i det här fallet, vägra dela ut post till Tesla dvs räcker det med 1%, 5%, 10, 20 är med i facket och omfattas?

Ja och hela principen är sjuk vilket de flesta nog inser med mitt exempel om att låta mitt nystartade fack på banken frysa bankkonton för kunder vi inte gillar. Detta även om banken själv inte har något problem med dem. Det blir total anarki i samhället då.
Senast redigerad av m.g.t.o.w 2023-11-30 kl. 03:01.
Citera
2023-11-30, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Jag har sympatier, jag sympatiserar med alla som blir intvingade i kollektivavtal.

Samma sak, posten har regskyltarna i förvar och vägrar lämna ifrån sig dem. Det jag föreslår är att mitt nya fack på banken vägrar att lämna ut pengarna på fackens bankkonton.

Ja och hela principen är sjuk vilket de flesta nog inser med mitt exempel om att låta mitt nystartade fack på banken frysa bankkonton för kunder vi inte gillar. Detta även om banken själv inte har något problem med dem. Det blir total anarki i samhället då.

Du måste skämta!?

Är du så korkade som du påvisar i dina inlägg? Tror du det är bara starta ett fack och kan handla hur du vill?

Har arbetsgivaren och arbetsgivarorganisation godkänt dig som motpart?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in